Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Ve čtvrtek dne 4. září 2025 v době od 20:00 do 22:00 dojde k odstávce webového prostředí a databáze systému WhoIs. Odstávka systému WhoIs se dotkne též systému IS Studium. Kromě omezení funkcionality související s napojením na WhoIs nebude ve většině případů možné odevzdávání závěrečných prací. Omlouváme se za komplikace a děkujeme všem, kterých se odstávka jakkoliv dotkne, za pochopení.
Edukace dospělých obětí domácího násilí
Thesis title in Czech: Edukace dospělých obětí domácího násilí
Thesis title in English: Education of the adult victims of domestic violence
Key words: domácí násilí|oběť domácího násilí|edukace|výchova|osobnostní rozvoj|sociální pedagogika|pomoc|terciární prevence|pachatel
English key words: domestic violence|victim of domestic violence|education|growth group|personal development|social pedagogy|shelter|prevention
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 13.02.2024
Date of assignment: 13.02.2024
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 13.02.2024
Date and time of defence: 22.01.2025 14:30
Date of electronic submission:16.12.2024
Date of proceeded defence: 22.01.2025
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem diplomové práce je zjistit názory klientek azylového domu s utajenou adresou pro oběti domácího násilí na přínos skupiny osobnostního rozvoje. Skupina osobnostního rozvoje s názvem “Růstová skupina” je jednou z aktivit zaměřených na edukaci dospělých obětí domácího násilí. Dílčím cílem teoretické části je analýza a popis edukativního pobytového programu jakožto specializované služby v azylovém domě pro oběti domácího násilí. Pro doplnění kontextu je v teoretické části představena problematika domácího násilí a její místo v sociální pedagogice. Další kapitola je věnována aktuálnímu stavu specializovaných služeb pro oběti domácího násilí. Poslední dvě kapitoly teoretické části jsou věnované možnostem výchovného a vzdělávacího působení na dospělé oběti domácího násilí na příkladu již zmíněné skupiny osobnostního rozvoje.
Praktická část diplomové práce je zpracována ve formě kvalitativního výzkumu a je věnovaná popisu a analýze skupiny osobnostního rozvoje “Růstová skupina” v azylovém domě ACORUS, s příklady nejčastějších edukativních témat. Skrz těžiště praktické části – kazuistiky klientek - jsou představeny názory klientek na využití a přínos těchto setkání v jejich osobním životě. Vybraná metoda pro získání názorů je polostrukturovaný rozhovor.Konec praktické části je věnován vyvození závěrů výzkumu a diskuzi o možnostech a limitech edukaci dospělých osob domácího násilí. Závěr diplomové práce se zabývá shrnutím získaných poznatků, jejich významem a možnostmi dalšího využití.
References
BEDNÁŘOVÁ, Zdena. Domácí násilí: zkušenosti z poskytování sociální a terapeutické pomoci ohroženým osobám. Praha: Acorus, c2009. ISBN 978-80-254-5422-0.
CONWAY, Helen L. Domácí násilí: příručka pro současné i potenciální oběti se zákonem č. 135/2006 Sb. platným od 1. ledna 2007. Albatros Plus. Praha: Albatros, 2007. ISBN 978-80-00-01550-7.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a ŠERÁK, Michal. Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. ISBN isbn:978-80-7308-694-7.
CHALOUPKOVÁ, Jaroslava; BEDNÁŘOVÁ, Zdena Zuzana; POLITZEROVÁ, Helena; MRZENOVÁ, Kateřina a HEŘMÁNKOVÁ, Zlata. 25 let práce s domácím násilím, Acorus 1997-2022. Praha: Acorus, z.ú., 2022. ISBN 978-80-11-02245-7.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3470-5.
PROCHÁZKA, Roman et al. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4451-3.
ŠEVČÍK, Drahomír a Naděžda ŠPATENKOVÁ. Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-690-2.
ROSA. Od dobrého úmyslu k dobré spolupráci. Manuál pro efektivní interdisciplinární
spolupráci v případech domácího násilí. Praha: Rosa, 2006.
SOBKOVÁ, Petra, Milena ÖBRINK HOBZOVÁ a Helena POSPÍŠILOVÁ. Sociální pedagogika a její metody. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Monografie. ISBN 978-80-244-4885-5.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html