Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Možnosti detekce a predikce nebezpečné konvekce a konvektivní oblačnosti a její vliv na letový provoz
Thesis title in Czech: Možnosti detekce a predikce nebezpečné konvekce a konvektivní oblačnosti a její
vliv na letový provoz
Thesis title in English: Detection and prediction possiiblities of strong convection and convective
clouds and their influence on air traffic
Academic year of topic announcement: 2007/2008
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Atmospheric Physics (32-KFA)
Supervisor: doc. Mgr. Michal Žák, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 25.10.2007
Date of assignment: 25.10.2007
Advisors: doc. RNDr. Jaroslav Kopáček, CSc.
Guidelines
V reseršní části popsat současné možnosti přesné lokalizace významné konvektivní oblačnosti (TCu, Cb) nebezpečné pro letové provoz. Dále se zaměřit na možnosti predikce těchto jevů, popsat dopady na ekonomiku letového provozu a analyzovat možné příčiny leteckých nehod potenciálně způsobených těmito jevy. Podle možností načrtnout další možnosti zlepšení zabezpečení letového provozu před silnou konvekcí a minimalizace dopadu na pravidelnost a ekonomiku tohoto provozu.
References
BLUESTEIN, H. B., 1993. Synoptic-Dynamic Meteorology in Midlatitudes. Vol.II: Observations and Theory of Weather Systems. New York: Oxford University Press, s. 444 - 455.
CALAS, S. - DUCROCQ, V. - SÉNÉSI, S., 2000. Mesoscale Analyses and Diagnostic Parameters for Deep Convection Nowcasting. Meteorological Appications, vol. 12, s. 145 - 161.
PEŠICE, P. - SULAN, J. - ŘEZÁČOVÁ, D., 2003. Convection precursors in the Czech territory. Atmospheric Research, vol. 67- 68, s. 523 - 532. ISSN 0169-8095.
WILSON, J. W.- MUELLER, C. K., 1993. Nowcasts of Thunderstorm Initiation and Evolution. Weather Forecasting, vol. 8, s. 113 - 131.
Směrnice L11-M:Letové provozní služby,MO ČR,LIS,Praha
Směrnice L4444-M:Postupy pro letové provozní služby,MO ČR,LIS,Praha
Směrnice L2-M:Pravidla létání,MO ČR,LIS,Praha
Kulčák,L. a kol.: Air Traffic Management,CERM 2002
Předpis L2: Pravidla létání,ŘLP ČR,LIS,Praha
Předpis L4444: Postupy pro letové provozní služby,ŘLP ČR,LIS,Praha
Předpis L11: Předpis o letových provozních službách

Dále dle konzultací s vedoucím práce.
Preliminary scope of work
Oblasti významné konvektivní oblačnosti (zejména druhu TCu a Cb) i přes značný technický pokrok v konstrukci a řízení letadel zůstává stále jevem, který představuje potenciální riziko pro bezpečenost a každopádně působí dikomfort pro posádku a cestující na palubě letadel. Zejména při přistávacím, případně startovacím manévru je přesná lokalizace a predikce této konkvektivní oblačnosti velmi důležitá, ovlivňuje případná rozhodnutí o povolení ke startu/přistání a působí tak mimo jiné i na ekonomiku provozu. Tato práce by měla přinést aktuální přehled znalostí a možností v této oblasti, analýzu dopadu na ekonomiku provozu, případně načrtnout i nějaké možnosti dalšího zlepšování v predikci a lokalizaci.
Preliminary scope of work in English
Regions of strong convective clouds (TCu, Cb) stay still phenomenon that represents potential safety risk and cause discomfort for those people staying onboard, even through the technical progress that has been done in aircrafts technical constrution and air navigation service. Especially when landing or starting the precise localization and prediction of these convective clouds is very important, that influences decision about landing/starting permission and influences on economy of air transportation. This diploma thesis should bring nowadays overview of knowledge and possibilities in this field, analysis on economics of transportation, eventually describe some possibilities of further improvements in forecasting and localization.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html