ICP a výuka češtiny pro ukrajinské žáky
Thesis title in Czech: | ICP a výuka češtiny pro ukrajinské žáky |
---|---|
Thesis title in English: | ICP and teaching Czech to Ukrainian pupils |
Key words: | Integrační centrum Praha|učitelství češtiny jako cizího jazyka|kurzy pro děti|základní školy|Základní škola Žernosecká|ukrajinské děti|Ukrajina|deskriptivní případová studie|lektor|metodika vyučování|přímá metoda|učebnice|evaluace výsledků vzdělávání. |
English key words: | Integrační centrum Praha|teaching Czech as a foreign language|language courses for children|primary schools|Základní škola Žernosecká|Ukraininan children|descriptive case study|lecturer|teaching methods|direct method of language teaching|textbook|schoolbook|evaluation of teaching. |
Academic year of topic announcement: | 2023/2024 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Author: | Mgr. Bc. Jan Jiří Buchta - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 09.05.2024 |
Date of assignment: | 15.05.2024 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 15.05.2024 |
Date and time of defence: | 09.09.2024 08:45 |
Date of electronic submission: | 25.07.2024 |
Date of proceeded defence: | 09.09.2024 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Barbora Štindlová, Ph.D. |
Guidelines |
Práce vychází ze skutečnosti, že české školy se musely v prvních dvou letech války na Ukrajině vyrovnat s mimořádně silným a náhlým přílivem žáků z řad dětí imigrantů. V řešení této mimořádné situace jim pomáhaly četné mimoškolní organizace, v Praze to bylo zvl. Integrační centrum Praha, o.p.s., které školám poskytovalo mj. pomoc při organizaci, metodickém a personálním zajištění výuky češtiny jako druhého jazyka pro žáky s OMJ. Šlo o první takto masivní příliv imigrantů do České republiky. Poznání toho, jak se s ním školy dokázaly vyrovnat a jak k tomu přispěly jednotlivé mimoškolní organizace, co se osvědčilo, co se neosvědčilo, co by bylo potřeba zlepšit, je klíčové pro lepší přípravu vzdělávacího systému na podobné krizové situace v budoucnu, a to i v oblasti vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk. Na tuto potřebu předkládaný projekt DP reaguje.
Cílem diplomové práce je formou deskriptivní případové studie zjistit, jak Integrační centrum Praha, o.p.s., (ICP) postupovalo při zajišťování pomoci školám s vyučováním kurzů češtiny jako druhého/cizího jazyka pro žáky základních škol s ukrajinštinou či ruštinou jako prvním jazykem od začátku války na Ukrajině v roce 2022 a s ní souvisejícím prudkým nárůstem počtu těchto žáků. Studie se zaměří primárně na ty aktivity a aspekty činnosti ICP, které souvisely se zajištěním výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka na základních školách v Praze, a pokusí se podat jejich co nejkomplexnější popis, tedy na: (a) získávání, výběr a přípravu lektorů, (b) výběr a charakteristiku metodiky vyučování, (c) výběr a charakteristiku užívaných učebnic, (d) spolupráci se školami, práci s ukrajinskými žáky a evaluaci výsledků. Sekundárně se podle možností bude zabývat i nezbytným kontextem těchto aktivit, především dalšími činnostmi provozovanými ICP, financováním ICP a dalšími aspekty, pokud mohly mít vztah k zajišťování výuky češtiny pro ukrajinské žáky |
References |
Seznam odborné literatury(výběr):
· Cvejnová, J. et al. (2007). Diagnostika úrovně znalosti českého jazyka (diagnostická příručka). Praha: Centrum pro integraci cizinců, o. s. · Čechová, M., Millerová, Z. & Zimová, L. (2006). Metodická příručka o práci s žáky – imigranty ve výuce. Ústí nad Labem. · Doleží, L. a kol. (2013). Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (mladší školní věk). AUČCJ. · Doleží, L. a kol. (2017). Začínáme učit češtinu pro náctileté cizince. AUČCJ. · Evropské jazykové portfolio pro žáky do 11 let. (2002). Fraus. · Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let v České republice. (2001). Fortuna. · Evropské jazykové portfolio pro studenty ve věku 15-19 let v České republice. (2007). · Klett. Gjurová, N. (2011). Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky. Metodika pro učitele. Portál, Praha. · Hádková, M., Línek, J., Vlasáková, K. (2005). Čeština jako cizí jazyk – Úroveň A1. MŠMT. · Hádková, M. (2010). Čeština v roli jazyka cizího – dvacetiletí po Listopadu. In „Bohemistyka” 2010, nr 1, ISSN 1642–9893. · Holá, L., Hánková, D. (2010). K výuce gramatiky v češtině pro cizince. Dostupné z: https://www.czechstepbystep.cz/2081. · Holá, L., Bořilová, P. (2009). Alternativní prezentace paradigmat deklinace českých substantiv. Dostupné z: https://www.czechstepbystep.cz/tri-deklinacni-skupiny-lida-hola-pavla-borilova. · Holá, L. (2015). Nové deklinační vzory a postupy v komunikativní výuce češtiny jako cizího jazyka - videopřednáška. Dostupné z: https://slideslive.com/38894644/nove-deklinacni-vzory-a-postupy-v-komunikativni-vyuce-cestiny-jako-ciziho-jazyka. · Hrdlička, M. (2002). Cizí jazyk čeština. ISV, Praha. · Hrdlička, M. (2009). Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. K prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Karolinum, Praha. · Hrdlička, M. (2010). Kapitoly z češtiny jako cizího jazyka. Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň Hrdlička, M., Slezáková, M. a kol. (2007). Nízkoprahové kurzy češtiny pro cizince - příručka. CIC, AUČCJ, Člověk v tísni. Dostupné z:https://www.inkluzivniskola.cz/content/nizkoprahove-kursy-cestiny-pro-cizince-prirucka. · Hrubá, J. (2004). Čeština pro děti cizinců: Metodika výuky českého jazyka dětí z minoritních skupin ISBN 80-86633-15-2. · MŠMT (n.d.). Informace ke vzdělávání dětí a žáků – cizinců a osob, které pobývaly dlouhodobě v zahraničí. (n.d.). Dostupné z:https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/vzdelavani-deti-a-zaku-cizincu-dle-zakonne-upravy. · Nosálová, B. a kol. (2018). Učíme češtinu jako druhý jazyk. Průvodce pro učitele. META, o.p.s. – Společnost pro příležitosti mladých migrantů. ISBN 978-80-88171-15-7. · Radostný et al. (2011). Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. META, o.p.s. – Společnost pro příležitosti mladých migrantů. ISBN 978-80-254-9175-1. · Ústav jazykové a odborné přípravy. Univerzita Karlova v Praze. (2015). GRAMATIKA VE VÝUCE A TESTOVÁNÍ CIZÍCH JAZYKŮ (VČETNĚ ČEŠTINY PRO CIZINCE) Sborník z mezinárodní konference. Dostupné z: http://ujop.cuni.cz/upload/stories/vtc/konference/UJOP_2015_konference_sbornik.pdf. · Úvodní zjištění znalosti z ČJ u žáků s ČJCJ. (n.d.) Dostupné z: https://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/Uvodni_zjisteni_znalosti_z_cj_0.doc · Widlok, B., Petravić, A., Org, H. and Romcea, R. (2010). Norimberská doporučení k ranému osvojování cizího jazyka. Goethe-Institut. České vydání, nové zpracování. ISBN 978-3- 939670-38-4. Další použité zdroje dat: · Oficiální dokumentace ICP týkající se výuky, kurzů a jejich organizování · Výroční zprávy ICP · Interní materiály ICP k evaluaci průběhu a výsledků vzdělávání · Učebnice a další didaktické materiály určené pro výuku češtiny jako cizího/druhého jazyka · Programy kurzů ICP · Polostrukturované rozhovory s vedoucími ICP, lektory a zástupci spolupracujících škol |