Zastoupení modernistického modelu výtvarné výchovy ve výtvarných činnostech v MŠ
Thesis title in Czech: | Zastoupení modernistického modelu výtvarné výchovy ve výtvarných činnostech v MŠ |
---|---|
Thesis title in English: | Representation of the Modernist Model of Art Education in Art Activities in Kindergartens |
Key words: | plánování, realizace a reflexe výtvarných činností, typ vzdělání učitelek MŠ, oborová relevace, modernistický didaktický model, výtvarná média |
English key words: | planning, implementation and reflection of art activities, type of education of kindergarten teachers, disciplinary relevance, modernist didactic model, art media |
Academic year of topic announcement: | 2024/2025 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Supervisor: | Mgr. Helena Kafková, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 19.02.2025 |
Date of assignment: | 10.04.2025 |
Confirmed by Study dept. on: | 10.04.2025 |
Date and time of defence: | 26.05.2025 00:00 |
Venue of defence: | Celetná 13, Praha 1, C112, 40 míst u lavice + 2 místa židličky se "stolečkem" |
Date of electronic submission: | 13.04.2025 |
Date of proceeded defence: | 26.05.2025 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD105PP) |
Opponents: | doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. |
Guidelines |
V rešeršní části charkterizujte dítě předškolního věku, popiště modernistické pojetí výtvarné výchovy a jeho využití v mateřské škole a věnujte se možnostem využití výtvarných médií v mateřské škole. V praktické části se zaměřte na kvalitativní výzkumnou sondu. Proveďte rozhovory s učitelkami mateřských škol zaměřené na způsoby plánování, realizace a reflexe výtvarných činností využívané těmito učitelkami. Prostřednictvím otevřeného kódování popište tyto způsoby. Sepište a komentujte nejčastější odchylky od modernistického modelu.
|
References |
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Nahlížet - nacházet. Praha: Josef Raabe, c2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
MERTIN, Václav a GILLERNOVÁ, Ilona (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8. OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8. ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2003. ISBN 80-7290-121-4. UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. 5., přeprac. a dopl. vyd., V Portále 1. Praha: Portál, 2002. ISBN 8071785997. |
Preliminary scope of work |
Teoretická část: rešerše k problematice vývoje dítěte předškolního věku, k modernistickému pojetí výtvarné výchovy v kontextu mateřské školy.
Plánování výtvarných činností, jejich vztah k výtvarným médiím. Praktická část: kvalitativní výzkumná sonda, rozhovory s učitelkami MŠ. Otevřené kódování vztažené k problematice plánování, realizace a reflexe výtvarných činností v mateřské škole. Anylýza vztahu mezi typem vzdělání a relevancí výtvarných činností vůči modernistickému didaktickému modelu. |
Preliminary scope of work in English |
Theoretical part: research on the problem of preschool child development, the modernist concept of art education in the context of kindergarten.
Planning of art activities, their relation to art media. Practical part: qualitative research probe, interviews with kindergarten teachers. Open coding related to the issue of planning, implementation and reflection of art activities in kindergarten. Anylisis of the relationship between the type of education and the relevance of art activities to the modernist didactic model. |