Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Počítačové hry v kontextu sociokulturního prostředí rodiny a genderu
Thesis title in Czech: Počítačové hry v kontextu sociokulturního prostředí rodiny a genderu
Thesis title in English: Computer games in the context of socio-cultural environment of the family and gender
Key words: digitální hry, počítačové hry, herní klasifikace, zábavnost počítačových her, rodičovské postoje k hraní počítačových her, sociokulturní úroveň rodiny, genderové stereotypy, užitečnost a nebezpečnost počítačových her očima jejich konzumentů/ek, virtuální komunikace v rámci počítačových her
English key words: digital games, computer games, games´ classification, computer games entertainment, parental attitudes towards gaming, family socio-cultural standard, gender stereotypes, computer games usefulness/ harmfulness in its consumers, virtual communication in computer games
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra psychologie (41-KPSY)
Supervisor: PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 03.05.2013
Date of assignment: 03.05.2013
Date and time of defence: 17.06.2013 13:05
Date of electronic submission:10.05.2013
Date of proceeded defence: 17.06.2013
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
 
 
 
Preliminary scope of work
Předložená práce se primárně snaží odpovědět na otázku, zda je možné nalézt rozdíly (a pokud ano, jaké) v postojích k počítačovým (resp. digitálním) hrám v závislosti na rodinném sociokulturním zázemí a genderu. Za tímto účelem se zabývá analýzou vybraného hráčského chování, jakož i sociokulturního prostředí, ve kterém sledovaní/é hráči/ky vyrůstají, a rodových stereotypů, které více či méně kopírují. Výzkumné šetření se zaměřuje především na preference hráčů/ek při výběru her, reflexi jejich přístupu a způsoby, jakými se s tímto fenoménem vyrovnávají jejich rodiče. Cílem práce potom není vyslovení žádné všeobecně platné teorie, ale spíše pokus o specifický vhled do uvedené problematiky.
Preliminary scope of work in English
Main purpose of this thesis is to pursue the question whether it is possible to find differences (and if so, which) in attitudes towards computer (or rather digital) games resulting from various family socio-cultural backgrounds and gender. In order to explore this, the thesis analyzes selected gaming behaviors along with the socio-cultural environment and gender stereotypes shaping the gamers. The research study focuses mainly on gamers' preference in choosing the game type, reflection of their approach and ways of dealing with this phenomenon exhibited by their parents. This thesis does not aim to state any general theory; it is rather attempting to offer specific insight into this issue.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html