Fyzika v domácnosti - netradiční soubor experimentů
Thesis title in Czech: | Fyzika v domácnosti - netradiční soubor experimentů |
---|---|
Thesis title in English: | Physics in household - nontraditional set of the school experiments |
Academic year of topic announcement: | 2006/2007 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Physics Education (32-KDF) |
Supervisor: | doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 14.11.2006 |
Date of assignment: | 14.11.2006 |
Date and time of defence: | 15.09.2008 00:00 |
Date of electronic submission: | 15.09.2008 |
Date of proceeded defence: | 15.09.2008 |
Opponents: | RNDr. Dana Mandíková, CSc. |
Guidelines |
- vybrat vhodný soubor experimentů, metodicky a tématicky je roztřídit
- vyzkoušet tyto experimenty - vytvořit didaktickou dokumentaci k těmto experimentům - zdokumentovat experimenty (fotografie, video) - vytvořit podpůrné materiály (popis použitých přístrojů a pomůcek, historické poznámky apod.) |
References |
Hilscher H.: Physikalische Freihand-experimente, Band1-2, Aulis Verlag Deubner, Koln 2004.
Drozd Z., Brockmeyerová J.: Pokusy z volné ruky. Prometheus, Praha 2003. Sborníky Veletrhu nápadů učitelů fyziky 1-11. Dílny Heuréky 2003-2004, Prometheus, Praha 2005. Dílny Heuréky 2005, Prometheus, Praha 2006. |
Preliminary scope of work |
Učitelé fyziky svým žákům často říkají, že fyzika je obklopuje na každém kroku a že se s jejími výsledky denně setkávají, aniž by si to nějak zvlášť uvědomovali. Toto tvrzení je pravdivé, mnoho lidí si však to, jak fyzika změnila náš svět, vůbec neuvědomuje a při vyslovení názvu této vědy se jim vybaví pouze vzpomínky na školní docházku a na předmět, který pro ně byl často strašákem. Dodnes považují fyziku za nezáživný a neužitečný vyučovací předmět.
Úkolem této práce bude vytvořit průvodce po fyzice v domácnosti, který bude určen žákům a jejich učitelům. Tento průvodce by měl zamezit vzniku prve nastíněných názorů na fyziku. Práce bude pomůckou pro učitele fyziky, kteří v ní najdou náměty na to, jak využít běžné domácí přístroje a předměty denní potřeby pro doplnění výuky fyziky. Zároveň bude užitečnou pomůckou pro žáky, kteří budou tyto experimenty provádět. Diplomant (-ka) vytvoří soubor námětů na domácí experimenty, netradiční laboratorní práce, domácí úkoly apod., při nichž budou žáci pracovat většinou samostatně doma a své výsledky budou prezentovat v hodinách fyziky. Soubor těchto námětů bude doplněn fotografiemi a videozáznamy navrhovaných experimentů a pozorování. Náměty budou tematicky řazeny a jako nadstavbu k nim vytvoří diplomant (-ka) kromě didaktické dokumentace také pomocné texty, které objasní principy a historii použitých domácích přístrojů. |