Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Nové německé výpůjčky v češtině
Thesis title in Czech: Nové německé výpůjčky v češtině
Thesis title in English: New German Borrowings in the Czech Language
Key words: germanismy, neologismy, výpůjčky, přejímky, integrace přejímek, adaptace přejímek, frekvence přejímek, přejímání cizích lexikálních jednotek
English key words: germanisms, neologisms, borrowings, acceptance, integration of borrowing, adaptation of borrowing ,borrowing of foreign language lexical units
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Supervisor: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 07.01.2013
Date of assignment: 07.01.2013
Date and time of defence: 04.09.2014 00:00
Date of electronic submission:13.06.2014
Date of proceeded defence: 04.09.2014
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: Mgr. Zdena Opavská
 
 
 
Preliminary scope of work
Cílem diplomové práce Nové německé výpůjčky v češtině je potvrzení důležitosti jazykových kontaktů českého a německého jazyka. Práce prokazuje, že přejímání německých lexikálních jednotek do češtiny je produktivním způsobem obohacování slovní zásoby. Užívání německých výpůjček v různých druzích komunikátů a analýza jejich frekvence dokládají, že mluvčí jazyka začínají na postavení germanismů v češtině pohlížet neutrálně, tedy ne negativně, jako tomu bývalo v minulosti.
Preliminary scope of work in English
The aim of the thesis New German Borrowings in the Czech Language is a confirmation of the importance of language contacts in Czech and German. The work demonstrates that acceptance of German lexical units into Czech language is a productive way of enriching its vocabulary. The use of German borrowings in different kinds of utterances and their frequency analysis show that language speakers are starting to see the position of germanisms in Czech in a neutral way, thus not negatively, as was the case in the past.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html