Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 379)
Thesis details
   Login via CAS
Závislost na online počítačových hrách: Má časté hraní vliv na životní styl hráčů?
Thesis title in Czech: Závislost na online počítačových hrách: Má časté hraní vliv na životní styl hráčů?
Thesis title in English: Online gaming addiction: Does the frequent playing affect player's lifestyle?
Key words: závislost na online počítačových hrách, online hry, negativní dopady, zdravotní stav, životní styl
English key words: online gaming addiction, online games, negative impacts, health, lifestyle
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague (11-00611)
Supervisor: Mgr. Jaroslav Vacek, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 30.01.2013
Date of assignment: 31.01.2013
Date and time of defence: 11.09.2013 00:00
Venue of defence: U Nemocnice 4, Praha 2, uč. 2.17
Date of electronic submission:24.07.2013
Date of proceeded defence: 11.09.2013
Course: Defence of bachelor´s thesis (B01638)
Opponents: PhDr. Petra Vondráčková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Východiska: Fenomén závislosti na informačních technologiích se objevuje v literatuře už od konce 80. let minulého století. Počítačové hry se týkají nejen mladé generace, ale i starších a pracujících lidí. I když bylo vytvořeno už několik studií na tohle téma, stále o něm víme málo v porovnání s návykovými látkami. O závislosti na počítačových hrách, a počítačových hrách vůbec, má dosud malé povědomí obecná populace, ale i lidi v oboru. Pro mě je svět počítačových her neznámá oblast, o které bych se ráda dozvěděla více.
Cíl: Cílem je zaměřit se pouze na hráče online počítačových her. Zjistit, jestli má časté hraní negativní vliv na životní styl hráčů, jestli netráví příliš moc času doma, v herně, nemají problémy ve vztazích, rodině, práci či škole apod. + jestli jim nepůsobí časté sezení u počítače nějaké zdravotní problémy. Zjistit, co hráčům hraní přináší, zda převažují pozitiva nad negativy a naopak.
Výzkumné otázky:
a) Jaké jsou sociodemografické charakteristiky hráčů počítačových her (zejm. pohlaví a věk) a jak se liší v závislosti na míře závislostního chování?
b) Existují nějaké souvislosti mezi mírou hraní, případně závislostí a životním stylem hráčů (plnění pracovních/školních povinností, čas trávený s rodinou, zanedbávání jiných koníčků atd.)? Pokud ano, jaké?
c) Existují nějaké souvislosti mezi mírou hraní, případně závislostí a zdravotním stavem hráčů? Pokud ano, jaké?
d) Jak vnímají hráči pozitivní přínosy a negativní důsledky hraní?
Metoda tvorby dat: kvantitativní + kvalitativní výzkum - Kvantitativní výzkum – dotazník, slouží pouze k rozdělení respondentů; Kvalitativní – hloubkové rozhovory s respondenty, které jsem si vybrala pomocí dotazníku (vykazovali známky závislosti + několik respondentů, kteří hráli v minulosti a nyní již nehrají = pro srovnání)
Soubor: Soubor pro kvantitativní metodu tvoří hráči online počítačových her. V souboru pro kvalitativní metodu budou už tvořit pouze ti, u kterých se projeví závislost + několik bývalých hráčů. Rozsah 5 – 15 rozhovorů, možná i více, podle ochoty dotazovaných.
Etika: Dodržení etických kodexů – dotazník i rozhovory budou anonymní a dobrovolné. Rozhovory budou použity pouze pro studijní účely.
Metody analýzy dat: popisně i matematicko-analytické statistické metody, kvalitativní rozbor (otevřené kódování, trsy, výčet)
Předpokládané výsledky a jejich využití: Věková kategorie 18 – 30 let, u závislých se projeví negativní dopady častého hraní, u některých závislých se projeví negativní dopady na zdraví, i kdyby bylo jen nepatrné, negativa budou u závislých převyšovat nad pozitivy.
References
Psychologie a internet – děti dospělými, dospělí dětmi, David Šmahel
Jak přežít počítač, Karel Nešpor
Návykové chování a závislost, Karel Nešpor
Preliminary scope of work
Teoretická část se zabývá online počítačovými hrami, jejich rozdělením a stručným popisem těch nejznámějších a nejoblíbenějších, návykovým chováním ve vztahu k počítačovým hrám, zdravotními a sociálními důsledky častého hraní počítačových her, epidemiologií hraní PC her a závislosti na nich.
Výzkumná část se zabývá negativními/pozitivními důsledky častého hraní počítačových her. Pomocí hloubkových rozhovorů budu zjišťovat, jaký má hraní vliv na životní styl hráčů, jestli mají nějaké zdravotní problémy, sociální problémy a zda jim hra více dává nebo spíše bere.
Preliminary scope of work in English
The phenomenon about addiction on the information technology has appeared in the literature since the end of 80s last century. Computer games concerns not only the young generation, but also the elderly and working people. Although it was created for several studies on this subject, we still know little about it in comparison with addictive substances.
The theoretical part deals with online computer games, their distribution and concisely describes the most famous and the most favorite games, computer rooms, addictive behaviour in relation to computer games, health and social consequences freuent playing computer games.
Research part deal with negative/positive consequences frequently playing. I will find what effect has playing games on their lifestyle by interviews, if they have some health and social problems, whether games more give or take them.
The objective is to focus only on players online computer games. It finds, if the frequent playing has negative impacts on players lifestyles. It examines wheter playing games influences their relationships, job performance, school results, hobbies, health etc.
Quantitative research serves only for distribution data through questionnaire. Qualitative research dealing with interviews with players. I will choose only players, which will potentially dependent by the evaluated questionnaire.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html