Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 393)
Thesis details
   Login via CAS
Vnímání zpravodajských hodnot mezi novinářkami a pracovnicemi public relations
Thesis title in Czech: Vnímání zpravodajských hodnot mezi novinářkami a pracovnicemi public relations
Thesis title in English: Perception of newsworthiness values amongfemale
journalists and female public relations officers
Key words: gender, zpravodajské hodnoty, feministická kritika médií, organizační a profesní identita, identita genderu
English key words: gender, news values, feminist media critique, organizational and professional identity, gender identity
Academic year of topic announcement: 2008/2009
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Media Studies (23-KMS)
Supervisor: doc. PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 22.10.2010
Date of assignment: 22.10.2010
Date and time of defence: 01.02.2011 00:00
Venue of defence: FSV
Date of electronic submission:13.01.2011
Date of proceeded defence: 01.02.2011
Opponents: doc. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D.
 
 
 
References

• BYERLY, Carolyn M., ROSS, Karen. Women & Media: A Critical Introduction. Oxford : Blackwell Publishing, 2006. 293 s. ISBN 1405116072, 9781405116077.
• BYERLY, Carolyn M., ROSS, Karen. Women & Media: International Perspectives. Oxford : Blackwell Publishing, 2004. 219 s. ISBN 1405116099, 9781405116091.
• CREEDON, Pamela J., CRAMER, Judith. Women in Mass Communication. Thousand Oaks :
• DE BRUIN, Marjan, ROSS, Karen. Gender and newsroom cultures : identities at work. Cresskill : Hampton Press, 2004. 276 s. ISBN 1572735880.
• GRUNIG, Larissa A., CHILDERS HON, Linda, TOTH, Elizabeth L. Women in Public Relations: How Gender Influences Practice. New York : Routledge, 2004. 448 s. ISBN 9780805854930.
• CHAMBERS, Deborah, STEINER Linda, FLEMING Carole. Women in Journalism. New York : Routledge, 2004. 278 s. ISBN 0415274451, 9780415274456.
• LAVIE, Aliza, LEMAN-WILZIG, Sam. Whose News? : Does Gender Determine the Editorial Product?. European Journal of Communication. 2003, vol. 18, no. 5, s. 5-29. Dostupný z WWW: <http://ejc.sagepub.com/cgi/content/abstract/18/1/5>.
• SHOEMAKER, Pamela J., COHEN, Akiba A. News Around the World: Content, Practitioners, and the Public. New York : Routledge, 2006. 409 s. ISBN 0415975069, 9780415975063.
Rozsáhlá studie mezinárodního zpravodajství, osazenstva redakcí i publik: do výzkumu byla
• SILVERMAN, David. Doing qualitative research : a practical handbook. London : Sage, 2005. 395 s. ISBN 0761958231.
• VAN ZOONEN, Liesbeth. Feminist Media Studies. London : Sage, 1994. 173 s. ISBN 0803985541, 9780803985544.

Preliminary scope of work
Diplomová práce „Vnímání zpravodajských hodnot mezi novinářkami a pracovnicemi PR“ se bude zabývat vztahem genderu a zpravodajství. Gender je zásadní sociální kategorií a média se aktivně podílejí na procesu jeho utváření.
Ve zpravodajských redakcích, zejména v oblasti tzv. hard news, jsou ženy stále v menšině. Naopak oblast public relations se od 80. let výrazně feminizovala. Obě profese mají mnoho společného, ale zároveň se odlišují. Podle některých výzkumů dávají ženy zajímající se o komunikaci přednost práci v public relations – jako profesi, která je považována za více „femininní“ a která umožňuje lépe skloubit kariéru a péči o rodinu.
. Na konceptu zpravodajských hodnot a s využitím metod kvantitativního i kvalitativního výzkumu práce hodlá zkoumat, zda existují rozdíly na individuální úrovni mezi dvěma skupinami profesionálních komunikátorek: novinářkami pracujícími ve zpravodajství a profesionálkami v oblasti public relations, jak tyto ženy vnímají zpravodajská kritéria a proces výběru zpráv z hlediska genderu.
Preliminary scope of work in English
Diploma thesis 'The Perception of News Values among Female Journalists and Female Public Relations Workers' would like to deal with the relationship between gender and news. Gender is a significant social category and the media actively participate in the process of its construction.
In newsrooms, especially in the section of so called “hard news”, women still remains a minority. In the opposite way, the field of public relation has become feminized since the 1980s. Both professions have a lot in common, but they also differ in some aspects. According to some research, women interested in communication prefer to work in public relations – as a profession which is considered to be more “feminine” and which makes the combination of personal career and family care easier.
Using the concept of news values and methods of quantitative and qualitative research, it will examine whether there are some differences on the individual level between the two groups of female professional communicators: journalists working in newsrooms and professionals in the field of public relations, how these women perceive news values and the process of news selection from the perspective of gender.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html