Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Proměny konceptu gramotnosti
Thesis title in Czech: Proměny konceptu gramotnosti
Thesis title in English: Changes of the Literacy Concept
Key words: gramotnost, funkční gramotnost, Paulo Freire, sociokulturní koncept, kompetence, mezinárodní výzkumy IALS, ALL, PIAAC, PISA, LAMP, TIMSS a PIRLS, vzdělávací politika
English key words: literacy, functional literacy, Paulo Freire, socio-cultural framework, competencies, international literacy survey IALS, ALL, PIAAC, PISA, LAMP, TIMSS and PIRLS, educational politics
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 19.07.2012
Date of assignment: 19.07.2012
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 09.10.2012
Date and time of defence: 06.02.2014 14:00
Date of electronic submission:10.12.2013
Date of proceeded defence: 06.02.2014
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Mgr. Miroslava Dvořáková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Ve své práci chci nejdříve komplexně přiblížit myšlenkové základy, ze kterých vychází koncept gramotnosti, a hlavní aspekty (kulturní, ekonomické a sociální), které se na proměnách jeho chápání podílely. Dále se zaměřím na to, jak mezinárodní organizace pojímají gramotnost a jaké jsou charakteristiky nejdůležitějších výzkumů funkční gramotnosti. Představím faktory, které zapříčinily vzrůstající význam výsledků mezinárodních výzkumů funkční gramotnosti. Pomocí těchto teoretických východisek a komparace oficiálních dokumentů zamýšlím kriticky zhodnotit dopady těchto výzkumů na politická rozhodnutí v oblasti vzdělávání a upozorním na jejich možná rizika.

0 Úvod

1 Gramotnost
1.1 Pojem gramotnost a jeho vývoj
1.2 Aspekty kulturní, ekonomické, sociální
1.3 Další aspekty

2 Funkční gramotnost
2.1 Složky funkční gramotnosti
2.2 Funkční gramotnost a vývoj jedince
2.3 Faktory ovlivňující úroveň funkční gramotnosti ve společnosti
2.4 Dopady úrovně funkční gramotnosti na jedince a na společnost

3 Měření funkční gramotnosti
3.1 Vliv mezinárodních organizací
3.2 Mezinárodní výzkumy IALS, SIALS, PIAAC a PISA
3.3 Politické a ekonomické aspekty výzkumů
3.4 Dopady mezinárodních výzkumů a kritika pojetí gramotnosti

4 Závěr
References
DOLEŽALOVÁ, J. 2005. Funkční gramotnost – proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Gaudeamus. 2005. 80-7041-115-5

HAUSER, Robert M. 2005. Measuring literacy : Performace levels for adults. Washington, DC : National Academies Press, 2005. ISBN 0-309-09652-9

KELLER, Jan, TVRDÝ, Lubor. 2008. Vzdělanostní společnost : chrám, výtah a pojišťovna. Praha : Sociologické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86429-78-6

KOPECKÝ, M. 2009. Společnost vědění. In Průcha, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2

LIESSMANN, K. P. 2008. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1677-5

MACE, Jane. 1992. Talking about literacy : Principles and practice of adult literacy education. London : Routledge, 1992. ISBN 0-415-08044-4

MŠMT, 2007. Strategie celoživotního učení ČR. Praha : MŠMT, 2007. 89 s. ISBN 978-80-254-2218-2

OECD. 2000. Literacy in the Information Age. Final report of International Adult Literacy Survey, 2000. Dostupné na http://www.oecd.org/dataoecd/24/21/39437980.pdf

OECD. The PISA 2009 Country profiles. Dostupné z <http://stats.oecd.org/PISA2009Profiles/#>

RABUŠICOVÁ, Milada. 2002. Gramotnost : staré téma v novém pohledu. Brno: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2858-0

RABUŠICOVÁ, Milada. 2009. Školní vzdělávání a funkční gramotnost. In PRŮCHA (ED), Jan.Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. od s. 235-241, 7 s. encyklopedie. ISBN 978-80-7367-546-2

RABUŠICOVÁ, Milada, OPLATKOVÁ, Pavla. Functional Literacy in People´s Lives. Journal of Pedagogy. 2/2010. Trnava : Trnava University of Trnava, 2010. ISSN 1338-1563

RESNICK, Daniel P. 1983. Literacy in Historical Perpective. Washington : Library of Congress, 1983, ISBN 0-8444-0410-1

STRAKOVÁ, Jana. 2011. PIAAC : Mezinárodní výzkum dospělých : Předpoklady úspěchu v práci a v životě. Praha : PIAAC, 2011. [cit. 2011-11-07]. Dostupné z <www.piaac.cz/attach/PIAAC_Jana_Strakova.pps>

UNESCO. 1978. Revised Recommendation concerning the Internatinal Standardization of Educational Statistics. Paris : UNESCO, 1978

UNESCO. 1957. World illiteracy at mid-century. Paris : UNESCO, 1957

VERHOEVEN, Ludo. 2002. Precursors of functional literacy. Amsterdam : J. Benjamins Pub. 2002. ISBN 1-58811-228-4

VESELÝ, A. 2008. Společnost vědění. In Šubrt, J. (ed.) Soudobá sociologie III. Diagnózy soudobých společností. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1486-1

WAGNER, Daniel A. 2005. Monitoring and measuring literacy. UNESCO, 2005
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html