Malíř Jakob Seisenegger a jeho portrétní tvorba v Čechách a na Moravě. S přihlédnutím k vývoji portrétní figurální malby v Záalpí
Thesis title in Czech: | Malíř Jakob Seisenegger a jeho portrétní tvorba v Čechách a na Moravě. S přihlédnutím k vývoji portrétní figurální malby v Záalpí |
---|---|
Thesis title in English: | The painter Jacob Seisenegger and his portrait paintings in Bohemia and Moravia. With regard to the development of life size portrait painting in the north of the Alps |
Key words: | Jakob Seisenegger, 16. století,portrétní tvorba, celofigurální portrét, šlechta |
English key words: | Jacob Seisenegger, 16th century, portrait creation, life size portrait, aristocracy |
Academic year of topic announcement: | 2010/2011 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Christian Art History (26-UDKU) |
Supervisor: | PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 08.11.2010 |
Date of assignment: | 08.11.2010 |
Date and time of defence: | 04.06.2012 09:30 |
Date of electronic submission: | 18.04.2012 |
Date of submission of printed version: | 18.04.2012 |
Date of proceeded defence: | 04.06.2012 |
Opponents: | doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. |
Guidelines |
Předběžná osnova:
I. Úvod II. Přehled literatury III. Malíř Jakob Seisenegger IV.Triptych pro Adama I. z Hradce V. Portrét Vratislava z Pernštejna VI. Portrét Viléma z Rožmberka VII. Portrét Marie Těšínské VIII. Portréty s nejasným autorstvím Jakoba Seiseneggera (Portrét Marie Manrique de Lara, portrét Bohunky z Rožmberka) IX. Závěr |
References |
BUKOLSKÁ Eva: Veduty na českých portrétech 16. a počátku 17. století. In: Umění XXXI, 1983, 516-520
BŮŽEK Václav / HRDLIČKA Josef: Dvory velmožů s erbem růže. Všední a sváteční dny posledních Rožmberků a pánů z Hradce. Praha 1997 Dějiny českého výtvarného umění II/1. Jarmila VACKOVÁ / Taťána PETRASOVÁ (ed.). Praha 1989 Encyklopedie českého výtvarného umění. Praha 1972, 452 HLOBIL Ivo / PETRŮ Jaroslav: Humanismus a raná renesance na Moravě. Praha 1992 KŘÍŽOVÁ Květa: K některým částem výzdoby renesančních interiérů zámku v Telči. In: Památky a příroda IX, 1979, 534-540 KUBÍKOVÁ Blanka: Interpretace dvojportrétu Marie Manrique Pernštejnské de Lara s nahým dítětem. Pozdní dílo Jakuba Seiseneggera, In: Umění LVI, 2008, 193-205 LÖCHER Kurt: Jakob Seisenegger. Hofmaler Kaiser Ferdinands I., München 1962 MACEK Josef: Jagellonský věk v českých zemích. Hospodářská základna a královská moc. Praha 1992 MACEK Josef: Jagellonský věk v českých zemích. Šlechta. Praha 1994 PEŠINA Jaroslav: O skupinovém portrétu české renesance. In: Umění IV, 1954, 269-295 PEŠINA Jaroslav: Paralipomena k dějinám českého malířství pozdní gotiky a renesance. Osm kapitol dodatků a oprav k české malbě deskové 1450?1550. In: Umění IV, 1967, 325?376 PEŠINA Jaroslav/ HOMOLKA Jaromír: K otázkám umění dunajské školy. In: Umění IV, 1966, 334-377 PETRŮ Jaroslav: Portrét Adama I. z Hradce a jeho ženy Anny z Rožmitálu. In: Umění III, 185, 193-203 ROYT Jan / ŠEDINOVÁ Hana: Slovník symbolů. Praha 1998 SEDLÁČEK August: Hrady, zámky, tvrze království českého. IV, Praha 1985 TURNER Jane: The Dictionary of Art. XXVIII, London- New York 1996. |
Preliminary scope of work |
Tématem mé bakalářské práce je portrétní tvorba rakouského malíře Jakoba Seiseneggera (1505-po 1567) v Čechách a na Moravě. Jakob Seisenegger byl dvorním malířem především císaře Ferdinanda I. Habsburského. Jeho tvorba celofigurálních portrétů velmi přispěla k rozvoji této renesanční malby v 1. pol. 16. století v Čechách a na Moravě. Práce se pokusí představit malířovy šlechtické portréty dochované na našem území. |
Preliminary scope of work in English |
The topic of my bachelor work are portrait paintings of the Austrian painter Jakob Seisenegger (1505-after 1567) in Bohemia. Jakob Seisenegger was primarily the court painter of the emperor Ferdinand I of Habsburg. His creation of life size portraits contributed to the development of Renaissance painting in Bohemia and Moravia in the first half of the 16th century. In my work I try to present the still existing portraits of aristocrats in our country. |