Analýza pojetí kurikula a zkušenosti u Johna Deweyho
Thesis title in Czech: | Analýza pojetí kurikula a zkušenosti u Johna Deweyho |
---|---|
Thesis title in English: | : Analysis of curriculum and experience of John Dewey |
Key words: | John Dewey|kurikulum|zkušenostní učení|analýza zkušenosti|Progresivismus|tradiční škola|Reforma Johna Deweyho|vzdělávání|Tradiční a Progresivní vzdělávání|Zkušenostní přemýšlení |
English key words: | John Dewey|curriculum|experience learning|The Analysis of 'Experience'|Progressive education|Education as Conservative and Progressive|Experience and Thinking |
Academic year of topic announcement: | 2023/2024 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 04.01.2024 |
Date of assignment: | 04.01.2024 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 05.01.2024 |
Date of electronic submission: | 05.05.2024 |
Submitted/finalized: | committed by student |
Opponents: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Guidelines |
Diplomová práce shrnuje ideová východiska podstatná pro tvorbu a pojetí kurikula a zkušenostního učení u Johna Deweyho. Těžiště práce vychází od analýzy pojmu kurikula a jeho ideových východisek až k jeho naplnění ve zkušenostním učení. Koncepce zkušenosti jako základ práce ve výuce dítěte, je zmapovaná až k současným inspiracím touto formou práce ve výuce. Dále jsou analyzovány některé z jevů vedoucích ke zkušenosti s potenciálem pro učení. Celá koncepce je pak zastřešena progresivistickou školou, která má Deweyho ideový celek naplňovat. Porozumění kontextu progresivismu, jejž John Dewey konstruuje, je představen porovnáním s takzvanou tradiční školou. Na tomto základě je následně analyzována také reforma Johna Deweyho a její vliv na současné vzdělávání v konkrétních výukových koncepcích. |
References |
DEWEY, John a HINCHEY, Patricia H. Moral principles in education and my pedagogic creed by John Dewey. Gorham, ME: Myers Education Press, 2009. ISBN 1-9755-0147-0. DEWEY, John. Democracy and Education / An Introduction to the Philosophy of Education. S.l: The Floating Press, 2009. ISBN 1-77541-358-6. DEWEY, John a MCDERMOTT, John J. (John Joseph). The philosophy of John Dewey: [two volumes in one]. Chicago: University of Chicago Press, 1981. ISBN 0-226-14401-1. DEWEY, John. Experience and education. New York: Simon & Schuster, 2015. ISBN 978-0-684-83828-1. DEWEY, John; HOOK, Sidney; BOYDSTON, Jo Ann a LEVINE, Barbara. The later works, 1925-1953, Volume 1., 1925. Experience and nature. Carbondale: Southern Illinois University Press, c1981. ISBN 0-8093-0986-6. DEWEY, John. How we think. Champaign, IL: Book Jungle, 2007. ISBN 1-59462-754-1. DEWEY, John; BURNETT, Joe R. a BOYDSTON, Jo Ann. Essays on school and society. Carbondale: Southern Illinois University Press, 1976. ISBN 0-8093-0753-7. FESMIRE, Steven. John Dewey and moral imagination pragmatism in ethics. Bloomington, IN: Indiana University Press, c2003. ISBN 0-253-11066-1. HICKMAN, Larry A.; NEUBERT, Stefan a REICH, Kersten. John Dewey between pragmatism and constructivism. New York: Fordham University Press, 2009. HICKMAN, Larry A. Pragmatism as Post-Postmodernism Lessons from John Dewey. New York: Fordham University Press, 2007. ISBN 0-8232-4839-9. KNOLL, Michael. Beyond rhetoric new perspectives on John Dewey's pedagogy. Bern: Peter Lang, 2022. ISBN 3-0343-4499-6. MIETTINEN, Reijo. Epistemology of Transformative Material Activity: John Dewey's Pragmatism and Cultural-Historical Activity Theory. Online. Journal for the theory of social behaviour. 2006, roč. 36, č. 4, s. 389-408. ISSN 0021-8308. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/j.1468-5914.2006.00316.x. [cit. 2024-01-04]. SIMPSON, Douglas J.; JACKSON, Michael J. B. (Michael John Brierley) a AYCOCK, Judy C. John Dewey and the art of teaching toward reflective and imaginative practice. Thousand Oaks, Calif.: SAGE, c2005. ISBN 1-5063-2063-5. SINGULE, František a DEWEY, John. Americká pragmatická pedagogika: John Dewey a jeho američtí následovníci. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-20715-4. |