Klamavá reklama jako jiný pohled na realitu
Thesis title in Czech: | Klamavá reklama jako jiný pohled na realitu |
---|---|
Thesis title in English: | False Advertising as an Alternative View on Reality |
Key words: | reklama, klamavá reklama, nekalá soutěž, podvod |
English key words: | advertising, misleading advertising, unfair competition, deception |
Academic year of topic announcement: | 2011/2012 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Economic Studies (23-IES) |
Supervisor: | PhDr. Pavel Vacek, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 06.06.2012 |
Date of assignment: | 06.06.2012 |
Date and time of defence: | 09.09.2013 00:00 |
Venue of defence: | IES |
Date of electronic submission: | 17.05.2013 |
Date of proceeded defence: | 09.09.2013 |
Opponents: | Petra Andrlíková, M.Sc. |
Advisors: | PhDr. Pavel Vacek, Ph.D. |
URKUND check: |
References |
NOVÁKOVÁ, Eva, JANDOVÁ, Venuše. Reklama a její regulace. Praha : Linde Praha,
a.s., 2006 VEČERKOVÁ, Eva. Nekalá soutěž a reklama (vybrané kapitoly). Brno: Masarykova univerzita, 2005 HAJN, Petr. Soutěžní chování a právo proti nekalé soutěži, Brno: Masarykova univerzita, 2000 Databáze ASPI www.rpr.cz (Rada pro reklamu) www.coi.cz (Česká obchodní inspekce) www.eur-lex.europa.eu (Přístup k právu Evropské unie) |
Preliminary scope of work |
Reklama je všude kolem nás, a tak se problematika klamavé reklamy stává postupem času stále aktuálnější, a právě proto bych chtěla svoji práci věnovat zrovna tomuto tématu. Od úvodních poznatků, jako je vývoj reklamy a definice i zařazení klamavé reklamy, bych se chtěla dostat až k jádru problému. Cílem mé práce bude zjistit, jestli je klamavá reklama opravdu jenom lží, kde je hranice mezi „normální“ a klamavou reklamou, jak se tento typ reklamy pozná a jak proti podobným nekalým praktikám můžeme bojovat. Pro lepší porozumění této sféry se ve své práci budu odkazovat na konkrétní příklady, na kterých budu schopná ukázat různé aspekty klamavé reklamy.
Druhá část bakalářské práce se bude zabývat vlastním výzkumem. Ten bude uskutečněný formou dotazníkového šetření. Díky průzkumu bych měla zjistit, zda lidé vnímají klamavou reklamu a jak na ně taková reklama působí. Má vliv na jejich názory? Mění jejich očekávání? Může ovlivnit jejich nákupní chování? Na tyto otázky bych měla najít odpovědi ve svém výzkumu. Celkově by tato práce měla ukázat klamavou reklamu nejen z pohledu spotřebitele, ale i z pohledu zisku maximalizujícího výrobce, který se snaží prosadit na trhu, a to i cestou použití nelegálních praktik. |
Preliminary scope of work in English |
Advertising is all around us, and so the issue of misleading advertising is becoming more recent these days. I would like to start with the introductory information, such as development of advertising and also definition and categorization of misleading advertising, and then get to the root of the trouble. The aim of my work will be to find out whether misleading advertising is really just a lie, where is the boundary between "normal" and misleading advertising, how to distinguish this type of advertising and how to prevent such unfair practices. For a better understanding of this sphere, I will refer to specific examples where I would be able to show different aspects of misleading advertising.
The second part of the thesis will be focused on my own survey that will be carried out by questionnaire. Thanks to this research I should find out whether people perceive the misleading advertising and how does it affect them. Does this type of advertising affect their attitudes? Does it change their expectations? Could it also affect their shopping behavior? In my research I should find the answers on these issues. Overall, this work should demonstrate misleading advertising, not only from a consumer perspective, but also from the perspective of a profit-maximizing producer who is trying to assert itself on the market, even through the use of illegal practices. |