Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 392)
Thesis details
   Login via CAS
Výtvarná tvorba s využitím generativní umělé inteligence
Thesis title in Czech: Výtvarná tvorba s využitím generativní umělé inteligence
Thesis title in English: Art Creation Using Generative Artificial Intelligence
Key words: Generativní umělá inteligence, Výtvarná tvorba, Výtvarná výchova, Digitální umění, Umění a technologie, Generativní modely
English key words: Generative AI, Art Creation, Art Education, Digital Art, Art & Technology, Generative Models
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Supervisor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 27.06.2024
Date of assignment: 28.06.2024
Confirmed by Study dept. on: 28.06.2024
Date and time of defence: 10.09.2024 09:00
Venue of defence: R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt
Date of electronic submission:10.07.2024
Date of proceeded defence: 10.09.2024
Course: Diploma Thesis (OSZD105VV)
Opponents: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
 
 
 
Award:Thesis was put forward for an award
Guidelines
Zabývejte se projekty současných umělců, které souvisejí s AI, zabývejte se problematikou AI a jejího použítí ve výtvarné výchově. Vypracujte případovou studii zaměřenou na praktické využití generativních modelů při tvorbě žákovských výtvarných děl. Prozkoumejte, jakým způsobem lze generativní umělou inteligenci integrovat do výtvarné výchovy na základních školách a jaké jsou její dopady na procesy žákovské tvorby.
References
SLAVÍK, Jan. 2013. Tvorba jako způsob poznávání. Praha : Karolinum, 2013. ISBN: 978-80-246-2335-1
HAZUKOVÁ, Helena a ŠAMŠULA, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy. I. Praha: Univerzita Palackého. Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 8072902377.
Arielli, E. a Manovich, L. AI-aesthetics and the Anthropocentric Myth of Creativity. Nodes Journal of Art and Neuroscience [online]. Fall 2022.
Mazzone, M. (2019). Art, Creativity and the Potential of Artificial Intelligence. Arts, 8(26). doi.org/10.3390/arts8010026
Ho, G. A.I. Creativity: Artists’ Friend or Foe. University of Reading, 2020.


Preliminary scope of work
Tato práce bude zahrnovat komplexní přehled využití generativní umělé inteligence ve výtvarné tvorbě. Teoretická část poskytne obecný úvod do generativní AI a představí hlavní modely využívané ve výtvarné tvorbě. Dále budou představeny ukázky projektů současných umělců.
Výzkumná část bude obsahovat případovou studii zaměřenou na praktické využití generativních modelů při tvorbě žákovských výtvarných děl. Cílem práce bude prozkoumat, jakým způsobem lze generativní umělou inteligenci integrovat do výtvarné výchovy na základních školách a jaké jsou její dopady na procesy žákovské tvorby.
Preliminary scope of work in English
This thesis will include a comprehensive overview of the use of generative artificial intelligence in art. The theoretical part will provide a general introduction to generative AI and introduce the main models used in art. Furthermore, examples of projects by contemporary artists will be presented.
The research part will include a case study focused on the practical use of generative models in the creation of student artworks. The aim of the thesis will be to explore how generative AI can be integrated into art education in primary schools and what are its implications for pupils' creative processes.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html