Za devatero horami. K teorii literatury pro děti a mládež
Thesis title in Czech: | Za devatero horami. K teorii literatury pro děti a mládež |
---|---|
Thesis title in English: | In a Land Far, Far Away. Theorizing Attempts at Children’s and Youth Literature |
Key words: | Teorie literatury pro děti a mládež, jednoduchost, Maria Nikolajeva, Maria Lypp, Zohar Shavit, Aidan Chambers, dětský implicitní čtenář |
English key words: | Children’s and youth literature theory, simplicity, Maria Nikolajeva, Maria Lypp, Zohar Shavit, Aidan Chambers, child implied reader |
Academic year of topic announcement: | 2012/2013 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Czech and Comparative Literature (21-UCLK) |
Supervisor: | prof. PhDr. Petr Bílek, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 30.04.2013 |
Date of assignment: | 30.04.2013 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 06.05.2013 |
Date and time of defence: | 22.06.2015 10:00 |
Date of electronic submission: | 10.05.2015 |
Date of proceeded defence: | 22.06.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomantka ve své práci představí a kriticky zhodnotí vybrané pokusy o teoretizaci literatury pro děti a mládež jako svébytné literární oblasti. Zaměří se přitom především na zahraniční koncepce vzniknuvší zhruba od 80. let 20. století do současnosti. Tyto přístupy lze rozdělit na tři hlavní proudy podle toho, zda literaturu pro děti a mládež definují primárně na základě specifické struktury děl, specifického adresáta či specifického kontextu, v němž je literární dílo produkováno a recipováno. Díky zhodnocení přínosu i slabých míst jednotlivých přístupů autorka nabídne hypotézy o tom, které z konceptů a jejich klíčových pojmů se v současnosti jeví produktivní pro interpretaci literárních textů pro děti a mládež, a mohly by tak obohatit český literárněvědný diskurs. |
References |
Grenby, Matthew Orville – Immel, Andrea (ed.). The Cambridge Companion to Children's Literature. Cambridge 2009. Hunt, Peter (ed.). Understanding Children’s Literature. London 2005. Iser, Wolfgang. Der Akt des Lesens. Theorie ästhetischer Wirkung. München 1984. Nezkusil, Vladimír. Studie z poetiky literatury pro děti a mládež. Praha 1983. Nodelman, Perry. The Hidden Adult. Defining Children’s Literature. Baltimore 2008. Sieglová, Naděžda – Zapletal, Zdeněk. Teorie a kritika české literatury pro děti a mládež. Praha 1985. Trávníček, Jiří. Vyprávěj mi něco… Jak si děti osvojují příběhy. Příbram, Litomyšl 2007. |