Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Vývoj demokratického a zodpovědného občana v angloamerické kultuře očima Johna Locka a Johna Deweya
Thesis title in Czech: Vývoj demokratického a zodpovědného občana v angloamerické kultuře očima Johna Locka a Johna Deweya
Thesis title in English: The Evolution of A Democratic and Responsible Citizen in Anglo-American Culture Through the Eyes of John Locke and John Dewey
Key words: John Locke, John Dewey, edukace, demokrace, občanská zodpovědnost
English key words: John Locke, John Dewey, Education, Democracy, Public Responsibility
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Supervisor: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 19.06.2024
Date of assignment: 19.06.2024
Confirmed by Study dept. on: 12.12.2024
Date and time of defence: 19.05.2025 09:00
Venue of defence: M. Rettigové 8, Praha 1, S303, S303, 3. patro
Date of electronic submission:28.03.2025
Date of proceeded defence: 19.05.2025
Course: Bachelor thesis (OSZD104PG)
Opponents: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
1. Studující vyhledá a zpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje.
2. Studující provede všechny kroky naplánovaného výzkumu a analyzuje sebraná data. V diskusi propojí výsledky dotazování s teoretickými poznatky.
3. Všechny zásadní kroky studující průběžně konzultuje s vedoucím práce. Formální úprava práce bude odpovídat požadavkům platných Opatření děkana.
References
Coplestone, F. (2020.) Dějiny filosofie V. Od Hobbese k Humovi. Refugium Velehrad-Roma.
Sutherland, N., A. (2013) Summerhill. PeopleComm.
Višňovský, E. (2009) Štúdie o pragmatizme & neopragmatizme. Veda.
Remišová A. (Ed.). (2008). Dejiny etického myslenia v Európe a USA. Kalligram.
Dewey, J. (2001). Rekonštrukcia liberalizmu. Kalligram.
Smreková, D., Novosád, F. (Ed.). (2013). Dejiny sociálneho a politického myslenia. Kalligram.
Cipro, M. (2001) Galerie světových pedagogů I. Miroslav Cipro.
Cipro, M. (2002). Galerie světových pedagogů III. Miroslav Cipro.
Prokop, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích 2. poloviny 20. století. Karolinum.
Blažková, M. (2020). Dějiny etických teorií od Kanta po pragmatizmus. Karolinum.
Kučera, R., Chotaš J. (vyd.). (2022). Dejiny politického myšlení III/1. OIKOYMENH.
Röd, W. (2020). Novověká filosofie II. OIKOYMENH.
Plháková, A. (2020). Dějiny psychologie. Grada.
Kasper, T., Kasperová, D. (2008). Ďejiny pedagogiky. Grada.
Mises, V., L. (2019). Liberalismus. Grada.
Gray, J. (2004). Dvě tváře liberalismu. Mladá fronta.
Sire, W., J. (1993). Za novými světy: Prúvodce světovými názory. Návrat.
Šír, R. (2016). Dewey a „český Dewey“, pedagogika a ideologie. Pedagogika, 2/66, 134-154. http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2015.723.
Dewey, J. (1905). The Realism of Pragmatism. The Journal of Philosophy, Psychology and Scientific Methods, 2/12, 324–27. https://doi.org/10.2307/2010861.
Preliminary scope of work
Hlavnou témou práce je zameranie sa na pedagogické, politické a filozofické tézy týchto troch mysliteľov a ich vplyv na kultúru. Bližšie by som sa chcel v mojej práci zamerať na to, ako prispeli svojou filozoficko-pedagogickou činnosť k vytváraní zodpovedného a demokratického občana v angloamerickej kultúre.
Teoretická část
Liberalizmus a demokracia v pedagogických hodnotách, resp. v hodnotách angloamerickej kultúry.
1. Čo je liberalizmus, z čoho vyplýva demokratická spoločnosť.
2. Typy liberalizmu (politický, ekonomický).
3. John Locke (pedagogický, politický a filozofický vplyv).
4. John Dewey (pedagogický, politický a filozofický vplyv).
5. Záver
Empirická část
Analýza historických prameňov.
Preliminary scope of work in English
The main theme of the thesis is to focus on the pedagogical, political, and philosophical these of these two thinkers, and their influence on culture. Specifically, I am to explore how their philosophical and pedagogical activities have contributed to the formation of a responsible and democratic citizen in Anglo-American culture.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html