Mediální obraz Cristiana Ronalda ve vybraných českých a britských sportovních médiích v letech 2018 až 2024
Thesis title in Czech: | Mediální obraz Cristiana Ronalda ve vybraných českých a britských sportovních médiích v letech 2018 až 2024 |
---|---|
Thesis title in English: | Media portrayal of Cristiano Ronaldo in selected Czech and British sports media between 2018 and 2024 |
Key words: | Cristiano Ronaldo, mediální obraz, sportovní média, fotbal, Velká Británie, Česká republika |
English key words: | Cristiano Ronaldo, media portrayal, sports media, football, Great Britain, Czech Republic |
Academic year of topic announcement: | 2024/2025 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Media Studies (23-KMS) |
Supervisor: | Mgr. Ing. Kateřina Turková, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 07.11.2024 |
Date of assignment: | 07.11.2024 |
Date of electronic submission: | 29.07.2025 |
Opponents: | PhDr. Jan Křeček, Ph.D. |
References |
ADONI, Hanna and Sherrill MANE. Media and the social construction of reality: Toward an Integration of Theory and Research. Communication research [online]. Newbury Park: Sage, 11(3),1984, 325.
BARKER, Chris. The Sage dictionary of cultural studies. London: Sage, 2004, 55. BERGER, L. a LUCKMANN, P. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 54–93. BOURDIEU PIERRE. O televizi. V nakl. Doplněk 1. vyd. Brno: Doplněk, 2002, 91. BOYLE, R., HAYNES, R. Sport, the Media and Popular Culture. In Power Play: Sport, the Media and Popular Culture (pp. 1–18). Edinburgh University Press,2009, 1–18. CAVE, Martin a CRANDALL, Robert W. Sports Rights and the Broadcast Industry. Online. The Economic journal (London). 2001, roč. 111, č. 469, s. F7-F22. COLLINS, Tony. How Football Began: A Global History of How the World's Football Codes Were Born. Boca Raton, FL: Routledge, 2018, 166 -173 ISBN 1-351-70968-2. Creswell, John W. Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. 2. vyd. Thousand Oaks: Sage Publications, 2007, s. 30-40. ČUŘÍK, Jaroslav a Rudolf BURGR. Nové trendy v médiích. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 162. DĚKANOVSKÝ, Jan. Sport, média a mýty: zlatí hoši, královna bílé stopy a další moderní hrdinové. Praha: Dokořán, 2008, 36. DEUZE, M. Media Life: Život v médiích. Přeložila Petra IZDNÁ. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 8. DOBSON, Stephen, GODDARD, John. The Economics of Football. Cambridge: Cambridge University Press,2001, 439. DYER, Richard. Heavenly bodies: Film stars and society. Routledge, 2013, s. 3-16. ENTMAN, R. Framing: toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication, 1993, 43(4), 52. FAIRCLOUGH, N., CHIAPELLO, E. Discourse and society, London: Sage, 2002, 2-3. FAIRCLOUGH, Norman. Discourse and social change. Cambridge: Polity, 1992, 63-64. GIULIANOTTI, Richard. Football: A Sociology of the Global Game. Cambridge: Polity Press,1999, 92-165. GRANT, Allan, Roy, GRAEME. Does Television Crowd Out Spectators?: New Evidence From the Scottish Premier League. Journal of Sports Economics 9 (December 2008), No. 6, 2008. 592–605. OSVALDOVÁ, Barbora a HALADA, Jan. Slovník žurnalistiky. In: Slovník žurnalistiky. Czech Republic: Karolinum Press, 2023, 146. HALLIN, Daniel C. a Paolo MANCINI. Systémy médií v postmoderním světě. Vyd. 1. vyd. Praha: Portál, 2008, 90-320. HANUŠ, Karel. Sociologické aspekty komercializace fotbalu: nástin problematiky. Historická sociologie. Roč. 2, č. 1, 2010, 37-39. HARE, Geoff. Football in France: A Cultural History. Oxford – New York: Berg, 2003, 151. HENDL Jan. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005, 49-50. HESSE-LICHTENBERGER, Ulrich. Tor!: the story of German football. WSC Books Limited, 2003, 46–8. HUISMAN, Rosemary., MURPHET, Julian., DUNN, Anne. Narrative and Media. Austrálie: Cambridge University Press, 2006, 306. JIRÁK, J. a KÖPPLOVÁ, B. Masová média. Praha: Portál, 2009, 286. JIRÁK, Jan a Tomáš TRAMPOTA. O vztahu médií a politiky v komparativní perspektivě Kam patří Česká republika. In: HALLIN, Daniel C. a Paolo MANCINI. Systémy médií v postmoderním světě. 1. vyd. Praha: Portál, 2008, 16. LANFRANCHI Pierre, Christiane EISENBERG, Tony MASON and Alfred WAHL, 100 Years of Football: The FIFA Centennial Book (London: Weidenfeld & Nicolson, 2004), 99. LANFRANCHI, Pierre, ‘Mister Garbutt: The First European Manager’, The Sports Historian, vol. 22, no. 1 (2002), 44–59. LEE, Simon. Grey Shirts to Grey Suits: The Political Economy of English Football in the 1990s. In. Brown, Adam. (ed.) Fanatics!: Power, Identity and Fandom in Football. London – New York: Routledge, 1998, 35. MCCOMBS, Maxwell E. Agenda Setting: Nastolování agendy; masová média a veřejné mínění. Česko: Portál, 2009, s. 133. MCNAIR, Brian. Sociologie žurnalistiky. PORTÁL sro, 2004, 40. MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2007, 88. METCALFE, Alan , Canada Learns to Play: The Emergence of Organised Sport 1807-1914 (Toronto: McLelland & Stewart, 1987), 78–80. Podolka, Tadeáš. Mediální obraz Tomáše Řepky od hráčské kariéry po odsouzení. Praha, 2020, 13. REIFOVÁ, I. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004, 221-278. RIMET, Jules. Le football et le rapprochement des peuples. Paris: Éditions Sportives, 1958, 47. ROBERTSON, Craig. A Sporting Gesture?: BSkyB, Manchester United, Global Media, and Sport. Television & New Media 5 (November 2004), No. 11, 2004, 306–307. ROJEK, Chris. Celebrity. Reaktion books, 2004, s. 13-17. ROSS, Andrew. Trouble at the Mill: Nike, United and the Asian Garment Trade. In. ANDREWS, David L. (eds.) Manchester United: A Thematic Study. London – New York: Routledge,2004, 89. ROWE, David. Sport, culture & media. McGraw-Hill Education (UK), 2003, 92. SANDVOSS, Cornel. A Game of Two Halves: Football, Television and Globalisation. London – New York: Routledge, 2003, 166-167. RENATA, Sedláková. Výzkum médií: Nejužívanější metody a techniky. Grada Publishing, as, 2015, 432. SCHNEIDEROVÁ, S. Analýza diskurzu a mediální text. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 91. SILVERMAN, David a ŠTULRAJTER, Martin. Ako robiť kvalitatívny výskum: praktická príručka. Bratislava: Ikar, 2005, 14-20. TRAMPOTA, Tomáš; VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií. PORTÁL sro, 2010, 171. TURNER, Graeme. Understanding Celebrity. 2nd ed. SAGE Publications, 2013, 13-19. VAN DEN BULCK, J. Mediation: toward a media theory of the social construction of reality. In: South African Journal for Communication Theory and Research. 1999, vol. 25 (1-2), 7-10. WEIMANN, G. Communicating Unreality: Modern Media and the Reconstruction of Reality. California: SAGE Publications Inc., 2000, 3-4. WHANNEL Garry. Television and the Transformation of Sport. The Annals of the American Academy of Political and Social Science 625 (September 2009), 206–210. WICHTERLOVÁ, Marie, Josef ŠLERKA. Oligarchizace médií není mýtus. In: Nadační fond nezávislé žurnalistiky [online]. 7.12.2020. Dostupné z nfnz.cz/oligarchizace-medii-neni-mytus WILLIAMS, John, NEATROUR, Sam. Fact Sheet 10: The ‘New’ Football Economics [online], 2002, 1-2. YIN, H. An Analysis of the Influence of Brand Sponsorship and Social Media on the Reconfiguration of Athlete Value. In: Proceedings of the European Media and Sport Conference. 2025. s. 132–135. Publishing. 2025. 132–135. ŽÁČEK, Jan. Konstrukce důvěry v mediálním diskurzu. 2021. Praha, 2021. 86 s. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky, Katedra mediálních studií,s. 12-15. |
Preliminary scope of work |
Tato diplomová práce se zabývá analýzou mediální reprezentace Cristiana Ronalda ve vybraných českých (Sport.cz, iSport.cz) a britských (Sky Sports, ESPN UK) sportovních médiích v období let 2018 až 2024. Cílem výzkumu je odhalit dominantní narativy, jazykové strategie a tematické rámce, kterými je Ronaldo v těchto médiích konstruován jako sportovní a celebritní postava. Výzkumný přístup vychází z kvalitativní metodologie, konkrétně z diskurzivní analýzy, která umožňuje zkoumat, jak jazyk utváří významy v kontextu sociální praxe. Analýza se zaměřila na mediální pokrytí klíčových událostí v Ronaldově kariéře (např. přestupy, mezinárodní turnaje, kontroverze) a sledovala rozdíly v mediálním zobrazení napříč dvěma kulturními a žurnalistickými kontexty. Zjištění ukazují, že česká média často používají emotivní jazyk, heroizující rámce a personalizované příběhy, zatímco britská média častěji volí analytický, bilanční a někdy kritický přístup. Ronaldova mediální reprezentace tak slouží jako případová studie, na jejímž základě lze reflektovat obecnější mediální strategie a kulturní rozdíly v prezentaci sportovních celebrit. |
Preliminary scope of work in English |
This thesis explores the media representation of Cristiano Ronaldo in selected Czech (Sport.cz, iSport.cz) and British (Sky Sports, ESPN UK) sports media between 2018 and 2024. The aim of the research is to identify dominant narratives, linguistic strategies, and thematic framings through which Ronaldo is constructed as both a sports and celebrity figure. The methodological approach is grounded in qualitative research, specifically discourse analysis, which enables the examination of how language shapes meaning within social practice. The analysis focuses on media coverage of key moments in Ronaldo’s career (e.g., transfers, international tournaments, controversies), tracking differences in representation across two distinct cultural and journalistic contexts. The findings suggest that Czech media tend to employ emotional language, heroic narratives, and personalized storytelling, whereas British outlets more often adopt an analytical, reflective, and at times critical tone. Ronaldo’s media portrayal thus serves as a case study for examining broader media strategies and cross-cultural differences in the construction of sports celebrities. |