Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Žákovské percepce projevů nekázně ve vyučování na základních školách
Thesis title in Czech: Žákovské percepce projevů nekázně ve vyučování na základních školách
Thesis title in English: Pupils´ perceptions of the demonstrations of lack of discipline during lessons on elementary schools
Key words: školní kázeň, školní nekázeň, žáci druhého stupně, učitelé, základní škola, výchovný styl, autorita, projevy nekázně, druhy nekázně, příčiny nekázně
English key words: school discipline, school indiscipline, second-degree pupils, teachers, primary school, parenting style, authority, symptoms of indiscipline, kinds of indiscipline, causes of indiscipline
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 12.04.2012
Date of assignment: 12.04.2012
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 30.05.2012
Date and time of defence: 27.01.2014 09:00
Date of electronic submission:30.11.2013
Date of proceeded defence: 27.01.2014
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se zabývá nekázní ve vyučovacím procesu na základě vnímání této problematiky žáků druhého stupně základní školy. Cílem práce je zjistit, jak žáci druhého stupně základní školy vnímají kázeň a nekázeň ve vyučování. Teoretická část obsahuje vymezení kázně, funkce kázně a druhy kázně. Dále jsou v práci charakterizovány projevy školní nekázně, některé z příčin nekázně a kázeňské prostředky. V práci je rozebrán také vztah mezi výchovným stylem učitele a nekázní žáka a souvislost autority s kázní.Praktická část je vystavěna na dotazníkovém šetření a využití techniky focus groups u žáků osmých a devátých tříd základních škol.

The thesis deals with indiscipline during teaching process based on perception of the second-degree pupils of the primary school. The aim of the work is to find, how the second-degree pupils of the primary school perceive discipline and indiscipline in teaching process. Theoretical part contents defining of discipline, function of discipline, and the form of discipline. Next, there are characterized symptoms of school indiscipline, some of reasons of indiscipline and discipline measures. In my work, there is analysed the relationship between parenting style of a teacher and indiscipline of a pupil and the relationship of authority and discipline. The practical part is built on a survey and use of technology focus groups for pupils at the eighth and ninth grade of primary schools.
References
AUGER, Marie-Thérese, BOUCHARLAT, Christiane. Učitel a problémový žák: Strategie pro řešení problémů s kázní a učením. 1. vyd. Praha : Portál, 2005. 128 s. ISBN 80-7178-907-0.
BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. 1. vyd. Praha : ISV nakladatelství, 2004. 208 s. ISBN 80-86642-14-3.
BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. 1. vyd. Praha : Triton, 2004. 263 s. ISBN 80-7254-453-5.
BENDL, Stanislav. Školní kázeň : metody a strategie. 1. vyd. Praha : ISV nakladatelství, 2001. 267 s. ISBN 80-85866-80-3.
BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha : Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-807-3874-322.
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. 160 s. ISBN 978-80-247-1718-0.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. vyd. neuv. Brno : Paido, 2005. 165 s. ISBN 80-7315-104-9.
KOPŘIVA, Pavel, et al. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. 286 s. ISBN 80-901873-7-4.
ONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo...: informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. 1. vyd. Praha : ISV nakladatelství, 2003. 170 s. ISBN 80-866-4218-6.
ROTTEROVÁ, Božena. Kázeň a problematika jejího utváření. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1973. 150 s. ISBN neuv.
VALIŠOVÁ, Alena. Autorita jako pedagogický problém: informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1998. 135 s. ISBN 80-718-4624-4.
VALIŠOVÁ, Alena. Autorita ve výchově: vzestup, pád, nebo pomalý návrat. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1999. 185 s. ISBN 80-718-4857-3.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html