Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Adaptace v mateřské škole a vhodné činnosti pro čtyřleté a mladší děti
Thesis title in Czech: Adaptace v mateřské škole a vhodné činnosti pro čtyřleté a mladší děti
Thesis title in English: Adaptation to kindergarten and appropriate activities for four-year-olds and younger children
Key words: adaptace, mateřská škola, dítě předškolního věku, rodiče, hra, socializace, učitelka mateřské školy, adaptační program
English key words: adaptation, kindergarten, preschool child, parents, game, socialization, kindergartner, adaptation program
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Supervisor: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 10.01.2013
Date of assignment: 25.08.2013
Date and time of defence: 21.05.2014 00:00
Date of electronic submission:06.04.2014
Date of proceeded defence: 21.05.2014
Opponents: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
 
 
 
Advisors: doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc.
Guidelines
Tato bakalářská práce se zaměří na problematiku adaptace dítěte na prostředí MŠ, zvláště dětmi čtyřletými a mladšími. Zejména se bude zabývat činnostmi vhodnými pro čtyřleté a mladší děti, hlavně těmi, které usnadňují adaptaci dítěte v mateřské škole. Tedy činnostmi, které posilují vztah dítěte k učitelce či ostatním dětem a upevňují jistotu dítěte v novém prostředí.

V teoretické části se studentka zaměří na předškolní dítě jeho socializaci a aspekty související s jeho přechodem z rodinného prostředí do širšího prostředí mateřské školy.

V praktické části bude zpracování tří kazuistik tří až čtyřletých dětí, které poprvé nastupují do mateřské školy se zaměřením na adaptaci v mateřské škole. Výzkumné šetření bude realizováno kombinací rozhovoru s rodiči, učitelkou mateřské školy, s ředitelkou mateřské školy, dítětem a pozorováním dítěte přímo v mateřské škole.
References
BRUCEOVÁ, T. Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996.
BAĎURÍKOVÁ, Z. Inštitucionálna výchova a vzdelavanie detí od narodenia do troch rokov v európskom kontexte. Predškolská výchova. 2010/2011, roč. 65(č. 3), 1-12.
GAVORA,P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004.
KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005.
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha:Grada, 2008.
KUCHAŘOVÁ, V. Péče o děti předškolního a raného školního věku. Praha: VÚPSV, 2009.
MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992.
MATĚJČEK, Z. Mýtus prvních tří let. Československá psychologie. 2002, roč. 46(č. 4), 347-357.
MATĚJKOVÁ, B., PALONCYOVÁ, J. Rodinná politika ve vybraných evropských zemích s ohledem na situaci v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2005.
ŠULOVÁ L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010.
OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2009.
Rámcový vzdělávací program pro PV. Praha: VUP, 2004.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Praha: Portál, 2000.
Preliminary scope of work
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku adaptace dítěte na prostředí mateřské školy, zvláště dětmi čtyřletými a mladšími. Zvláštní pozornost věnuje hře a činnostem, které posilují vztah dítěte k učitelce či ostatním dětem a upevňují jistotu dítěte v novém prostředí. V teoretické části se studentka zaměří na předškolní dítě jeho socializaci a aspekty související s jeho přechodem z rodinného prostředí do širšího prostředí mateřské školy.
Hlavním cílem výzkumné části je zjistit, jak probíhá adaptační proces u tří až čtyřletých dětí nastupujících do mateřské školy a jaké faktory tento proces ovlivňují. V praktické části jsou zpracovány tři případové studie tří až čtyřletých dětí, které poprvé nastupují do mateřské školy se zaměřením na adaptaci v mateřské škole. Výzkumné šetření bylo realizováno kombinací rozhovorů s rodiči, dítětem, učitelkou mateřské školy, s ředitelkou mateřské školy a pozorováním dítěte přímo v mateřské škole.
Preliminary scope of work in English
This bachelor’s thesis focuses on the issue of child adaptation into the kindergarten environment, particularly children four years old and younger. Special attention is given to games and activities that strengthen the relationship of the child with the teacher or the other kids and strengthen the security of the child in his new environment. In the theoretical part, the student will focus on the preschool-aged child's socialization and the aspects related to his transition from a family environment into the wider environment of a kindergarten school.
The main objective of the study, which is part of the thesis, is to find out about the adaptation process with three to four-year-old children entering kindergarten and what factors influence this process. The practical part of the thesis presents three case studies of children between the ages of three and four, who start going to the kindergarten for their first time, focusing on adaptation in the kindergarten. The survey was conducted by a combination of interviews with parents, the child, the principal of the kindergarten school and by observing the child directly in the kindergarten.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html