Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 393)
Thesis details
   Login via CAS
Rozšíření složky experimentální činnosti v oboru Chemie v RVP ZV
Thesis title in Czech: Rozšíření složky experimentální činnosti v oboru Chemie v RVP ZV
Thesis title in English: Expanding the Role of Experimental Work in Chemistry in the Czech National Curriculum for Basic Education
Key words: Experimentální činnosti ve výuce chemie; badatelsky orientovaná výuka; revize RVP ZV
English key words: Experimental activities in chemistry teaching; inquiry-based teaching; revision of Framework Educational Programme of Primary Education
Academic year of topic announcement: 2024/2025
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Supervisor: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 05.04.2025
Date of assignment: 05.04.2025
Confirmed by Study dept. on: 05.04.2025
Date and time of defence: 22.05.2025 00:00
Venue of defence: Spálená 10, Praha 1, SP107
Date of electronic submission:21.04.2025
Date of proceeded defence: 22.05.2025
Course: Bachelor thesis (OSZD104CH)
Opponents: prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc.
 
 
 
Guidelines
Tato bakalářská práce se zaměří na proměny kurikula chemie v českém základním vzdělávání po roce 1989 a na roli experimentální výuky v rozvoji přírodovědné gramotnosti. V první části bude popsán vývoj kurikulárních dokumentů – od Standardů vzdělávání přes zavedení RVP ZV až po jeho revize, zejména tzv. velkou revizi, a jejich dopad na výuku chemie.

Druhá část práce se bude věnovat významu experimentální výuky chemie. Na základě odborné literatury (např. Hofstein & Lunetta, Bretz, Osborne, Hawkes) budou rozebrány přínosy i limity laboratorní práce ve školní chemii. Zvláštní pozornost bude věnována vztahu mezi experimentální činností a přírodovědnou gramotností, jak ji vymezuje OECD a čeští autoři (např. Janoušková, Žák & Rusek).

Závěr teoretické části představí badatelsky orientované vyučování jako inovativní přístup k výuce chemie. Tato oblast bude podložena literaturou od Papáčka, Rocarda, Banchiho & Bella a Sama (2024). Práce povede k zamyšlení nad tím, jak modernizovat experimentální výuku v souladu s aktuálními kurikulárními požadavky a potřebami žáků.
Výstupem práce bude návrh konkrétních experimentálních činností, jejichž prostřednictvím lze dosahovat očekávaných výstupů revidovaného RVP ZV.
References
Abrahams, I., & Millar, R. (2008). Does practical work really work? A study of the effectiveness of practical work as a teaching and learning method in school science. International Journal of Science Education, 30(14), 1945-1969. https://doi.org/10.1080/09500690701749305
Hofstein, A., & Lunetta, V. N. (1982). The Role of the Laboratory in Science Teaching: Neglected Aspects of Research. Review of educational research, 52(2), 201-217. https://doi.org/10.3102/00346543052002201
Hofstein, A., & Lunetta, V. N. (2004). The laboratory in science education: Foundations for the twenty-first century. Science Education, 88(1), 28-54. https://doi.org/https://doi.org/10.1002/sce.10106
Osborne, J. (2015). Practical Work in Science: Misunderstood and Badly Used? School Science Review, 96(357), 16-24. https://nosyevolucion.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/10/ssr-june-2015-016-024-osborne.pdf
Rusek, M., Chroustová, K., Bílek, M., Skřehot, P. A., & Hon, Z. (2020). Conditions for experimental activities at elementary and high schools from chemistry: Teachers’ point of view. Chemistry-Didactics-Ecology-Metrology, 15(1-2), 93-100. https://doi.org/10.2478/cdem-2020-0006
Rusek, M., Sakhnini, S., & Bílek, M. (2022). Experiments Safety - The State of Art at Schools in Czechia. Chemistry-Didactics-Ecology-Metrology, 27(1-2), 153-163. https://doi.org/10.2478/cdem-2022-0009
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html