Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 384)
Thesis details
   Login via CAS
Non-standard functions of "like" in spoken discourse
Thesis title in Czech: Nestandardní funkce slova "like" v mluveném projevu
Thesis title in English: Non-standard functions of "like" in spoken discourse
Key words: like, vytýkací částice, uvození přímé řeči, prostředek zmírňující dopad promluvy, diskurzní částice, mluvený projev, pragmatika, nestandardní funkce , COCA
English key words: like, non-standard function, focus marker, hedge, discourse marker, quotative marker, pragmatics, spoken discourse, COCA
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 12.06.2012
Date of assignment: 12.06.2012
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 14.01.2013
Date and time of defence: 23.06.2014 08:30
Date of electronic submission:06.06.2014
Date of proceeded defence: 23.06.2014
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Markéta Malá, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce bude zkoumat různé funkce slova like v anglickém mluveném projevu. Like se, především v hovorovém jazyce, vyskytuje v mnoha funkcích. Tato práce se zaměří především na nestandardní funkce like, jimiž jsou: uvozování přímé řeči (be + like), výplňkové slovo (filler), prostředek zmírňující dopad promluvy (hedge) a uvozování nových nebo důležitých informací (focus). Standardní použití like jako slovesa, předložky či spojky bude zmíněno jen okrajově. Like jako prostředek uvozování přímé řeči nahrazuje standardní "I,he/she,they…said:“. Např.: "I was like, shut up, Ryan." Like ve funkci výplňkového slova (filler) má podobnou funkci jako například citoslovce „um“, které naznačuje váhání nebo vyplňuje pauzu v promluvě. Např.: " Cos, well the floor can be a disco anyway, like, you know. " Like použité jako tzv. hedge zmírňuje sílu promluvy a indikuje, že vyřčená informace nemá být brána doslovně či dogmaticky. Např.: " So for each one's like ten metres… "
Posledním případem je použití like jako prostředku aktuálního členění větného, tj. prostředku vytýkající réma v promluvě. Např. " Like now, I don't think I would order it again. " Práce si klade za cíl popsat jednotlivá nestandardní užití like a vytvořit souborný přehled těchto funkcí.
Metodologicky bude práce založena na získání cca 100 příkladů nestandardního užití like pomocí Korpusu současné americké angličtiny (COCA).
References
Aijmer, K. (2002) English Discourse Particles. Evidence from a Corpus. Amsterdam: John Benjamins
Andersen, G. (2000) The Role of Pragmatic Marker Like in Utterance Interpretation. In Gisle Andersen, Thorsten Fretheim (ed.) Pragmatic Markers and Propositional Attitude. Pragmatics and Beyond, 79. Amsterdam: John Benjamins.
Biber, D. et al. (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman
Buchstaller, I. (2001) An alternative view of LIKE: its grammaticalization in conversational American English and beyond. Edinburgh Working Papers in Applied Linguistics 11
Buchstaller, I. (2001) He goes and I’m like: The new quotatives re-visited. Paper presented at NWAVE 30, University of North Carolina.
D’Arcy, A. (2005) Like: it’s syntactic development. Ph.D. Dissertation, University of Toronto
Dušková, L. (2004) Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia
Huddleston R. and G. K. Pullum(2002) Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: University Press
Meehan, T. (1991) It's Like, 'What's Happening in the Evolution of Like?': A Theory of Grammaticalization. KWPL, Volume 16, 37-51.
Quirk, R. et al. (1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman
Romaine, S., Lange, D. (1991) The use of like as a marker of reported speech and thought: A case of grammaticalization in progress. American Speech, 66, 227-279.
Swan, M. (2005) Practical English Usage. Oxford: Oxford University Press
Underhill, R. (1988) Like is like, focus. American Speech, 63, 234-246.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html