Nástěnné malby na zámku v Pardubicích
Thesis title in Czech: | Nástěnné malby na zámku v Pardubicích |
---|---|
Thesis title in English: | Wall Paintings in Pardubice Castle |
Academic year of topic announcement: | 2008/2009 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Christian Art History (26-UDKU) |
Supervisor: | PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 11.12.2008 |
Date of assignment: | 11.12.2008 |
Date and time of defence: | 07.09.2010 00:00 |
Date of electronic submission: | 30.06.2010 |
Date of submission of printed version: | 30.06.2010 |
Date of proceeded defence: | 07.09.2010 |
Opponents: | prof. PhDr. Ing. Jan Royt, Ph.D. |
Guidelines |
Osnova:
Úvod: Přehled literatury Stať: Pardubický zámek a rod pánů z Pernštejna Raně renesanční nástěnné malby na Pardubickém zámku 1. Architektonická a ornamentální výzdoba 2. Figurální kompozice: Samson a Dalila, Zákon a milost Výsledky restaurování nástěnných maleb Závěr: Shrnutí |
References |
BALDSTÜBNER E.(ed.): Verdamnis und Erlösung. Sündenfall und Erlösung, in: Kunst der Reformationszeit, Staatliche Museen zu Berlin, Berlin 1983, s. 357-360
HREJSA F.: Ze starých letopisů českých, Praha 1980, s.444 HRUBÝ F.: Lutherství a novoutrakvismus v českých zemích v 16. a 17. století, in: ČČH XLV, s. 31-34 HRUBÝ Vladimír: Pozdní gotika a raná renesance v Pardubicích v letech 1491- 1548. Malířství a sochařství. Pardubice 2003 CHAMONIKOLA Kaliopi: Pod znamením okřídleného hada. Lucas Cranach a české země. Katalog výstavy. Správa Pražského Hradu, Praha 2005, 74-79 JANÁČEK J. České dějiny I/I., Praha 1971, 188-205 I/II Praha 1984. s.147-152 KOERNER Joseph Leo: The moment of Self- Portraiture in the German Renaissance Art. Chicago-London1993 KOTKOVÁ Olga: National Gallery in Prague. German and Austrian Painting of the 14.-16.centuries, Praha 2007 KOTYK J.: Z Pernštejnské rodinné korespondence, in: Zprávy klubu přátel Pardubicka, 1979, č. 4., s. 86-88 KRČÁLOVÁ Jarmila: Das intermezzo der Pernsteiner, in: Die Kunst der Rennaissance und des Manierismus in Böhmen . Praha Artia 1979., s 76 KRČÁLOVÁ Jarmila: Renesanční nástěnná malba v Čechách a na Moravě, in: DVORSKÝ Jiří (red.): Dějiny českého výtvarného umění II /1 Praha 1989, s 66. LÍBAL D./ VILÍMKOVÁ M.: Státní zámek Pardubice, Stavebně historický průzkum SÚRPRMO Praha 1977 MOLNÁR Amedeo: Pohyb teologického myšlení. Na rozhraní věků. Cesty reformace, Praha 1985. s. 143-243 ROYT Jan/ HRUBÝ Vladimír: Nástěnná malba s námětem Zákon a Milost na zámku v Pardubicích, in: Umění 40, 1992, s. 124-137 ROYT Jan: Horní město Jáchymov, reformace a umění, in: Ústecký sborník historický 2001. Gotické umění a jeho souvislosti, Ústí nad Labem 2001, s. 351-359 SAKAŘ J.: Dějiny města Pardubic nad Labem, Pardubice1926, s. 5-8, 58-60 ŠEBER František: Dějiny Pardubic I., Pardubice 1990 THULIN Oskar: Cranach- Altäre der Reformation, Berlin 1955 VOREL Petr (ed.): Pernštejnové v českých dějinách. Sborník příspěvků z konference konané 8. - 9.9. 1993 v Pardubicích, Pardubice 1995 VOREL Petr: Páni z Pernštejna. Českomoravský rod v zrcadle staletí, Pardubice 1993 VOREL Petr: Páni z Pernštejna. Vzestup a pád rodu zubří hlavy v dějinách Čech a Moravy, Praha 1999 WAGNER V. : Nástěnné malby na zámku v Pardubicích (jejich místo v dějinách českého umění), Výroční zpráva Městské spořitelny v Pardubicích za rok 1933., Pardubice 1934, s.40. WAGNER V.: Pardubice, Praha 1954 |
Preliminary scope of work |
Bakalářská práce se zabývá raně renesančními nástěnnými malbami na zámku v Pardubicích vytvořených v době pánů z Pernštejna. Tyto nástěnné malby jsou jedinečné svou rozsáhlou ilusivní architektonickou a ornamentální výzdobou a také dvěma velkými figurálními kompozicemi s náboženskými náměty. |
Preliminary scope of work in English |
Bachelor thesis deals with early Renaissance wall paintings in Pardubice s Castle dating to the period of Lords of Pernštejn. These wall paintings are unique by its extensive illusional architectonical and ornamental decorations and also by two large figural compositions with sacral motives. |