Žákovské obtíže při řešení úloh vyžadujících substituci
Thesis title in Czech: | Žákovské obtíže při řešení úloh vyžadujících substituci |
---|---|
Thesis title in English: | Pupils‘ problems when solving problems requiring substitution |
Key words: | Substituce, dosazování, proměnná, chyby v substituci, analýza učebnic, TIMSS |
English key words: | Substitution, variable, mistakes in substitution, textbook analysis, TIMSS |
Academic year of topic announcement: | 2012/2013 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Supervisor: | prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 07.03.2013 |
Date of assignment: | 07.03.2013 |
Date and time of defence: | 19.05.2016 09:00 |
Venue of defence: | M. Rettigové 4, Praha 1, R318, 318, matematika, 3. patro, vlevo |
Date of electronic submission: | 15.04.2016 |
Date of proceeded defence: | 19.05.2016 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD005) |
Opponents: | prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. |
Guidelines |
Cílem diplomové práce je získat vhled do problémů, které mají žáci při řešení úloh, v nichž je třeba použít substituci (dosazování konkrétních čísel nebo proměnných), prostřednictvím analýzy jejich řešitelských procesů. Praktickým cílem je návrh didaktického přístupu k dané problematice.
Bude provedena rešerše výzkumů týkajících se problematiky substituce z hlediska jejich metodologie a výsledků. Bude provedena analýza českých učebnic pro základní školy z hlediska zařazení úloh na substituci a jejich řešení. Bude provedena analýza úloh TIMSS, které se zabývají danou problematikou, a jejich úspěšnosti. Výše uvedené bude základem teoretické kapitoly. Na základě poznatků z teoretické kapitoly budou formulovány úlohy, které budou podkladem pro vlastní výzkum. Cílovou skupinou budou žáci druhého stupně ZŠ, pravděpodobně 8. a 9. ročníku. Bude použita metoda rozhovoru se žáky (cca 10) nad řešením úloh. Rozhovory budou nahrávány a následně kvalitativně analyzovány. Některé úlohy budou využity v písemném testu, který bude zadán širšímu vzorku žáků. Výsledky budou analyzovány kvantitativně z hlediska jevů identifikovaných ve fázi rozhovorů. Výstupem vlastního výzkumu bude identifikace a popis obtíží, s nimiž se žáci v dané oblasti potýkají, a jejich pravděpodobných zdrojů. Praktickým výstupem bude návrh didaktických doporučení. |
References |
České zdroje pro didaktiku matematiky
Časopis Matematika, fyzika, informatika (obsahy jednotlivých čísel jsou zde: http://www.mfi.upol.cz/index.htm) Časopis Učitel matematiky (www.suma.jcmf.cz/ucitelmatematiky) Časopis Pokroky matematiky, fyziky a informatiky (http://www.jcmf.cz/?q=cz/node/39) Časopis Rozhledy matematicko-fyzikální (www.suma.jcmf.cz/rozhledy) Časopis Scientia in educatione (www.scied.cz) Sborníky z místních konferencí (některé jsou ke stáhnutí na www.suma.jcmf.cz) Elektronická databáze starších matematických článků (i některých didaktických) (http://dml.cz/) Časopis Pedagogika (http://userweb.pedf.cuni.cz/pedagogika/) Zahraniční zdroje Databáze Eric www.books.google.com www.scholar.google.com Placené zdroje:EBSCOhost, Kluwer/Springer, ProQuest Central, Scopus, SpringerLink - časopisy Educational studies in mathematics, Journal of mathematics teacher education, ZDM, International Journal of Science and Mathematics Education, Mathematics Education Research Journal), Web of Knowledge. Sborníky z některých důležítých konferencí. Řada z nich se najde pomocí databáze Eric. Sborníky z konference CERME. |
Preliminary scope of work |
Struktura práce:
1. Úvod 2. Teoretická část 3. Praktická část 4. Závěrečné shrnutí poznatků 5. Závěr 6. Seznam literatury Přílohy |