Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vliv rozvoje ICT na mediální gramotnost
Thesis title in Czech: Vliv rozvoje ICT na mediální gramotnost
Thesis title in English: The influence of the ICT development on the media literacy
Key words: Informace, média, mediální gramotnost, digitalizace, technologie, komunikace
English key words: Information, media, literacy, digitalization, technology, communication
Academic year of topic announcement: 2010/2011
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK)
Supervisor: Mgr. Jakub Štogr, BBS
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 15.04.2011
Date of assignment: 15.04.2011
Administrator's approval: not processed yet
Date and time of defence: 23.06.2014 09:00
Date of electronic submission:14.04.2014
Date of proceeded defence: 23.06.2014
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. RNDr. Jiří Souček, DrSc.
 
 
 
Guidelines
Cíl: Dobrá schopnost ovládání ICT je základním předpokladem dobré mediální gramotnosti společnosti. Cílem této práce je vyhodnotit úroveň mediální gramotnosti a určit omezující faktory jejího rozvoje v souvislosti s ICT a krátké srovnání s EU a okrajově se zbytkem světa.
Osnova:
1. Teoretický úvod do tématu
1.1. ICT
1.1.1. Vymezení pojmu
1.1.2. Historie ICT
1.1.3. ICT a Česká společnost (statistiky)
1.1.4. Mediální gramotnost a informační propast v ČR

1.2. Mediální gramotnost
1.2.1. Vymezení pojmu
1.2.2. Vývoj mediální gramotnosti v ČR
1.2.3. Postmoderní teoretici: Marschall McLuhan, Raymond Williams, Denis McQuail a další
1.2.4. Moderní teorie: Kaarle Nordenstreng z finské university v Tampere, Beata Klimkiewicz a Ann Gray z britské Lincoln University a další
1.2.5. Digital divide – informační propast

1.3. Vymezení pojmu
1.4. Výzkumné práce MUNI v Brně
1.5. Statistiky via statistický úřad

2. Bariéry a ICT v ČR
2.1. Ekonomické zdroje - ceny na pořízení ICT a vybudování potřebné infrastruktury
2.2. Geografický činitel - rozdíl mezi městskými aglomeracemi a venkovem,
2.3. Věkový činitel
2.4. Rozdíl mezi muži a ženami
2.5. Jazykový činitel - angličtina
2.6. Vzdělání a sociálně-kulturní zázemí
2.7. Zaměstnanost - v mnoha zemích je přístup k Internetu omezen pouze dobou fyzicky strávenou v zaměstnání
2.8. Fyzický a/nebo mentální handicap.

3. Porovnání
3.1. Česko x EU

4. Shrnutí poznatků

Bakalářská práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
1. Dějiny českých médií 20. století / Jakub Končelík, Pavel Večeřa, Petr Orság. -- Vyd. 1.. -- Praha : Portál, 2010.
2. Člověk, média a elektronická kultura : výbor z díla / Herbert Marshall McLuhan ; [z anglického originálu ... přeložili Irena Přibylová a Martin Krejza ; doslov Ivo Pondělíček]. -- Vyd. 1.. -- Brno : Jota, 2000. -- 415 s. : il. ; 22 cm. -- (Nové obzory). ISBN 80-7217-128-3
3. ZOUNEK, Jiří. ICT, digitální propast a vzdělávání dospělých: socioekonomické a vzdělávací aspekty digitální propasti v České republice. SPFFBU, Brno, Masarykova univerzita. ISSN 1211-6971, 2006, vol. 2006, no. U11, pp. 101-118.
4. VACEK, Patrik. Digitální gramotnost: parciální pojmový konstrukt nebo specifická mediální kompetence?. 2010.
5. Teorie masové komunikace / Melvin L. DeFleur, Sandra J. Ballová-Rokeachová ; [z angličtiny přeložili Jan Jirák a Otakar Šoltys]. -- 1. čes. vyd.. -- Praha : Karolinum, 1996. -- 363 s. ; 21 cm.ISBN 80-7184-420-9
6. Úvod do studia médií / Graeme Burton, Jan Jirák. -- Dotisk 1. vyd.. -- Brno : Barrister & Principal, 2003. -- 391 s.. -- (Studium). ISBN 80-85947-67-6
7. Jak rozumět médiím : extenze člověka / Marshall McLuhan ; [přeložil Miloš Calda ; doslov napsal Jaroslav Střítecký]. -- Vyd. 1.. -- Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2
8. Dostál, J. (editor) Infotech 2007 - moderní informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Olomouc: Votobia, 2007. 881 s. ISBN 978-80-7220-301-7.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html