Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Hex Squared
Thesis title in Czech: Hex Squared
Thesis title in English: Hex Squared
Key words: Hex|Monte Carlo Tree Search|Self-Play|Zpětnovazební učení|Neuronová síť
English key words: Hex|Monte Carlo Tree Search|Self-Play|Reinforcement learning|Neural Network
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logic (32-KTIML)
Supervisor: Mgr. Matyáš Lorenc
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 18.04.2024
Date of assignment: 18.04.2024
Confirmed by Study dept. on: 18.04.2024
Date and time of defence: 20.06.2025 09:00
Date of electronic submission:17.04.2025
Date of submission of printed version:17.04.2025
Date of proceeded defence: 20.06.2025
Opponents: RNDr. Jiří Fink, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Student implementuje hru vlastního designu nesoucí název Hex Squared (Hex^2) - jedná se o rozšíření známé hry Hex, kde hrací plocha je nově hexagon složený z hexagonů (oproti původnímu rovnoběžníku postavenému z hexagonů). Zvýší se tudíž i počet hráčů z původních dvou na tři. Implementace bude založena na architektuře server-klient a bude podpořena přidruženou implementací umělé inteligence, což umožní utkání s libovolným poměrem lidských hráčů ku hráčům umělým. Jelikož se jedná o novou hru a nejsou tak zatím - oproti původní Hex - známy žádné dobré strategie, umělá inteligence bude učena, a to za využití algoritmů pro trénování agentů pomocí self-play pro augmentaci metody Monte Carlo Tree Search.
References
[1] Browne, C. (2000). Hex Strategy: Making the Right Connections (1st ed.). A K Peters/CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781568816487
[2] Silver, D., Schrittwieser, J., Simonyan, K. et al. Mastering the game of Go without human knowledge. Nature 550, 354–359 (2017). https://doi.org/10.1038/nature24270
[3] Huang, SC., Arneson, B., Hayward, R.B., Müller, M., Pawlewicz, J. (2014). MoHex 2.0: A Pattern-Based MCTS Hex Player. In: van den Herik, H., Iida, H., Plaat, A. (eds) Computers and Games. CG 2013. Lecture Notes in Computer Science(), vol 8427. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-09165-5_6
[4] C. Gao, R. Hayward and M. Müller, "Move Prediction Using Deep Convolutional Neural Networks in Hex," in IEEE Transactions on Games, vol. 10, no. 4, pp. 336-343, Dec. 2018. https://doi.org/10.1109/TG.2017.2785042
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html