Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Pracovní návody z hlediska porozumění textu
Thesis title in Czech: Pracovní návody z hlediska porozumění textu
Thesis title in English: Work Instructions from the Perspective of Text Comprehesion
Key words: porozumění textu, inference, pracovní návod, kuchařský recept, příbalový informační leták k lékům
English key words: Text Comprehension, inference, work instructions, Recipe, Consumer Medicine Information
Academic year of topic announcement: 2010/2011
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 26.04.2011
Date of assignment: 05.05.2011
Administrator's approval: not processed yet
Date and time of defence: 21.06.2013 09:00
Date of electronic submission:24.05.2013
Date of proceeded defence: 21.06.2013
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Alena Macurová, CSc.
 
 
 
Guidelines
Cílem první části práce je analyzovat dva typy návodů pro laiky – kuchařské předpisy a příbalové informace k lékům – z hlediska slovní zásoby, morfologických a syntaktických prostředků, prostředků navazování textu a potřebných inferencí. V další části práce předloží diplomantka skupině neslyšících a skupině slyšících respondentů jeden příbalový leták a jeden vybraný kuchařský recept a prostřednictvím souboru otázek ověřujících porozumění textu (v případě příbalových informací) a videozáznamu zaznamenávajícího "plnění pokynů z návodu" (v případě kuchařských předpisů) se bude snažit zjistit, které prostředky přispívají k snazšímu porozumění textu a které naopak porozumění znesnadňují. Vzhledem k tomu, že respondenty budou slyšící a neslyšící osoby, bude navíc možno výsledky těchto skupin vzájemně porovnávat.
References
ALTMANN, G. T. M. Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha : Triáda, 2005.
ČAPKOVÁ, D. Inference z hlediska psychologie a lingvistiky. (Inferencing from the point of psychology and linguistics). Časopis pro moderní filologii, Vol. 80, 1998, s. 26-34.
HONKOVÁ, T. Funkce inferencí při porozumění textu. [Diplomová práce] Praha : FF UK, 2010.
MARELOVÁ, J. Čtení a čtenářské dovednosti. [Bakalářská práce] Praha : FF UK, 2006.
NEBESKÁ, I. Úvod do psycholingvistiky. Praha : H & H, 1992.
Poláková, M. Čtení s porozuměním a čeští neslyšící. Speciální pedagogika, 2001, roč. 11, č. 4, s. 207 – 219.
POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním? (Čeští neslyšící a české texty). [Diplomová práce] Praha : FF UK, 2000.
POLÁKOVÁ, M. Specifické strategie využívané neslyšícími respondenty v testech čtenářských dovedností. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2 – 3, s. 168 – 173.
STERNBERG. R. J. Kognitivní psychologie. Praha : Portál 2002.
SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc : UP, 2002.
studie ze sborníků z kongresů International Society of Apllied Psycholinguistics
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html