Diegetické způsoby zvýraznění interaktivních předmětů v počítačových hrách z pohledu první osoby
Thesis title in Czech: | Diegetické způsoby zvýraznění interaktivních předmětů v počítačových hrách z pohledu první osoby |
---|---|
Thesis title in English: | Diegetic Approaches for Drawing Attention to Interactive Objects in First-Person Video Games |
Key words: | Diegetické zvýraznění|Interaktivní předměty|Uživatelské rozhraní ve hrách|Vizuální vedení hráče|Imersivní design |
English key words: | Diegetic indicators|Interactive elements|In-game interface|Player guidance|Immersion in games |
Academic year of topic announcement: | 2024/2025 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | |
Department: | Department of Software and Computer Science Education (32-KSVI) |
Supervisor: | Mgr. Tereza Hannemann, Ph.D. |
Author: | Bc. Jiří Kropáč - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 07.09.2025 |
Date of assignment: | 18.09.2025 |
Confirmed by Study dept. on: | 18.09.2025 |
Date and time of defence: | 28.08.2026 00:00 |
Guidelines |
Cílem této diplomové práce je identifikovat a ověřit účinnost diegetických metod zvýraznění interaktivních předmětů ve hrách z pohledu první osoby (FPS). Práce se zaměřuje na zvýšení všímavosti hráče vůči těmto prvkům pomocí barevných kontrastů, nasvícení objektů a jejich výrazného umístění v herním prostoru.
Výzkum proběhne formou experimentálního herního testování v prototypové FPS hře vytvořené pro tuto práci. Hráči budou plnit úkoly zahrnující střelbu na terče, sběr předmětů a řešení hádanek v časově omezeném prostředí. Testování se uskuteční ve dvou verzích hry s různými způsoby zvýraznění objektů. Během hraní budou zaznamenávány časové značky interakcí a zároveň bude pomocí eye-trackingu sledována zraková pozornost hráčů, což umožní detailní analýzu jejich vnímání herních prvků. Po ukončení testování respondenti provedou evaluaci prostředí pomocí strukturovaného dotazníku, který bude zaměřen na hodnocení přehlednosti prostředí a snadnosti identifikace interaktivních objektů. Výsledky práce přispějí k lepšímu porozumění, jak diegetický design přirozeně a efektivně vede hráčovu pozornost bez potřeby nediegetických prvků (např. uživatelských rozhraní) a nabídnou doporučení pro vývoj herních prostředí z hlediska uživatelského zážitku a herní čitelnosti. |
References |
- Drachen, A., Mirza-Babaei, P., & Nacke, L. E. (Eds.). (2018). Games user research. Oxford University Press.
- Antunes, J., & Santana, P. (2018). A study on the use of eye tracking to adapt gameplay and procedural content generation in first-person shooter games. Multimodal Technologies and Interaction, 2(2), 23. - Peacocke, M., Teather, R. J., Carette, J., MacKenzie, I. S., & McArthur, V. (2018). An empirical comparison of first-person shooter information displays: Huds, diegetic displays, and spatial representations. Entertainment computing, 26, 41-58. - Kleinman, E., Carstensdottir, E., & Seif El-Nasr, M. (2019, October). A model for analyzing diegesis in digital narrative games. In International Conference on Interactive Digital Storytelling (pp. 8-21). Cham: Springer International Publishing. |