Termika ve škole i mimo ni
Thesis title in Czech: | Termika ve škole i mimo ni |
---|---|
Thesis title in English: | Thermodynamics in curricular as well as extracurricular education |
Key words: | Termodynamika, Mimoškolní výuka, Jednoduché experimenty |
English key words: | Thermodynamics, Extracurricular education, Hands-on experiments |
Academic year of topic announcement: | 2010/2011 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Physics Education (32-KDF) |
Supervisor: | doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 12.11.2010 |
Date of assignment: | 12.11.2010 |
Guidelines |
1. Zmapovat zpracování tématu termika v učebnicích pro ZŠ a to jak v aktuálně používaných, tak i ve starších učebnicích.
2. Vyhledat volně dostupné náměty použitelné při výuce termiky (i v tzv. mimoškolní výuce), které jsou volně dostupné na internetu. Zpracovat krátkou rešerši zajímavých námětů tohoto typu. 3. Vytvořit několik vlastních námětů na netradiční přístup k výuce termiky na ZŠ. Může jít např. o náměty na domácí projekty, experimentální domácí úlohy, náměty na domácí měření a pozorování, netradiční laboratorní práce apod. (Stačí zpracovat náměty pouze k jedné z těchto forem výuky!) |
References |
Hilscher H.: Physikalische Freihand-experimente. Aulis Verlag Deubner, Köln 2004.
Hewitt P.: Conceptual Physics. Addison Wesley 2002. Wendt G.: 700 Science Experiments for Everyone. Unesco 1956. Články v Am.J.Phys, Eur.J..Phys., Physics Education, sbornících GIREP, popřípadě jiné, podle zadání vedoucího práce. |
Preliminary scope of work |
Učivo termiky je důležitou součástí výuky fyziky na ZŠ. V rámci tohoto tématu je možné vytvářet zajímavé experimentální úlohy, laboratorní práce, domácí experimenty, domácí projekty apod. Se základními principy, které se zde vyskytují, se žáci setkávají v každodenním životě. To lze využít pro nenásilnou formu mimoškolního vzdělávání.
Zájemce (zájemkyně) o tuto bakalářskou práci zmapuje zpracování tohoto tématu v učebnicích fyziky pro ZŠ, a to jak v aktuálně používaných, tak i ve starších učebnicích. Provede také rešerši materiálů vhodných pro výuku termiky, které jsou volně dostupné na internetu. V rámci vlastní původní práce potom zpracuje několik námětů např. na školní a mimoškolní žákovské projekty věnované termice, na experimentální domácí úkoly, nebo úkoly založené na pozorování a měření apod. Samozřejmě, že není nutné vypracovat vše, co je zde uvedeno. Jde o náměty na to, co by mohlo být výstupem bakalářské práce. Plně postačující bude zpracování jedné z navrhovaných forem školní, nebo mimoškolní žákovské činnosti. |