Rozšíření složky experimentální činnosti v oboru Chemie v RVP ZV
| Thesis title in Czech: | Rozšíření složky experimentální činnosti v oboru Chemie v RVP ZV |
|---|---|
| Thesis title in English: | Expanding the Role of Experimental Work in Chemistry in the Czech National Curriculum for Basic Education |
| Key words: | Experimentální činnosti ve výuce chemie; badatelsky orientovaná výuka; revize RVP ZV |
| English key words: | Experimental activities in chemistry teaching; inquiry-based teaching; revision of Framework Educational Programme of Primary Education |
| Academic year of topic announcement: | 2024/2025 |
| Thesis type: | Bachelor's thesis |
| Thesis language: | čeština |
| Department: | Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH) |
| Supervisor: | doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. |
| Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
| Date of registration: | 05.04.2025 |
| Date of assignment: | 05.04.2025 |
| Confirmed by Study dept. on: | 05.04.2025 |
| Date and time of defence: | 22.05.2025 00:00 |
| Venue of defence: | Spálená 10, Praha 1, SP107 |
| Date of electronic submission: | 21.04.2025 |
| Date of proceeded defence: | 22.05.2025 |
| Course: | Bachelor thesis (OSZD104CH) |
| Opponents: | prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc. |
| Guidelines |
| Tato bakalářská práce se zaměří na proměny kurikula chemie v českém základním vzdělávání po roce 1989 a na roli experimentální výuky v rozvoji přírodovědné gramotnosti. V první části bude popsán vývoj kurikulárních dokumentů – od Standardů vzdělávání přes zavedení RVP ZV až po jeho revize, zejména tzv. velkou revizi, a jejich dopad na výuku chemie.
Druhá část práce se bude věnovat významu experimentální výuky chemie. Na základě odborné literatury (např. Hofstein & Lunetta, Bretz, Osborne, Hawkes) budou rozebrány přínosy i limity laboratorní práce ve školní chemii. Zvláštní pozornost bude věnována vztahu mezi experimentální činností a přírodovědnou gramotností, jak ji vymezuje OECD a čeští autoři (např. Janoušková, Žák & Rusek). Závěr teoretické části představí badatelsky orientované vyučování jako inovativní přístup k výuce chemie. Tato oblast bude podložena literaturou od Papáčka, Rocarda, Banchiho & Bella a Sama (2024). Práce povede k zamyšlení nad tím, jak modernizovat experimentální výuku v souladu s aktuálními kurikulárními požadavky a potřebami žáků. Výstupem práce bude návrh konkrétních experimentálních činností, jejichž prostřednictvím lze dosahovat očekávaných výstupů revidovaného RVP ZV. |
| References |
| Abrahams, I., & Millar, R. (2008). Does practical work really work? A study of the effectiveness of practical work as a teaching and learning method in school science. International Journal of Science Education, 30(14), 1945-1969. https://doi.org/10.1080/09500690701749305
Hofstein, A., & Lunetta, V. N. (1982). The Role of the Laboratory in Science Teaching: Neglected Aspects of Research. Review of educational research, 52(2), 201-217. https://doi.org/10.3102/00346543052002201 Hofstein, A., & Lunetta, V. N. (2004). The laboratory in science education: Foundations for the twenty-first century. Science Education, 88(1), 28-54. https://doi.org/https://doi.org/10.1002/sce.10106 Osborne, J. (2015). Practical Work in Science: Misunderstood and Badly Used? School Science Review, 96(357), 16-24. https://nosyevolucion.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/10/ssr-june-2015-016-024-osborne.pdf Rusek, M., Chroustová, K., Bílek, M., Skřehot, P. A., & Hon, Z. (2020). Conditions for experimental activities at elementary and high schools from chemistry: Teachers’ point of view. Chemistry-Didactics-Ecology-Metrology, 15(1-2), 93-100. https://doi.org/10.2478/cdem-2020-0006 Rusek, M., Sakhnini, S., & Bílek, M. (2022). Experiments Safety - The State of Art at Schools in Czechia. Chemistry-Didactics-Ecology-Metrology, 27(1-2), 153-163. https://doi.org/10.2478/cdem-2022-0009 |
- assigned and confirmed by the Study Dept.