Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Analýza vybraných učebnic dějepisu z hlediska popisu křesťanských událostí
Thesis title in Czech: Analýza vybraných učebnic dějepisu z hlediska popisu křesťanských událostí
Thesis title in English: Content Analysis of History Class-Book in Light of describing Christianity
Academic year of topic announcement: 2009/2010
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Pastoral Theology and Law Sciences (26-KPAO)
Supervisor: Dr. Vojtěch Eliáš
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 30.06.2010
Date of assignment: 26.04.2011
Date and time of defence: 08.09.2011 13:00
Date of electronic submission:24.06.2011
Date of submission of printed version:24.06.2011
Date of proceeded defence: 08.09.2011
Opponents: doc. ThLic. Ing. Aleš Opatrný, Th.D.
 
 
 
Guidelines
1. Nejdříve ukažte, jaké místo má výuka historie v rámcovém vzdělávacím programu.
2. Rozpracujte obecně smysl výuky dějin - i z pohledu křesťanství a pro Církev.
3. Proveďte vlastní analýzu zvolené řady učebnic dějepisu.
References
Analyzovaná učebnice: ucelená řada učebnic od autorky PhDr. Veroniky Válkové
Pravěk a starověk (6. třída),
Středověk a raný novověk (7. třída),
Novověk (8. třída) a
Nejnovější dějiny (9. třída).
Preliminary scope of work
Ad 1. Rámcový vzdělávací program (RVP) Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky věnuje perspektivám školního dějepisu a úkolům historické výchovy mládeže významnou důležitost. Zvláště se doporučuje věnovat zvýšenou pozornost historickým úsekům, kdy český stát sehrával v Evropě důležitou roli. Dále je třeba pozornost věnovat výuce dějin 20. století, a to s důrazem na vzdělávání žáků na úseku moderních a zejména nejnovějších dějin.

Ad 2. Cílem výuky dějin je zprostředkovat žákům pochopení historických souvislostí na základě informací o životě předchozích generací v mnoha souvislostech. Za důležité lze považovat orální historii vlastní rodiny, regionálních dějin a pochopení příčin, které vedly k různým událostem.

Ad 3 Čtyřdílná řada učebnic je určena pro výuku dějepisu na druhém stupni základních škol. Učebnice jsou zpracovány v souladu s požadavky RVP pro základní vzdělávání a zároveň odpovídají doporučením školní praxe. Velká pozornost je věnována ilustracím a mapám, výklad provází i časové osy. Učivo je výrazně graficky členěno na základní a rozšiřující a podporuje mezipředmětové vztahy. Každá kapitola obsahuje shrnutí učiva a uvádí též výčet klíčových kompetencí k jejichž naplnění směřuje a výstupy předpokládající změny v osobnosti žáka.Vlastní analýza ucelené řady učebnic bude zaměřena na sledování celkového rozsahu psaného textu z hlediska popisu událostí spojené s křesťanstvím. Obdobně budou sledovány obrazové, grafické materiály a upoutávky znázorňující události související s křesťanstvím z hlediska ztvárnění, karikování a prostorových preferencí. Vedle zjišťování rozsahu popisu křesťanských událostí bude pozornost věnována jejich interpretaci z hlediska kladných, záporných nebo neutrálních konotací.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html