Reliabilita hodnocení ve vybraných odborných předmětech
Thesis title in Czech: | Reliabilita hodnocení ve vybraných odborných předmětech |
---|---|
Thesis title in English: | Reliability of evaluation in selected technical subjects |
Key words: | Hodnocení, školní hodnocení, specifika hodnocení, typy hodnocení, sebehodnocení, objektivita, subjektivita, validita, reliabilita, komunikace, kompetence, postoje, vědomosti, dovednosti, učení, spolupráce, písemná a elektronická komunikace, technika admin |
English key words: | Evaluation, school evaluation, specifications of evaluation, types of evaluation, self-evaluation, objectivity, subjectivity, validity, reliability, communication, competences, attitudes, knowledge, skills, learning, cooperation, written and electronic co |
Academic year of topic announcement: | 2009/2010 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | PhDr. Mgr. Ivana Tvrzová |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 27.10.2010 |
Date of assignment: | 27.10.2010 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Date and time of defence: | 07.09.2011 10:30 |
Date of electronic submission: | 28.06.2011 |
Date of proceeded defence: | 07.09.2011 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Guidelines |
V teoretické části bakalářské práce se zabývám definicemi školního hodnocení, pojetím hodnocení v současné době, typy hodnocení, vlastnostmi hodnocení, specifiky hodnocení v odborných školách, dále specifiky hodnocení ve vybraných odborných předmětech a reliabilitou hodnocení jako podmínkou objektivního hodnocení.
V empirické části bylo mým cílem za pomoci empirické sondy zjistit úroveň reliability hodnocení vybrané úlohy v předmětu Obchodně právní korespondence, Písemné a ústní komunikace a Písemné a elektronické komunikace. Vyučujícím těchto předmětů na 3 středních odborných školách v Praze 1, 4 a 9 jsem úlohy pro žáky předložila k zadání a zhodnocení podle předem specifikovaných kritérií. Jedním z hodnotitelů byl učitel předmětu dané školy, druhým hodnotitelem jsem byla já. Reliabilita byla určena jako míra shody nezávislého hodnocení dvou hodnotitelů stejných prací žáků. V závěru práce reflektuji přínosy a nedostatky samotného výzkumu a hodnocení prací učitelem zmíněné školy a mnou, jako učitelkou a současně autorkou bakalářské práce. Dále se snažím navrhnout postup pro dodržování základních kritérií hodnocení v obchodních písemnostech. |
References |
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : Karolinum, 1997. Práce s chybou a hodnocení žáků, s. 248. ISBN 80-7066-534-3.
DRÁBOVÁ, Renáta, VALEŠOVÁ, Ivana., Chyby u státní zkoušky + sbírka úloh, 1. Praha: NÚOV – STÚ, 2006, s. 25 – 26. DVOŘÁKOVÁ, M. Hodnocení ve vyučování. In. VALIŠOVÁ, Alena, et al. Pedagogika pro učitele. 1. Praha : Grada, 2007., s. 243 - 254. ISBN 978-80-247-1734-0. DVOŘÁKOVÁ, M., TVRZOVÁ, I. Proměna současné školy z hlediska učitele. In. KRYKORKOVÁ, Hana, VÁŇOVÁ, Růžena, et al. Učitel v současné škole.1. Praha: Karolinum, 2010. s. 281 - 299. ISBN 978-80-7308-301-4. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno. 2000. s. 71. ISBN 80-85931-79-6. CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : Příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno : Paido, 1999. s. 10 - 17. ISBN 80-85931-68-0. KOLÁŘ, Zdeněk; ŠIKULOVÁ, Renata. Hodnocení žáků. 1.vyd., Praha : Grada, 2005. s. 13 – 122. ISBN 80-247-0885. KOŠŤÁLOVÁ, Hana; MIKOVÁ, Šárka; STANG, Jiřina. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na slovní hodnocení. 1. Praha : Portál, 2008. s. 9 – 112. ISBN 978-80-7367-314-7. KULDOVÁ, Olga, FLEISCHMANNOVÁ, Emílie. Metodická příručka k technice administrativy a obchodní korespondenci. Praha. Fortuna, 1998. s. 23. ISBN 80-7168-574-7. MAREŠ, Jiří, KŘIVOHLAVÝ, Jaro, Komunikace ve škole, 1. Brno: 1995. s. 176. ISBN 80-210-1070-3 Msmt.cz : Dokumenty [online]. Praha : 2005, poslední změna 13. červen 2011 [cit. 2011-06-21]. Školský zákon. Dostupné z WWW: http://aplikace.msmt.cz/Predpisy1/sb190-04.pdf>. MŠMT, Národní program rozvoje vzdělávání – Bílá kniha, Praha 2001, s. 49 ISBN 80-211-0372-8) Nuov.cz : Rámcové vzdělávací programy [online]. Praha : Národní ústav odborného vzdělávání, 2007. s. 2, s. 51 [cit. 2011-06-21]. Rámcové vzdělávací programy pro obory středního vzdělání s maturitní zkouškou. Dostupné z WWW: http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP%206843M01%20Verejnospravni%20cinnost.pdf >. Nuov.cz : Rámcové vzdělávací programy [online]. Praha : Národní ústav odborného vzdělávání, 2007. s. 45 [cit. 2011-06-21]. Rámcové vzdělávací programy pro obory středního vzdělání s maturitní zkouškou. Dostupné z WWW: http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP%206341M02%20Obchodni%20akademie.pdf >. Nuov.cz : Rámcové vzdělávací programy [online]. Praha : Národní ústav odborného vzdělávání, 2007. s. 42 [cit. 2011-06-21]. Rámcové vzdělávací programy pro obory středního vzdělání s maturitní zkouškou. Dostupné z WWW: http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP%207842M02%20Ekonomicke%20lyceum.pdf >. OA Dušní. Školní vzdělávací program: Obchodní akademie. Praha 1. [s.n.], 2009. s. 198, s. 214. OA Svatoslavova. Školní vzdělávací program: Obchodní akademie. Praha 4. [s.n.], 2009. s. 195. OA Svatoslavova. Školní vzdělávací program: Ekonomické lyceum.. Praha 4. [s.n.], 2009. s. 201. PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha. 1998. s 67. ISBN 80-7184-569-8 Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.s. 8 [cit. 2011-06-21]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>. ISBN 978-80-87000-11-3. ROZHLEDY, časopis pro písemnou a elektronickou komunikaci, speciál 2, NÚOV, Praha. 2007, s. 14 SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Recenzenti Josef Maňák, Alena Vališová. 1. vyd. Praha : ISV, 1999. s. 161. ISBN 80-85866-33-1. SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: Východiska a nové metody pro praxi. 1. Praha : Portál, 1999. s. 23 - 66. ISBN 80-7178-262-9. SOŠ pro administrativu EU. Školní vzdělávací program : Právní administrativa. Praha 9 : [s.n.], 2009. s. 210 - 214 SOŠ pro administrativu EU. Školní vzdělávací program : Provoz diplomatických služeb. Praha 9 : [s.n.], 2009. s. 227 - 232 |