Emočně-sociální a behaviorální obtíže u dětí s vývojovou poruchou jazyka
Thesis title in Czech: | Emočně-sociální a behaviorální obtíže u dětí s vývojovou poruchou jazyka |
---|---|
Thesis title in English: | Emotionally-social and behavioral difficulties in children with developmental language disorder |
Key words: | vývojová porucha jazyka, komorbidity, úzkostné prožívání, logopedická intervence, alternativní metody |
English key words: | developmental language disorder, comorbidities, anxiety experiences, speech therapy intervention, alternative methods |
Academic year of topic announcement: | 2024/2025 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra speciální pedagogiky (41-KSP) |
Supervisor: | Mgr. Zuzana Korandová |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 05.11.2024 |
Date of assignment: | 05.11.2024 |
Confirmed by Study dept. on: | 22.11.2024 |
Date and time of defence: | 21.05.2025 00:00 |
Venue of defence: | Jungmannova 32, Praha 1, J204, J204, 2. patro, Katedra speciální pedagogiky |
Date of electronic submission: | 10.04.2025 |
Date of proceeded defence: | 21.05.2025 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD105LG) |
Opponents: | PhDr. Ing. Jana Horynová, Ph.D. |
Guidelines |
Studentka vyhledá a rozpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje. Vypracuje analýzu a komparaci různých přístupů ke zkoumané problematice. Formuluje cíle svého výzkumného záměru, zvolí výzkumný design a metody sběru dat, svou volbu argumentuje. V souladu se zvolenou výzkumnou metodologií připraví a realizuje vlastní šetření. Provede analýzu dat a jejich interpretaci, v diskusi propojí výsledky šetření s dalšími odbornými poznatky.
Veškeré zásadní kroky studentka průběžně konzultuje s vedoucí práce. Formální úprava práce bude odpovídat požadavkům příslušného platného Opatření děkana, které se týká závěrečných prací. |
References |
POSPÍŠILOVÁ, L. Doporučení pro vývojovou dysfázii – verze 2022. Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie. Online. Praha, 2022, roč. 85/118, č. 6, s. 515-519. Dostupné z: https://doi.org/10.48095/cccsnn2022515.
POSPÍŠILOVÁ, L. KOMORBIDNÍ PSYCHIATRICKÁ ONEMOCNĚNÍ U VÝVOJOVÉ DYSFÁZIE (VÝVOJOVÉ PORUCHY JAZYKA). Listy klinické logopedie. 2023. 7 (2), s. 4-12. ISSN: 2570-6179. ŽIGIĆ, N., PAJEVIĆ, I., HASANOVIĆ, M., AVDIBEGOVIC, E., ALJUKIĆ, N., HODZIC, V. Neurovývojové poruchy v klasifikaci MKN-11. Evropská psychiatrie. 2023. 66, s. 737. doi: 10.1192/j.eurpsy.2023.1547 BISHOP, D. V. M., SNOWLING, M. J., THOMPSON, P. A., GREENHALGH, T., & and the CATALISE-2 consortium. Phase 2 of CATALISE: a multinational and multidisciplinary Delphi consensus study of problems with language development: Terminology. Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines. 2017. 58 (10). s.1068–1080. https://doi.org/10.1111/jcpp.12721. ST. CLAIR, M. C., FORREST, C. L., YEW, S. G. K., & GIBSON, J. L. Early risk factors and emotional difficulties in children at risk of developmental language disorder: A population cohort study. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 2019. 62 (8), s. 2750-2771. https://doi.org/10.1044/2018_JSLHR-L-18-0061. |
Preliminary scope of work |
Diplomová práce se zabývá vývojovou poruchou jazyka u dětí a emočními-sociálními a behaviorálními obtížemi, které se u této poruchy vyskytují. Teoretická část nejprve vymezuje vývojovou poruchu jazyka v konceptu neurovývojových poruch, dále se diplomová práce věnuje podrobněji pouze vývojové poruše jazyka. Ve druhé části se zaměřuje na vývojovou poruchu jazyka ve vztahu k emočně-sociálním a behaviorálním obtížím, vývojové poruše jazyka a komorbidním psychiatrickým onemocněním, vlivu stresové zátěže a úzkostného prožívání a metodám a/nebo technikám, které mají vliv na zmírnění úzkostného prožívání u dětí s vývojovou poruchou jazyka. Empirická část diplomové práce má kvalitativní charakter. |
Preliminary scope of work in English |
The thesis deals with developmental language disorder in children and the emotional-social and behavioural difficulties that occur in this disorder. The theoretical part of the thesis first defines developmental language disorder in the concept of neurodevelopmental disorders, then the thesis focuses in more detail only on developmental language disorder. The second part focuses on developmental language disorder in relation to emotional-social and behavioural difficulties, developmental language disorder and comorbid psychiatric illnesses, the impact of stress load and distressing experiences, and methods and/or techniques that have an impact on alleviating distressing experiences in children with developmental language disorder. The empirical part of the thesis is qualitative in nature. |