Společenská a kulturní interpretace fotografie
Thesis title in Czech: | Společenská a kulturní interpretace fotografie |
---|---|
Thesis title in English: | Social and cultural interpretations of photography |
Key words: | album, biografie, digitalizace, fotografie, individualizace, sebeprezentace, obraz, vizualita |
English key words: | album, biography, digitalization, photography, individualization, self-presentation, image, visuality |
Academic year of topic announcement: | 2010/2011 |
Type of assignment: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Sociology (23-KS) |
Supervisor: | PhDr. Mgr. Jan Balon, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 10.06.2011 |
Date of assignment: | 23.06.2011 |
Date and time of defence: | 18.06.2012 00:00 |
Date of electronic submission: | 18.05.2012 |
Date of proceeded defence: | 18.06.2012 |
Reviewers: | Michal Kotík, prom. mat. |
Guidelines |
Téma bych chtěla uchopit za pomoci teoretických znalostí a pojmů jakými jsou například: obraz, aparát, idolatrie, program a informace nejen z vizuální sociologie kvalitativní analýzou předem zvolených respondentů jak z řad laiků tak profesionálů v oboru fotografie. Zajímá mě, jak v současné době fotografie interpretována divákem, jak byla původně zamýšlena tvůrcem a zdali to může být nějakým přínosem sociologickému bádání. Z názorů získaných rozborem teorie a rozhovory, vedenými s respondenty budou vyvozeny závěry. |
References |
Flusser, V.: Za filosofii fotografie. Hynek, 1994
Petříček, M.: Myšlení obrazem. Herrmann & synové, 2009 Diddi-Hubermann, G.: Ninfa moderna. Agite/Fra, 2009 Sztompka, P.: Vizuální sociologie. Sociologické nakladatelství, 2007 Rose, G.: Visual methodologies: an introduction to the interpretation of visual materials. SAGE, 2007 |
Preliminary scope of work |
Fotografie a sociologie se zrodily prakticky v tu samou dobu. Když se na konci 60. Let sociologie potýkala s krizí a přerodem, v oblasti vizuální kultury došlo k masivnímu rozšíření. Boom digitální technologie způsobil ve fotografii zcela zásadní převrat. Miliony lidí po celém světě dennodenně pořizují snímek za snímkem, až se stáváme obrazem přesyceni. Nabízí se tedy otázka, zdali jsme takový objem obrazové informace vůbec schopni pojmout a správně číst. Vilém Flusser ve své knize Za filosofii fotografie říká, že fotografie by měla být určitým prostředníkem mezi divákem a zprostředkovávaným světem. Místo představení onoho světa ho ovšem překrývá. Člověk přestává být schopen obraz dešifrovat a vyčíst z něj představy. Fotografie je v sociologii využívána v podstatě od počátku existence obou oborů. Jsme si ale jisti, že ji umíme užívat správně? Práce si klade za cíl odhalit, jaká je schopnost dnešního diváka vnímat a interpretovat fotografii. Odhalit její přesah v současné době. |