Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 392)
Thesis details
   Login via CAS
Historické téma napoleonských válek ve veřejném prostoru současné české společnosti
Thesis title in Czech: Historické téma napoleonských válek ve veřejném prostoru současné české společnosti
Thesis title in English: Napoleonic wars as a historical theme in public space of current Czech society
Key words: napoleonské války|dějiny ve veřejném prostoru|kulturní paměť|historické vzdělávání
English key words: napoleonic wars|public history|cultural memory|historical education
Academic year of topic announcement: 2024/2025
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of History (21-UH)
Supervisor: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 20.12.2024
Date of assignment: 23.12.2024
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 23.12.2024
Date and time of defence: 19.06.2025 09:00
Date of electronic submission:27.05.2025
Date of proceeded defence: 19.06.2025
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se zaměřuje na napoleonské války a osobu Napoleona Bonaparta perspektivou public history, paměťových studií a didaktiky dějepisu. Zkoumá, jakou roli mají tato historická téma v širším kontextu dějin ve veřejném prostoru a v rámci školního dějepisu, přičemž se zaměřuje na současnou českou společnost.
Práce se inspiruje přístupy public history (Cauvin, 2016), paměťových studií (Macdonald, 2013, Winter, 2010)) a zohledňuje též perspektivy historického vzdělávání či didaktiky dějepisu (Beneš, 2009).
Pro výzkum reprezentací napolenských válek a Napoleona ve veřejném prostoru budou využity různorodé zdroje, aby došlo ke komplexní analýze zkoumaného tématu. Zaměří se na portál Wikipedie, kde prozkoumá vývoj tematických článků v české a anglické variantě. Dále zohlední pozici témat v rámci kurikulárních dokumentů (RVP ZV) a dějepisných učebnic pro 2. stupeň základních škol. I zde proběhne srovnání s odpovídajícími učebnicemi v angličtině. Další zdroj představují články v populárních historických časopisech zaměřených na široké publikum. Souběžně se práce zaměří na reflexi míst paměti spojených s napoleonskými válkami, konkrétně na reprezentaci tématu na webových portálech Google maps, Mapy.cz a Trip advisoru. Konečně bude věnována pozornost analýze historické rekonstrukcí (historical reenactment) spojených s tematikou napoleonských válek v českém veřejném prostoru.
Cíl bakalářské práce je vystihnout a popsat vnímání a postoj současné české společnosti ke zkoumanému tématu napoleonských válek. Dále se pokusit posoudit roli, jakou téma hraje v kontextu české kulturní paměti a v rámci dějepisného vzdělávání.
References
Agnew, Vanessa. History's affective turn: Historical reenactment and its work in the present. Rethinking history 11.3 (2007): 299-312.
Beneš, Zdeněk. Učebnice dějepisu In: Sondy a analýzy. Učebnice dějepisu – teorie a multikulturní aspekty edukačního média. Praha: Taurus, 2009
Cauvin, Thomas. Public history: a textbook of practice. Routledge, 2016.
Macdonald, Sharon. Memorylands: Heritage and identity in Europe today. Routledge, 2013.
Pýcha, Čeněk. Místa paměti v digitálním prostředí. Historie–Otázky–Problémy 10.1 (2018): 32-45.
Smyčka, Václav. Dějiny zachycené v síti. Dějiny-Teorie-Kritika 01 (2014): 93-107.
Tilmans, Karin, van Vree, Frank, Winter, Jay, eds. Performing the past: memory, history, and identity in modern Europe. Amsterdam University Press, 2010.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html