Analýza vybraných učebnic dějepisu z hlediska popisu křesťanských událostí
Thesis title in Czech: | Analýza vybraných učebnic dějepisu z hlediska popisu křesťanských událostí |
---|---|
Thesis title in English: | Content Analysis of History Class-Book in Light of describing Christianity |
Academic year of topic announcement: | 2009/2010 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Pastoral Theology and Law Sciences (26-KPAO) |
Supervisor: | Dr. Vojtěch Eliáš |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 30.06.2010 |
Date of assignment: | 26.04.2011 |
Date and time of defence: | 08.09.2011 13:00 |
Date of electronic submission: | 24.06.2011 |
Date of submission of printed version: | 24.06.2011 |
Date of proceeded defence: | 08.09.2011 |
Opponents: | doc. ThLic. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. |
Guidelines |
1. Nejdříve ukažte, jaké místo má výuka historie v rámcovém vzdělávacím programu.
2. Rozpracujte obecně smysl výuky dějin - i z pohledu křesťanství a pro Církev. 3. Proveďte vlastní analýzu zvolené řady učebnic dějepisu. |
References |
Analyzovaná učebnice: ucelená řada učebnic od autorky PhDr. Veroniky Válkové
Pravěk a starověk (6. třída), Středověk a raný novověk (7. třída), Novověk (8. třída) a Nejnovější dějiny (9. třída). |
Preliminary scope of work |
Ad 1. Rámcový vzdělávací program (RVP) Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky věnuje perspektivám školního dějepisu a úkolům historické výchovy mládeže významnou důležitost. Zvláště se doporučuje věnovat zvýšenou pozornost historickým úsekům, kdy český stát sehrával v Evropě důležitou roli. Dále je třeba pozornost věnovat výuce dějin 20. století, a to s důrazem na vzdělávání žáků na úseku moderních a zejména nejnovějších dějin.
Ad 2. Cílem výuky dějin je zprostředkovat žákům pochopení historických souvislostí na základě informací o životě předchozích generací v mnoha souvislostech. Za důležité lze považovat orální historii vlastní rodiny, regionálních dějin a pochopení příčin, které vedly k různým událostem. Ad 3 Čtyřdílná řada učebnic je určena pro výuku dějepisu na druhém stupni základních škol. Učebnice jsou zpracovány v souladu s požadavky RVP pro základní vzdělávání a zároveň odpovídají doporučením školní praxe. Velká pozornost je věnována ilustracím a mapám, výklad provází i časové osy. Učivo je výrazně graficky členěno na základní a rozšiřující a podporuje mezipředmětové vztahy. Každá kapitola obsahuje shrnutí učiva a uvádí též výčet klíčových kompetencí k jejichž naplnění směřuje a výstupy předpokládající změny v osobnosti žáka.Vlastní analýza ucelené řady učebnic bude zaměřena na sledování celkového rozsahu psaného textu z hlediska popisu událostí spojené s křesťanstvím. Obdobně budou sledovány obrazové, grafické materiály a upoutávky znázorňující události související s křesťanstvím z hlediska ztvárnění, karikování a prostorových preferencí. Vedle zjišťování rozsahu popisu křesťanských událostí bude pozornost věnována jejich interpretaci z hlediska kladných, záporných nebo neutrálních konotací. |