Proměny konceptu gramotnosti
Thesis title in Czech: | Proměny konceptu gramotnosti |
---|---|
Thesis title in English: | Changes of the Literacy Concept |
Key words: | gramotnost, funkční gramotnost, Paulo Freire, sociokulturní koncept, kompetence, mezinárodní výzkumy IALS, ALL, PIAAC, PISA, LAMP, TIMSS a PIRLS, vzdělávací politika |
English key words: | literacy, functional literacy, Paulo Freire, socio-cultural framework, competencies, international literacy survey IALS, ALL, PIAAC, PISA, LAMP, TIMSS and PIRLS, educational politics |
Academic year of topic announcement: | 2011/2012 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR) |
Supervisor: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 19.07.2012 |
Date of assignment: | 19.07.2012 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 09.10.2012 |
Date and time of defence: | 06.02.2014 14:00 |
Date of electronic submission: | 10.12.2013 |
Date of proceeded defence: | 06.02.2014 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Mgr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. |
Guidelines |
Ve své práci chci nejdříve komplexně přiblížit myšlenkové základy, ze kterých vychází koncept gramotnosti, a hlavní aspekty (kulturní, ekonomické a sociální), které se na proměnách jeho chápání podílely. Dále se zaměřím na to, jak mezinárodní organizace pojímají gramotnost a jaké jsou charakteristiky nejdůležitějších výzkumů funkční gramotnosti. Představím faktory, které zapříčinily vzrůstající význam výsledků mezinárodních výzkumů funkční gramotnosti. Pomocí těchto teoretických východisek a komparace oficiálních dokumentů zamýšlím kriticky zhodnotit dopady těchto výzkumů na politická rozhodnutí v oblasti vzdělávání a upozorním na jejich možná rizika.
0 Úvod 1 Gramotnost 1.1 Pojem gramotnost a jeho vývoj 1.2 Aspekty kulturní, ekonomické, sociální 1.3 Další aspekty 2 Funkční gramotnost 2.1 Složky funkční gramotnosti 2.2 Funkční gramotnost a vývoj jedince 2.3 Faktory ovlivňující úroveň funkční gramotnosti ve společnosti 2.4 Dopady úrovně funkční gramotnosti na jedince a na společnost 3 Měření funkční gramotnosti 3.1 Vliv mezinárodních organizací 3.2 Mezinárodní výzkumy IALS, SIALS, PIAAC a PISA 3.3 Politické a ekonomické aspekty výzkumů 3.4 Dopady mezinárodních výzkumů a kritika pojetí gramotnosti 4 Závěr |
References |
DOLEŽALOVÁ, J. 2005. Funkční gramotnost – proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Gaudeamus. 2005. 80-7041-115-5
HAUSER, Robert M. 2005. Measuring literacy : Performace levels for adults. Washington, DC : National Academies Press, 2005. ISBN 0-309-09652-9 KELLER, Jan, TVRDÝ, Lubor. 2008. Vzdělanostní společnost : chrám, výtah a pojišťovna. Praha : Sociologické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86429-78-6 KOPECKÝ, M. 2009. Společnost vědění. In Průcha, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2 LIESSMANN, K. P. 2008. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1677-5 MACE, Jane. 1992. Talking about literacy : Principles and practice of adult literacy education. London : Routledge, 1992. ISBN 0-415-08044-4 MŠMT, 2007. Strategie celoživotního učení ČR. Praha : MŠMT, 2007. 89 s. ISBN 978-80-254-2218-2 OECD. 2000. Literacy in the Information Age. Final report of International Adult Literacy Survey, 2000. Dostupné na http://www.oecd.org/dataoecd/24/21/39437980.pdf OECD. The PISA 2009 Country profiles. Dostupné z <http://stats.oecd.org/PISA2009Profiles/#> RABUŠICOVÁ, Milada. 2002. Gramotnost : staré téma v novém pohledu. Brno: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2858-0 RABUŠICOVÁ, Milada. 2009. Školní vzdělávání a funkční gramotnost. In PRŮCHA (ED), Jan.Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. od s. 235-241, 7 s. encyklopedie. ISBN 978-80-7367-546-2 RABUŠICOVÁ, Milada, OPLATKOVÁ, Pavla. Functional Literacy in People´s Lives. Journal of Pedagogy. 2/2010. Trnava : Trnava University of Trnava, 2010. ISSN 1338-1563 RESNICK, Daniel P. 1983. Literacy in Historical Perpective. Washington : Library of Congress, 1983, ISBN 0-8444-0410-1 STRAKOVÁ, Jana. 2011. PIAAC : Mezinárodní výzkum dospělých : Předpoklady úspěchu v práci a v životě. Praha : PIAAC, 2011. [cit. 2011-11-07]. Dostupné z <www.piaac.cz/attach/PIAAC_Jana_Strakova.pps> UNESCO. 1978. Revised Recommendation concerning the Internatinal Standardization of Educational Statistics. Paris : UNESCO, 1978 UNESCO. 1957. World illiteracy at mid-century. Paris : UNESCO, 1957 VERHOEVEN, Ludo. 2002. Precursors of functional literacy. Amsterdam : J. Benjamins Pub. 2002. ISBN 1-58811-228-4 VESELÝ, A. 2008. Společnost vědění. In Šubrt, J. (ed.) Soudobá sociologie III. Diagnózy soudobých společností. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1486-1 WAGNER, Daniel A. 2005. Monitoring and measuring literacy. UNESCO, 2005 |