Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vybrané aspekty problematiky školní zralosti a připravenosti
Thesis title in Czech: Vybrané aspekty problematiky školní zralosti a připravenosti
Thesis title in English: The Selected Aspects of the School Maturity Problem
Key words: Školní zralost, školní připravenost, dítě předškolního věku, vstup dítěte do školy, Diagnostika školní zralosti.
English key words: School maturity, school readiness, preschool child, child entering school, Diagnostics of School Readiness.
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: Mgr. et Mgr. Lenka Počtová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 12.04.2012
Date of assignment: 12.04.2012
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 07.02.2013
Date and time of defence: 18.06.2013 10:00
Date of electronic submission:23.05.2013
Date of proceeded defence: 18.06.2013
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou školní zralosti a připravenosti. Je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou.V teoretické části vymezuje pojmy školní zralost a připravenost, její předpoklady a následnou diagnostiku. Praktická část si klade za cíl seznámit se pomocí kazuistické metody s prací s dětmi s odloženou školní docházkou, původ odkladu, jeho důsledky a následným doplňujícím vývojem v mateřské škole.
This Bachelor thesis deals with the issues of school maturity and school readiness. It consists of two parts - theoretical and practical. The theoretical part defines terms such as school maturity and school readiness, its prerequisites and subsequent diagnostics. The objective of the practical part is to provide an introduction to the use of a casuistic method with children whose school attendance was deferred. It also investigates the origin of a postponed school attendance, its consequences and the following child development at a nursery school.
References
KREISLOVÁ, Zdenka. Krok za krokem 1. třídou: školní zralost, spolupráce s rodiči, učíme se číst a psát, nápady pro celý rok. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 168 s. ISBN 978-80-247-2038-8.
VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2008, 538 s. ISBN 978-80-246-1538-7.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 165 s. ISBN 80-247-1040-4.
EDFELDT, Ake W. Reverzní test. 1. vyd. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, 1968, 4 s.
MATĚJČEK, Zdeněk a Marie VÁGNEROVÁ. Zkouška znalostí předškolních dětí. 1. vyd. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, 1976, 28 s.
VERECKÁ, Naděžda. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy: je vaše dítě zralé pro školu? A vy?. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002, 160 s. ISBN 80-7106-474-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html