Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Výchova k evoluční gramotnosti na středních školách
Thesis title in Czech: Výchova k evoluční gramotnosti na středních školách
Thesis title in English: Towards Evaluation Literacy Education On High-School
Key words: Evoluce, evoluční gramotnost, evoluční asociace, přírodovědné vzdělávání, středoškolský vzdělávací systém v České republice, středoškolský vzdělávací systém ve Slovinsku.
English key words: Evolution, evolutionary literacy, evolutionary associations, science education, secondary education system in the Czech Republic, secondary education system in Slovenia.
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Biology Education (31-180)
Supervisor: RNDr. Alena Drda Morávková, MBA, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 12.10.2011
Date of assignment: 16.11.2011
Date of electronic submission:30.04.2015
Date of proceeded defence: 01.06.2015
Opponents: RNDr. Josef Lhotský, Ph.D.
 
 
 
Advisors: Mgr. Radka Dvořáková, Ph.D.
prof. RNDr. Zbyněk Roček, DrSc.
Preliminary scope of work
Cílem práce je zjistit, zda-li maturující studenti z biologie mají lepší znalosti o evoluci než nematurující studenti. Výsledky byly zjišťovány dotazníkovým šetřením na šesti českých a sedmi slovinských středních školách v průběhu dvou let. Práce prokázala lepší evoluční faktografické znalosti u studentů maturujících z biologie. Výsledkem práce je i zmapování evolučních asociací u studentů gymnázií a porovnání vzdělávací úrovně evoluční gramotnosti v České republice a ve Slovinsku.
Preliminary scope of work in English
The aim of this thesis is to determine whether students planning to také the high school-leaving examination from biology have a better understanding of evolution in comparison to those taking the examination from a different subject. The data were collected by means of a questionnaire having been completed at six Czech and seven Slovenian high schools over a period of two years. The thesis proved that students taking the school-leaving examination from biology have better knowledge of evolution. The thesis also maps the evolution association of high school students and makes a comparison between the quality of evolution literacy in the Czech Republic and in Slovenia.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html