Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Prestiž zeměpisu v Česku
Thesis title in Czech: Prestiž zeměpisu v Česku
Thesis title in English: Prestige of School Geography in Czechia
Key words: prestiž; společenský status; hodnotový soud; postoj; zeměpis; sémantický diferenciál; marketing
English key words: prestige; social status; value judgement; attitude; geography; semantic differential; marketing
Academic year of topic announcement: 2010/2011
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Supervisor: doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 13.12.2010
Date of assignment: 19.01.2011
Date of electronic submission:02.05.2013
Date of proceeded defence: 30.05.2013
Opponents: doc. RNDr. Pavel Chromý, Ph.D.
 
 
 
Preliminary scope of work
Tato diplomová práce se zabývá problematikou prestiže výukového předmětu zeměpis. Jejím cílem je prostřednictvím metody sémantického diferenciálu objasnit, jakou prestiž přisuzují vysokoškolští studenti zeměpisu, a kde se u nich tento pojem nachází v sémantickém prostoru významu pojmů. Výzkum byl prováděn skrze dotazníkové šetření, které se v tomto smyslu zaměřovalo na porovnání vnímání zeměpisu s vnímáním dalších výukových předmětů a současně na porovnání hodnotových soudů studentů geografických oborů a studentů jiného zaměření.
V první části práce jsou vysvětleny klíčové pojmy a je zde nastíněna metodika dosavadních výzkumů prestiže, na základě jejichž analýzy byly stanoveny pomyslné parametry prestiže výukového předmětu. Následuje hlavní část, kterou tvoří vlastní dotazníkové šetření včetně hodnocení a diskuze jeho výsledků, a na kterou navazují návrhy pro posílení prestiže zeměpisu s využitím vybraných marketingových nástrojů.
Preliminary scope of work in English
This thesis deals with the question of prestige of subject Geography. Its aim is to explain how much prestige university students attach to Geography, with the help of semantic differential method, and where they place this term in the semantic field of terms. The research was conducted with questionnaire survey which focused on the comparison between the perception of Geography and other subjects, and at the same time the comparison of value judgement of Geography students and students of different programmes.
The first part of the thesis explains the key words and the methods of the research into prestige conducted so far. They were analysed and on the basis of this analysis notional parameters of prestige attached to a subject were set. The following part is the main part. It consists of the questionnaire survey, including the evaluation and interpretation of the results, which is followed by suggestions for improvement of the prestige of Geography, with the use of chosen marketing tools.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html