Možnosti komunikace dětí s dětskou mozkovou obrnou
Thesis title in Czech: | Možnosti komunikace dětí s dětskou mozkovou obrnou |
---|---|
Thesis title in English: | Communication Possibilities of Children with Infantile Cerebral Palsy |
Key words: | komunikace, narušená komunikační schopnost, dětská mozková obrna, mentální postižení, tělesné postižení, kombinované postižení, neverbální komunikace, alternativní a augmentativní komunikace |
English key words: | communication, impaired communication ability, infantile cerebral palsy, mental disability, physical disability, combined disability, non-verbal communication, alternative and augmentative communication |
Academic year of topic announcement: | 2006/2007 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 16.11.2010 |
Date of assignment: | 16.11.2010 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Date and time of defence: | 16.09.2013 00:00 |
Date of electronic submission: | 26.08.2013 |
Date of proceeded defence: | 16.09.2013 |
Submitted/finalized: | committed by worker on behalf on and finalized |
Opponents: | Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. |
Guidelines |
1. Teoretická část: Na základě prostudované odborné literatury diplomantka vyloží specifické možnosti komunikace osob s diagnózou dětské mozkové obrny. Zaměří se především na metody alternativní a augmentativní komunikace.
2. Empirická část: Diplomantka podrobně popíše verbální a neverbální prostředky, které užívají děti s diagnózou dětské mozkové obrny, jejich významy a funkce. Vyloží rozvoj komunikačních dovedností u dětí, kterým je soustavně poskytována logopedická péče. |
References |
AKMAJIAN, A. a kol.: Linguistics. An introduction to language and communication. MIT Press 1997 (9. a 12. kapitola)
DOHERTY-SNEDDON, Gwyneth. Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál, 2005. 198 s. ISBN 80-7367-043-7. JANOVCOVÁ, Zora. Alternativní a augmentativní komunikace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3204-9. KÁBELE, František: Rozvíjení hybnosti a řeči dětí s dětskou mozkovou obrnou. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 173 s. KLENKOVÁ, Jiřina. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. 128 s. ISBN 80-85931-91-5. KRAUS, Josef a kol. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 348 s. ISBN 80-247-1018-8. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak si navzájem lépe porozumíme: kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha: Svoboda, 1988. 240 s. KUBOVÁ, Libuše. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených. Praha: TECH-MARKET, 1996. 80 s. ISBN 80-902134-1-3. ŠKODOVÁ, Eva; JEDLIČKA, Ivan a kol. Klinická logopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 616 s. ISBN 80-7178-546. |