Obrat v péči: Proměna české hudební publicistiky
Thesis title in Czech: | Obrat v péči: Proměna české hudební publicistiky |
---|---|
Thesis title in English: | Turn to care: The change of czech music journalism |
Key words: | kulturní publicistika, recenze, ohnisková skupina, empatie, prekerizace, péče, freelance práce |
English key words: | culture jounalism, review, focus group, empathy, precarization, care, freelance work |
Academic year of topic announcement: | 2024/2025 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Journalism (23-KZ) |
Supervisor: | Mgr. Pavel Turek, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 24.10.2024 |
Date of assignment: | 24.10.2024 |
Date and time of defence: | 19.06.2025 09:00 |
Venue of defence: | Hollar, H011, 11, Hollar - místn. č. 011 |
Date of electronic submission: | 28.04.2025 |
Date of proceeded defence: | 19.06.2025 |
Opponents: | doc. Mgr. Radek Malý, Ph.D. |
References |
BARBOUR, Rosaline S. a MORGAN, David L. A New Era in Focus Group Research: Challenges, Innovation and Practice. London: Palgrave Macmillan UK, 2017. ISBN 9781137586148. Dostupné z: https://doi.org/10.1057/978-1-137-58614-8.
BARTLOVÁ, Natálie. Analýza současných rockových časopisů v České republice. 2019. BEDNAŘÍK, Petr; JIRÁK, Jan a KÖPPLOVÁ, Barbara. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. 2., upravené a doplněné vydání. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0553-3. BRUNS, Axel. Gatewatching and news curation. In: The Routledge Companion to Political Journalism. Routledge, 2021. s. 252-261. CARROLL, Noël. On criticism. Routledge, 2009. Český statistický úřad. Volby do Evropského parlamentu 2024 – výsledky. Volby.cz [online]. [cit. 2025-02-28]. Dostupné z: https://www.volby.cz/pls/ep2024/ep11?xjazyk=CZ DREDGE, Stuart. Is music journalism dying – or is it just changing? MusicAlly [online]. 2018-03-01 [cit. 2025-03-06]. Dostupné z: https://musically.com/2018/03/01/music-journalism-dying-changing/ FISKE, John a BÍLEK, Petr A. Jak rozumět populární kultuře. #POPs, sv. č. 1. Praha: Akropolis, 2017. ISBN 978-80-7470-190-0. FREY, Mattias. The permanent crisis of film criticism: The anxiety of authority. Amsterdam University Press, 2014. GALERIE HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY. Výroční zpráva 2023. Online. Praha: Galerie hlavního města Prahy, 2024, s. 84. Dostupné z: https://www.ghmp.cz/wp-content/uploads/2024/02/ghmp_vz23_online.pdf. [cit. 2025-04-24]. GILLESPIE, Ryan. The art of criticism in the age of interactive technology: Critics, participatory culture, and the avant-garde. International Journal of Communication, 2012, 6: 20. HEARSUM, Paula. Music Journalism. In: Specialist journalism. Routledge, 2013. s. 107-123. HENDL JAN. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 8024600307. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. HENNINK, Monique M. Focus group discussions. New York, New York: Oxford University Press, 2014. ISBN 9780199383962. HOVDEN, Jan Fredrik; KRISTENSEN, Nete Nørgaard. The cultural journalist around the globe: A comparative study of characteristics, role perceptions, and perceived influences. Journalism, 2021, 22.3: 689-708. CHUCHMA, Josef. Diskuze: Kulturní publicistika se dnes v Česku často bohužel provozuje jako pouhé hobby. ČT art: Česká televize [online]. 28. 3. 2023 [cit. 2024-05-28]. Dostupné z: https://art.ceskatelevize.cz/360/diskuze-kulturni-publicistika-se-dnes-v-cesku-casto-bohuzel-provozuje-jako-pouhe-hobby-y4iGD CHUCHMA, Josef. Komentář: Eurovolební mašina Filipa Turka a současná česká kulturní scéna. ČT art [online]. 24. června 2024 [cit. 2025-02-28]. Dostupné z: https://art.ceskatelevize.cz/360/glosa-eurovolebni-masina-filipa-turka-a-soucasna-ceska-kulturni-scena-B6ATv JAAKKOLA, Maarit. Witnesses of a cultural crisis: Representations of media-related metaprocesses as professional metacriticism of arts and cultural journalism. International Journal of Cultural Studies, 2015, 18.5: 537-554. JETMAR, Jakub. Místo peněz od Googlu a Facebooku propad příjmů i návštěvnosti. Co způsobil nový autorský zákon? [online]. Médiář, 5. ledna 2022, 12:20 [cit. 2025-03-05]. Dostupné z: https://www.mediar.cz/misto-penez-od-googlu-a-facebooku-propad-prijmu-i-navstevnosti-co-zpusobil-novy-autorsky-zakon/. KLUSÁK, Pavel. Jak napsat hudební recenzi v sezoně 2023/2024. H7O [online]. 16. listopadu 2023 [cit. 2025-02-28]. Dostupné z: https://www.h7o.cz/clanky/13765-jak-napsat-hudebni-recenzi-v-sezone-2023-2024 KOTIŠOVÁ, Johana. An elixir of life? Emotional labour in cultural journalism. Journalism, 2022, 23.4: 789-805. KRATOCHVILOVÁ, Kristina. Playlist Deníku N: Znáte nová jména na české hudební scéně? Víme, kde a jak se hledají, teď je můžete objevit i vy. Deník N [online]. 2025 [cit. 2025-04-17]. Dostupné z: https://denikn.cz/1695153/playlist-deniku-n-znate-nova-jmena-na-ceske-hudebni-scene-vime-kde-a-jak-se-hledaji-ted-je-muzete-objevit-i-vy/?ref=list KRISTENSEN, Nete Nørgaard; FROM, Unni. Cultural journalism and cultural critique in a changing media landscape. Journalism Practice, 2015, 9.6: 760-772. KRISTENSEN, Nete Nørgaard; FROM, Unni. From ivory tower to cross-media personas: The heterogeneous cultural critic in the media. Journalism Practice, 2015, 9.6: 853-871. KVAČEK, Robert. Slovo na úvod. In: PAŽOUT, Jaroslav, ed. Každodenní život v Československu 1945/48–1989. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2015, s.14-17. ISBN 978-80-87912-35-5. KYNCL, Jan. Proměny české hudební publicistiky v důsledku rozvoje online žurnalistiky. 2015. MATĚJČKOVÁ, Tereza. Bůh je mrtev-nic není dovoleno. Echo Media, as, 2023. OSVALDOVÁ, Barbora a HALADA, Jan. Slovník žurnalistiky. In: Slovník žurnalistiky. Czech Republic: Karolinum Press, 2023. ISBN 9788024655925. STANĚK, Libor II. Kritik není terapeut. H7O [online]. 24. listopadu 2023 [cit. 2025-03-05]. Dostupné z: https://www.h7o.cz/clanky/13775-kritik-neni-terapeut STANĚK, Luděk, Nesmiřitelně vážní [online]. [Cit. 2025-03-17]., Dostupné z: https://www.advojka.cz/archiv/2006/32/nesmiritelne-vazni. ŠANDA, Štěpán. V dobré kondici všemu navzdory? Česká kulturní publicistika se vyrovnává s prekerizací oboru [online]. EJO Online, 23. března 2023 [cit. 2025-03-05]. Dostupné z: https://cz.ejo-online.eu/7270/ekonomika-medii/v-dobre-kondici-vsemu-navzdory-ceska-kulturni-publicistika-se-vyrovnava-s-prekarizaci-oboru. ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. THACKRAY, Jeremy A. The slow death of Everett True: A metacriticism. 2016. PhD Thesis. Queensland University of Technology. UNGEROVÁ, Kamila. Česká hudební publicistika 1990-1993: analýza vybraných periodik a vzpomínky jejich novinářů. 2018. VANBOSKIRK, Shar. Interactive Marketing Nears $55 Billion; Advertising Overall Declines. Forrester [online]. 2009, 7.7.2009 [cit. 2025-04-17]. Dostupné z: https://www.forrester.com/blogs/09-07-07-interactive_marketing_nears_55_billion_advertising_overall_declines/ VESELÝ, Karel. Teror empatie, který neodhalil Turka. Za co všechno může kulturní publicistika? Deník Alarm [online]. 26. června 2024 [cit. 2025-02-28]. Dostupné z: https://denikalarm.cz/2024/06/teror-empatie-ktery-neodhalil-turka-za-co-vsechno-muze-kulturni-publicistika/ VĚŽNÍK, David. Proměny hudební recenze od roku 1989 (ve vybraných českých časopisech). VIČAR, Jan. Hudební kritika a popularizace hudby. Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 1997. ISBN 80-85917-27-0. VOJTĚCHOVSKÁ, MARTINA. Česká tištěná média po dvaceti letech. In Trampota, T. ed. Česká média a Evropská unie: 20 let smazávání hranic. 1. vyd. Praha: Metropolitní univerzita Praha, 2009. ISBN 978-80-86855-50-9. ZABLOUDILOVÁ, Táňa a Miloš HROCH. Nadšením nájem nezaplatíš. Kultura je v médiích první na ráně, novináři se v krizi začali sdružovat. A2larm [online]. 7. 6. 2023 [cit. 2023-07-23]. Dostupné z: https://a2larm.cz/2023/06/nadsenim-najem-nezaplatis-kultura-je-v-mediich-prvni-na-rane-novinari-se-v-krizi-zacali-sdruzovat/ |
Preliminary scope of work |
Bakalářská práce Obrat k péči: proměna české hudební publicistiky se věnuje současnému stavu psané hudební publicistiky v České republice. Sleduje historické, technologické a společenské příčiny těchto změn a ukazuje, jak se tyto změny propisují do samotných hudebně publicistických obsahů, zejména recenzí. Práce také obsahuje empirickou část, v níž ohnisková skupina šesti českých hudebních publicistů diskutuje nad danou problematikou a přichází s vlastním vysvětlením ohledně příčin změn. Ohnisková skupina jako hlavní příčinu uvedla absenci zázemí kulturních redakcí, což vede k externistickému psaní, kdy si publicisté vybírají vlastní témata. Tento model se zaprvé propisuje do smířlivosti textů, jelikož si publicisté většinou vybírají díla, jež v nich vzbudila zájem. Zadruhé se ukazuje na uzavřenosti současné hudební publicistiky, která se věnuje jen určité výseči hudební scény a není schopná oslovit nové čtenáře, čímž dál slábne její pozice. |
Preliminary scope of work in English |
The bachelor thesis Turn to Care: the change of Czech music journalism focuses on the current state of written music journalism in the Czech Republic. It traces the historical, technological and social causes of these changes and shows how these changes are being projected onto the music journalistic content itself, especially reviews. The thesis also includes an empirical part, in which a focus group of six Czech music publicists discusses the issue and comes up with their own views on what is behind the cause of the changes. The focus group cited the lack of cultural editorial facilities as the main cause, which leads to freelance writing, where publicists choose their own topics. Firstly, this situation is reflected in the conciliatory nature of the texts, as journalists tend to choose works that have aroused their interest. Secondly, it shows the closed nature of contemporary music journalism, which only covers a certain section of the music scene and is unable to reach new readers, further weakening its position.
|