Discourse markers in spontaneous speech of native and non-native English speakers in the English Teacher Corpus: comparison of frequency and analysis
Thesis title in Czech: | Diskurzivní částice ve spontánním mluveném projevu rodilých a nerodilých mluvčích angličtiny v korpusu učitelské angličtiny: porovnání frekvence a analýza |
---|---|
Thesis title in English: | Discourse markers in spontaneous speech of native and non-native English speakers in the English Teacher Corpus: comparison of frequency and analysis |
Key words: | diskurzivní částice|diskurz|učitelé angličtiny|porovnání frekvence|frekvence diskurzivních částic |
English key words: | discourse markers|discourse|English teachers|frequency comparison|frequency of discourse markers |
Academic year of topic announcement: | 2023/2024 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | angličtina |
Department: | Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD) |
Supervisor: | PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 18.12.2023 |
Date of assignment: | 18.12.2023 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 19.12.2023 |
Date and time of defence: | 20.06.2024 10:00 |
Date of electronic submission: | 29.05.2024 |
Date of proceeded defence: | 20.06.2024 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Veronika Raušová, Ph.D. |
Guidelines |
Vzhledem k tomu, že diskurzivní částice jsou nedílnou součástí ústního projevu rodilých i nerodilých mluvčích angličtiny a mají vliv na vnímání a porozumění posluchačů, cílem této práce je změřit a porovnat frekvenci, se kterou se diskurzivní částice vyskytují ve spontánní řeči obou skupin. Kvantitativní analýza bude provedená s využitím korpusu učitelské angličtiny English Teacher Corpus, ve výzkumu bude použito 15 nahrávek rodilých mluvčích a 25 nahrávek nerodilých mluvčích, důraz bude kladen na diskurzivní částice typu well, like, I mean, you know, so atd.Práce bude vypracována v anglickém jazyce. |
References |
Biber, D., Johansson, S., Leech, G. N., Conrad, S. and Finegan, E. (2021). Grammar of Spoken and Written English. John Benjamins Publishing Company. Crible, L. (2018). Discourse Markers and (Dis)fluency. In Discourse Markers and (Dis)fluency (Vol. 286). John Benjamins Publishing Company. Crystal, D. (1988). “Another look at, well, you know...” English Today, 13, 47–49. Fox Tree, Jean E. (2006). Placing like in telling stories. Discourse studies, 8(6), 723-743. Götz, S. (2013). Fluency in Native and Nonnative English Speech. John Benjamins Publishing Company. Huang, L., Lin, Y.-L., & Gráf, T. (2022). Development of the use of discourse markers across different fluency levels of CEFR: A learner corpus analysis. Pragmatics. Mahendra, A. W., & Bram, B. (2019). Filler Utterances of Instructors in ELT Context. IDEAS (Palopo, Indonesia), 7(2). Müller, S. (2005). Discourse Markers in Native and Non-native English Discourse. John Benjamins Publishing Company. https://cuni.primo.exlibrisgroup.com/permalink/420CKIS_INST/1ustijj/alma9925214991606986 Schiffrin, D. (1988). Discourse markers. Cambridge: Cambridge University Press. Timmis, I. (2015). Corpus linguistics for ELT research and practice. Routledge. Ziv, Y. and Jucker, A. H. (1998). Discourse Markers: Descriptions and Theory. John Benjamins Publishing Company. |