Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Vztah učitel a žák ve výuce náboženství a katechezi
Thesis title in Czech: Vztah učitel a žák ve výuce náboženství a katechezi
Thesis title in English: Teacher-Pupil Relation in Religious Education and Catechesis
Key words: katecheze, katecheta, výuka náboženství, učitel, žák, vztah
English key words: catechesis, catechist, religious education, teacher, pupil, relation
Academic year of topic announcement: 2009/2010
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Pastoral Theology and Law Sciences (26-KPAO)
Supervisor: Dr. Vojtěch Eliáš
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 29.06.2010
Date of assignment: 26.04.2011
Date and time of defence: 13.06.2011 08:30
Date of electronic submission:26.04.2011
Date of submission of printed version:26.04.2011
Date of proceeded defence: 13.06.2011
Opponents: ThLic. Mariusz Gerard Kuźniar, Th.D.
 
 
 
Guidelines
1. Prozkoumejte úskalí i výhody profesního vztahu učitel - žák z různých hledisek.
2. Ukažte, jaké jsou zvláštnosti a nároky na tento vztah kladené při výuce náboženství a katechezi.
3. Zabývejte se ideálem tohoto vztahu i možnostmi selhání, případně možné nápravy.
References
KONGREGACE PRO KLÉRUS.Všeobecné direktorium pro katechezi. Praha: ČBK, 1998.
ČESKÁ BISKUPSKÁ KONFERENCE, Osnovy k výuce náboženské výchovy římskokatolické církve v 1.-9.ročníku základní školy, Praha: ČBK, 2004.
ČESKÁ BISKUPSKÁ KONFERENCE. Etický kodex křesťanského učitele. Praha: ČBK,2005.
OPATRNÝ, A. Pastorace v postmoderní společnosti. Kostelní Vydří: 2001.
ALBERICH, E., DŘÍMAL, L. Katechetika. Praha: Portál,2008.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002.
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007.
ČÁP, J; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
KYRIACOU,Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál,1996.
Preliminary scope of work
1. Výchovně - vzdělávací proces z hlediska vztahu mezi učitelem a žákem: tradiční a moderní pojetí
2. Vztah učitel a žák z hlediska pedagogického, psychologického a etického
3. Rizika vyplývající ze vztahu učitel a žák
4. Výuka náboženství - charakteristika
5. Specifika vztahu učitele a žáka vyplývající ze zvláštností výuky náboženství (z cílů, obsahu a formy)
6. Katecheze - charakteristika
7. Specifika vztahu katechety a katechizovaného vyplývající z povahy, cílů a formy katecheze
Preliminary scope of work in English
1st Explore the benefits and pitfalls of teacher - pupil professional relationship from different perspectives.
2nd Show those special features and demands placed on that relationship in the teaching of religion and catechesis.
3rd Address the ideals of this relationship and the possibility of failure, or possible remedies.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html