Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 381)
Thesis details
   Login via CAS
Za devatero horami. K teorii literatury pro děti a mládež
Thesis title in Czech: Za devatero horami. K teorii literatury pro děti a mládež
Thesis title in English: In a Land Far, Far Away. Theorizing Attempts at Children’s and Youth Literature
Key words: Teorie literatury pro děti a mládež, jednoduchost, Maria Nikolajeva, Maria Lypp, Zohar Shavit, Aidan Chambers, dětský implicitní čtenář
English key words: Children’s and youth literature theory, simplicity, Maria Nikolajeva, Maria Lypp, Zohar Shavit, Aidan Chambers, child implied reader
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Czech and Comparative Literature (21-UCLK)
Supervisor: prof. PhDr. Petr Bílek, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 30.04.2013
Date of assignment: 30.04.2013
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 06.05.2013
Date and time of defence: 22.06.2015 10:00
Date of electronic submission:10.05.2015
Date of proceeded defence: 22.06.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines


Diplomantka ve své práci představí a kriticky zhodnotí vybrané pokusy o teoretizaci literatury pro děti a mládež jako svébytné literární oblasti.
Zaměří se přitom především na zahraniční koncepce vzniknuvší zhruba od 80. let 20. století do současnosti. Tyto přístupy lze rozdělit na tři hlavní proudy podle toho, zda literaturu pro děti a mládež definují primárně na základě specifické struktury děl, specifického adresáta či specifického kontextu, v němž je literární dílo produkováno a recipováno. Díky zhodnocení přínosu i slabých míst jednotlivých přístupů autorka nabídne hypotézy o tom, které z konceptů a jejich klíčových pojmů se v současnosti jeví produktivní pro interpretaci literárních textů pro děti a mládež, a mohly by tak obohatit český literárněvědný diskurs.
References


Grenby, Matthew Orville – Immel, Andrea (ed.). The Cambridge Companion to Children's Literature. Cambridge 2009.
Hunt, Peter (ed.). Understanding Children’s Literature. London 2005.
Iser, Wolfgang. Der Akt des Lesens. Theorie ästhetischer Wirkung. München 1984.
Nezkusil, Vladimír. Studie z poetiky literatury pro děti a mládež. Praha 1983.
Nodelman, Perry. The Hidden Adult. Defining Children’s Literature. Baltimore 2008.
Sieglová, Naděžda – Zapletal, Zdeněk. Teorie a kritika české literatury pro děti a mládež. Praha 1985.
Trávníček, Jiří. Vyprávěj mi něco… Jak si děti osvojují příběhy. Příbram, Litomyšl 2007.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html