Identifikace rizikového chování vedoucí k závislosti na internetu u studentů středních škol se zaměřením na IT obory
Thesis title in Czech: | Identifikace rizikového chování vedoucí k závislosti na internetu u studentů středních škol se zaměřením na IT obory |
---|---|
Thesis title in English: | An identification of a risky Behavior leading to an Internet Addiction by the High School Students specialized in IT |
Key words: | závislost, závislostní chování na internetu, deviace, dospívaní, prevence |
English key words: | addiction, addictive bahavior on the Internet, deviation, adolescence, prevention |
Academic year of topic announcement: | 2010/2011 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 23.02.2011 |
Date of assignment: | 23.02.2011 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 08.02.2012 |
Date and time of defence: | 19.09.2012 00:00 |
Date of electronic submission: | 12.06.2012 |
Date of proceeded defence: | 19.09.2012 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. |
Guidelines |
1. Literární rešerše tématu.
2. Příprava výzkumu: a) V. problém: Odborná veřejnost pozoruje, že u studentů, kteří studují IT obory, je vyšší riziko vzniku závislého chování na procesech, konkrétně na Internetu. Tento fenomén má výrazně vzrůstající tendenci, avšak školy jako instituce nedovedou vhodně reagovat na toto riziko. Učitelé se zaměřují primárně na edukaci, avšak omezeně pracují s prevencí a možnými riziky. Jako výrazný problém vnímáme propuknutí jakékoli závislosti v období utváření vlastní identity. Společnost se obecně zabývá spíše oblastí substanční - drogy, alkohol, z procesů je to workoholismus či patologické hráčství. b) V. otázka: Objevuje se více rizikové chování u studentů středních škol se zaměřením na studijní obor výpočetní technika a informatika než u studentů s jiným studijním zaměřením? c) Zaměření práce: Teoreticko-empirické 3. Provedení výzkumu na vybraném vzorku respondentů. 4. Základní osnova diplomové práce: Úvod Teoretická část Závislost jako rizikový jev období dospívání Obecná charakteristika Závislost na procesech Závislost na Internetu Principy prevence a systém preventivní péče Prevence a léčba závislosti na Internetu u dospívajících Role střední školy v primární prevenci Identita dospívajícího Vývoj identity Rizikové faktory životního stylu dospívajících při vytváření identity Rizikové faktory spojené s častým využíváním Internetu Výzkumná část Obecná část výzkumu Popis výzkumu Cíle výzkumu Výzkumný problém Výzkumná otázka Hypotézy Výzkumný soubor Výzkumné metody Výzkumný nástroj Aplikace nástroje Analýza dat Výsledky a doporučení pro praktické využití výsledků Specifické rysy výzkumného designu Diskuse Závěr |
References |
BAČOVÁ, V. VI. Identita v sociální psychologii. In: VÝROST, J. - SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. 2. vyd. Praha: Grada, 2008. Kapitola 6, str. 109-125. ISBN: 978-80-247-1428-8
FROUZOVÁ, M. Závislost na procesech. In: KALINA, K. et al. Základy klinické adiktologie. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. Kapitola 17, s. 237-251. ISBN: 978-80-247-1411-0. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vyd. Brno: Paido, 2010, ISBN: 978-80-7315-185-0. GRIFFITHS, M. Does internet and komputer addiction exist? Some case study evidence. Cyberpsychology & Behavior, 2000, č. 3, s. 211-218. HARTL, P. - HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, ISBN: 80-7178-330-X. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. 2. vyd. Praha: Portál, 2006, ISBN: 80-7367-123-9. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu Základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, ISBN: 978-80-247-1369-4. JEDLIČKA, R. - KLÍMA, P. - KOŤA, J. - NĚMEC, J. - PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích, Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. 1. vyd. Praha: Themis, 2004. ISBN: 80-7312-038-0. KALINA, K. A KOL. Mezioborový glosař pojmů z oblasti drog a drogových závislostí. 1. vyd. Praha: Úřad vlády ČR, 2001. ISBN: 80-238-8014-4 KALINA, K. A KOL. Drogy a drogové závislosti I, II. 1. vyd. Praha: Úřad vlády ČR, 2003. ISBN: 80-86734-05-6. KOL. AUTORŮ. Vybrané termíny primární prevence. 1. vyd. Praha: MŠMT ČR, 2007. KOŤA, J. I. Socializace. In: JEDLIČKA, R. - KLÍMA, P. - KOŤA, J. - NĚMEC, J. - PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích, Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. 1. vyd. Praha: Themis, 2004. Kapitola 1, str. 15-62. ISBN: 80-7312-038-0. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál, 2008, ISBN: 978-80-7367-383-3. KRAUS, B. - POLÁČKOVÁ, V. ET AL. Člověk-prostředí-výchova. K otázkám sociální pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 2001, ISBN: 80-7315-004-2. LAING, R. D. Rozdělené self. Existenciální studie o duševním zdraví a nemoci. 1. vyd. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 2000, ISBN: 80-86123-13-8. LANGMEIER, J. - KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha: Grada, 1998. ISBN: 80-7169-195-X MATOUŠEK, O. - KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN: 80-7178-771-X MIOVSKÝ, M. - SKÁCELOVÁ, L. - ZAPLETALOVÁ J. - NOVÁK, P. ET AL. Primární prevence rizikového chování ve školství. 1. vyd. Praha: Scan et 1. LF UK a VFN, 2010. ISBN: 978-80-87258-47-7. NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. 2. vyd. Praha: Academia, 1997. ISBN: 80-200-0628-1 NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN: 80-7178-432-X. NEŠPOR, K. - CSÉMY, L. - PERNICOVÁ, H. Problémy s návykovými látkami ve školním prostředí. Časná a krátká intervence. 1. vyd. Praha: Sportpropag, 1998. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2. dotisk. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2007. ISBN: 978-80-7184-569-0. PILAŘ, J. VII. Pedagogická rehabilitace. In: JEDLIČKA, R. - KLÍMA, P. - KOŤA, J. - NĚMEC, J. - PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích, Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. 1. vyd. Praha: Themis, 2004. Kapitola 7, str. 293-306. ISBN: 80-7312-038-0. ROTGERS, F. A KOL. Léčba drogových závislostí. 1. vyd. Praha: Grada, 1999. ISBN: 80-7169-836-9 ROGGE, J.-U. Kinder können fernsehen. Vom sinvolle Umgang mit Medium. Rowohlt, Reinbek bai Hamburg, 1994. SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. 1. vyd. Brno: Piado, 2004. ISBN: 80-7315-060-3. SKÁLA, J. A SPOL. Závislost na alkoholu a jiných drogách. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1987. SMOLÍK, P. Duševní a behaviorální poruchy. 2. vyd. Praha: Maxdorf, 2002. ISBN: 80-85912-18-X SPOUSTA, V. Hromadné sdělovací prostředky a výchova. In: KRAUS, B. - POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk-prostředí-výchova. K otázkám sociální pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 2001. Kapitola 2.3, str. 61-77. ISBN: 80-7315-004-2. ŠMAHEL, D. Psychologie a internet. Děti dospělým, dospělí dětmi. 1. vyd. Praha: Triton, 2003. ISBN: 80-7254-360-1. Tarterův dotazník: Dotazník pro dospívající identifikující rizikové oblasti (volně podle R. E. Tartera). 1. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav v nakladatelství Fortuna, 1998. Vališová A. - Kasíková, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, ISBN: 978-80-247-1734-0 VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. 3. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN: 80-7178-678-0. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN: 80-7178-308-0 VESELÁ, M. On-line závislost v kontextu různých internetových prostředí. Brno, 2007. 82 s. Diplomová práce na Fakultě sociálních studií Masarykově univerzitě na katedře psychologické. Vedoucí diplomové práce PhDr. David Šmahel, Ph.D. Vondráčková, P. - Vacek, J. - Košatecká, Z. Závislostní chování na internetu a jeho léčba. Česká a slovenská psychiatrie, 2009, č.6-8, s. 281-289. ISSN 1212-0383. KOL. AUTORŮ. Výroční zpráva o stavu ve věci drog v České republice v r. 2001. Praha: Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti, 2002. ISBN: 80-238-9912-0. VÝROST, J. - SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. 2. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN: 978-80-247-1428-8 YOUNG, K. S. Cognitive-behavioral therapy with Internet addicts: Treatment outcomes and implications. Cyberpsychology & Behavior, 2007, č. 10, s. 671-679. YOUNG, K. S. "Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder.". Cyberpsychology & Behavior, 1996, č. 3, s. 237-244. YOUNG, K. S. Internet addiction: symptoms, evaluation and treatment. In: VANDECREEK, L. - JASKSON, T., Innovations in clinical practice: a source book. 17. Serasota, FL: Professional Resource Press, 17, 1999. Legislativní zdroje Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy České republiky k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže, čj.: 21 291/2010-28 ve znění pozdějších změna dodatků. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Standardy odborné způsobilosti poskytovatelů programů primární prevence užívání návykových látek. 7. rev. Praha: MŠMT ČR, 2005. Vyhláška Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních s platností od 17. 2. 2005 ve znění pozdějších změn a dodatků. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon) ve znění pozdějších změn a dodatků. Internetové zdroje Egger, O. & Rauterberg, M. Internet behaviour and addiction[online]. c1996, [cit.2010-12-05]. Dostupné z: http://www.idemployee.id.tue.nl/g.w.m.rauterberg/ibq/report.pdf NEŠPOR, K. 26 cest, jak přemoci "závislost" na Internetu. [online]. c2012, Praha, [cit. 2012-01-06]. Dostupné z: <http://www.drnespor.eu/addictcz.html>. ORZACK, H. M. Computer Addiction: What Is It? [online]. c2011, USA, [cit. 2012-01-06]. Dostupné z: <http://www.psychiatrictimes.com/p980852.html>. |