Hex Squared
Thesis title in Czech: | Hex Squared |
---|---|
Thesis title in English: | Hex Squared |
Key words: | Hex|Monte Carlo Tree Search|Self-Play|Zpětnovazební učení|Neuronová síť |
English key words: | Hex|Monte Carlo Tree Search|Self-Play|Reinforcement learning|Neural Network |
Academic year of topic announcement: | 2023/2024 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | angličtina |
Department: | Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logic (32-KTIML) |
Supervisor: | Mgr. Matyáš Lorenc |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 18.04.2024 |
Date of assignment: | 18.04.2024 |
Confirmed by Study dept. on: | 18.04.2024 |
Date and time of defence: | 20.06.2025 09:00 |
Date of electronic submission: | 17.04.2025 |
Date of submission of printed version: | 17.04.2025 |
Date of proceeded defence: | 20.06.2025 |
Opponents: | RNDr. Jiří Fink, Ph.D. |
Guidelines |
Student implementuje hru vlastního designu nesoucí název Hex Squared (Hex^2) - jedná se o rozšíření známé hry Hex, kde hrací plocha je nově hexagon složený z hexagonů (oproti původnímu rovnoběžníku postavenému z hexagonů). Zvýší se tudíž i počet hráčů z původních dvou na tři. Implementace bude založena na architektuře server-klient a bude podpořena přidruženou implementací umělé inteligence, což umožní utkání s libovolným poměrem lidských hráčů ku hráčům umělým. Jelikož se jedná o novou hru a nejsou tak zatím - oproti původní Hex - známy žádné dobré strategie, umělá inteligence bude učena, a to za využití algoritmů pro trénování agentů pomocí self-play pro augmentaci metody Monte Carlo Tree Search. |
References |
[1] Browne, C. (2000). Hex Strategy: Making the Right Connections (1st ed.). A K Peters/CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781568816487
[2] Silver, D., Schrittwieser, J., Simonyan, K. et al. Mastering the game of Go without human knowledge. Nature 550, 354–359 (2017). https://doi.org/10.1038/nature24270 [3] Huang, SC., Arneson, B., Hayward, R.B., Müller, M., Pawlewicz, J. (2014). MoHex 2.0: A Pattern-Based MCTS Hex Player. In: van den Herik, H., Iida, H., Plaat, A. (eds) Computers and Games. CG 2013. Lecture Notes in Computer Science(), vol 8427. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-09165-5_6 [4] C. Gao, R. Hayward and M. Müller, "Move Prediction Using Deep Convolutional Neural Networks in Hex," in IEEE Transactions on Games, vol. 10, no. 4, pp. 336-343, Dec. 2018. https://doi.org/10.1109/TG.2017.2785042 |