Vývoj demokratického a zodpovědného občana v angloamerické kultuře očima Johna Locka a Johna Deweya
Thesis title in Czech: | Vývoj demokratického a zodpovědného občana v angloamerické kultuře očima Johna Locka a Johna Deweya |
---|---|
Thesis title in English: | The Evolution of A Democratic and Responsible Citizen in Anglo-American Culture Through the Eyes of John Locke and John Dewey |
Key words: | John Locke, John Dewey, edukace, demokrace, občanská zodpovědnost |
English key words: | John Locke, John Dewey, Education, Democracy, Public Responsibility |
Academic year of topic announcement: | 2023/2024 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Supervisor: | PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 19.06.2024 |
Date of assignment: | 19.06.2024 |
Confirmed by Study dept. on: | 12.12.2024 |
Date and time of defence: | 19.05.2025 09:00 |
Venue of defence: | M. Rettigové 8, Praha 1, S303, S303, 3. patro |
Date of electronic submission: | 28.03.2025 |
Date of proceeded defence: | 19.05.2025 |
Course: | Bachelor thesis (OSZD104PG) |
Opponents: | Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. |
Guidelines |
1. Studující vyhledá a zpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje.
2. Studující provede všechny kroky naplánovaného výzkumu a analyzuje sebraná data. V diskusi propojí výsledky dotazování s teoretickými poznatky. 3. Všechny zásadní kroky studující průběžně konzultuje s vedoucím práce. Formální úprava práce bude odpovídat požadavkům platných Opatření děkana. |
References |
Coplestone, F. (2020.) Dějiny filosofie V. Od Hobbese k Humovi. Refugium Velehrad-Roma.
Sutherland, N., A. (2013) Summerhill. PeopleComm. Višňovský, E. (2009) Štúdie o pragmatizme & neopragmatizme. Veda. Remišová A. (Ed.). (2008). Dejiny etického myslenia v Európe a USA. Kalligram. Dewey, J. (2001). Rekonštrukcia liberalizmu. Kalligram. Smreková, D., Novosád, F. (Ed.). (2013). Dejiny sociálneho a politického myslenia. Kalligram. Cipro, M. (2001) Galerie světových pedagogů I. Miroslav Cipro. Cipro, M. (2002). Galerie světových pedagogů III. Miroslav Cipro. Prokop, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích 2. poloviny 20. století. Karolinum. Blažková, M. (2020). Dějiny etických teorií od Kanta po pragmatizmus. Karolinum. Kučera, R., Chotaš J. (vyd.). (2022). Dejiny politického myšlení III/1. OIKOYMENH. Röd, W. (2020). Novověká filosofie II. OIKOYMENH. Plháková, A. (2020). Dějiny psychologie. Grada. Kasper, T., Kasperová, D. (2008). Ďejiny pedagogiky. Grada. Mises, V., L. (2019). Liberalismus. Grada. Gray, J. (2004). Dvě tváře liberalismu. Mladá fronta. Sire, W., J. (1993). Za novými světy: Prúvodce světovými názory. Návrat. Šír, R. (2016). Dewey a „český Dewey“, pedagogika a ideologie. Pedagogika, 2/66, 134-154. http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2015.723. Dewey, J. (1905). The Realism of Pragmatism. The Journal of Philosophy, Psychology and Scientific Methods, 2/12, 324–27. https://doi.org/10.2307/2010861. |
Preliminary scope of work |
Hlavnou témou práce je zameranie sa na pedagogické, politické a filozofické tézy týchto troch mysliteľov a ich vplyv na kultúru. Bližšie by som sa chcel v mojej práci zamerať na to, ako prispeli svojou filozoficko-pedagogickou činnosť k vytváraní zodpovedného a demokratického občana v angloamerickej kultúre.
Teoretická část Liberalizmus a demokracia v pedagogických hodnotách, resp. v hodnotách angloamerickej kultúry. 1. Čo je liberalizmus, z čoho vyplýva demokratická spoločnosť. 2. Typy liberalizmu (politický, ekonomický). 3. John Locke (pedagogický, politický a filozofický vplyv). 4. John Dewey (pedagogický, politický a filozofický vplyv). 5. Záver Empirická část Analýza historických prameňov. |
Preliminary scope of work in English |
The main theme of the thesis is to focus on the pedagogical, political, and philosophical these of these two thinkers, and their influence on culture. Specifically, I am to explore how their philosophical and pedagogical activities have contributed to the formation of a responsible and democratic citizen in Anglo-American culture. |