![]() | On Thursday, September 4, 2025, from 8:00 PM to 10:00 PM, there will be an outage of WhoIs system. This will limit work in IS studium. For example, you will not be able to submit thesis. Subscription to courses should remain unaffected by the outage. We apologize for any inconveniece and we thank you for understanding. |
Místo waldorfské pedagogiky v současném českém školství
Thesis title in Czech: | Místo waldorfské pedagogiky v současném českém školství |
---|---|
Thesis title in English: | Position Waldorf pedagogy in the current Czech education |
Key words: | antroposofie, české školství, Rudolf Steiner, učitel waldorfské školy, waldorfská pedagogika, waldorfská výuka |
English key words: | anthroposophy, Czech education, Rudolf Steiner, Waldorf school teacher, Waldorf pedagogy, Waldorf teaching |
Academic year of topic announcement: | 2009/2010 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Růžena Váňová, CSc. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 10.11.2010 |
Date of assignment: | 10.11.2010 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 04.07.2014 |
Date and time of defence: | 19.09.2014 14:00 |
Date of electronic submission: | 30.06.2014 |
Date of proceeded defence: | 19.09.2014 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Guidelines |
Diplomová práce se zabývá problematikou waldorfské pedagogiky. Je členěna do pěti kapitol. První dvě mapují okolnosti vzniku waldorfského školství a životního formování myšlenkových konstruktů jejího zakladatele Rudolfa Steinera. Zbylé tři kapitoly odpovídají na otázky, týkající se: waldorfských výukových specifik, profilu osobnosti waldorfského učitele a zasazení české waldorfské pedagogiky do současného českého školského proudu. |
References |
Seznam použité literatury:
Altehage, G. Rudolf Steiner: K vývojovým fázím prvních tří sedmiletí života. Semily: Opherus, 2002 Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5 Carlgren, F. Výchova ke svobodě. Praha: Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6 Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993. ISBN 80-7066- 534-3 Dahrendorf, R. Hledání nového řádu. Přednášky o politice svobody v 21. století. Praha: Paseka, 2007. ISBN 978-80-7185-719-8 Farková, M. Vybrané kapitoly z psychologie. Praha: VSJAK, 2006. ISBN 80- 86723-22-4 Havlík, R., Koťa, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 978- 80-7367-327-7 Havlík, R., Koťa, J., Spilková, V., Štech, S., Švecová, J., Tichá, M. Učitelské povolání z pohledu sociálních věd. Praha: Pedf UK, 1998. ISBN 80-86039-72-2 Kasíková, H., Straková, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1911-8 Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0192-3 Kasíková, H., Valenta, J. Reformu dělá učitel aneb Diferenciace, individualizace, kooperace ve vyučování. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80- 901660-0-8 Kasper, T., Kasperová, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80- 247-2429-4 Kolář, Z., Šikulová, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247- 2834-6 Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-314-7 Kovaliková, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 80- 901873-1-5 Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80- 7367-434-2 Lindenberg, Ch. Rudolf Steiner. Semily: Opherus, 1998. ISBN 80-902647-0-0 Maňák, J., Janík, T., Švec., V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1 Montessoriová, M. Tajuplné dětství. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-382-0 Palouš, R. Čas výchovy. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-25415-2 Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6 Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-977-1 Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1 Skalková, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315- 060-3 Spěváček, V. Průkopníci českých pokusných škol. Praha: SPN, 1978. Steiner, R. Esoterní křesťanství. Olomouc: Michael, 2001. ISBN 80-86340-12-0 Steiner, R. Má cesta životem. Olomouc: Michael, 2000. ISBN 80-86340-08-2 Steiner, R. Výchova dítěte a metodika vyučování. Praha: Baltazar, 1993. ISBN 80- 900307-9-3 Steiner, R. Waldorfská pedagogika, seminární hodiny. Semily: Opherus, 2006. ISBN 80-902647-9-4 Tonucci, F. Vyučovat nebo naučit? Řím: Instituto di Psicologia del C.N.R., 1990 český překlad: Stanislav Štech Valenta, J. Učit se být. Praha: Agentura STROM a sdružení AISIS, 2003. ISBN 80-86106-10-1 Vališová, A., Kasíková, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0 Zuzák, T. Hledání vztahu jako základ pedagogiky. Hranice: Fabula, 2004. ISBN 80-86600-16-5 Internetové zdroje: waldorf.pb.cz www.iwaldorf.cz www.nuv.cz www.pau.cz www.rvp.cz www.vuppraha.cz www.waldorf-semily.cz www.zine.cz Ostatní zdroje: Člověk a výchova, časopis pro pedagogiku Rudolfa Steinera. Ročníky 1999 - 2006. Vydavatel: České sdužení pro waldorfskou pedagogiku (ročníky 1999 -2001) a Asociace waldorfských škol ČR (ročníky 2002 - 2006) Člověk a výchova, časopis pro waldorfskou pedagogiku. Ročníky 2007 - 2012. Vydavatel: Asociace waldorfských škol ČR Pedagogika časopis pro vědy o vzdělávání a výchově, 3/2013 |