Edukace kulturního dědictví ve veřejném prostoru aneb Cestou do Národního
Thesis title in Czech: | Edukace kulturního dědictví ve veřejném prostoru aneb Cestou do Národního |
---|---|
Thesis title in English: | Education of Culture Heritage in a Public Space, The Way to The National Theatre |
Key words: | Národní divadlo, úniková hra, audioguide, dramatická hra, veřejný prostor |
English key words: | National theatre, escape game, audio guide, drama education, public space |
Academic year of topic announcement: | 2023/2024 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD) |
Supervisor: | Mgr. Kateřina Sládková |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 18.12.2023 |
Date of assignment: | 18.12.2023 |
Confirmed by Study dept. on: | 04.04.2024 |
Date and time of defence: | 27.05.2024 08:30 |
Venue of defence: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Date of electronic submission: | 15.04.2024 |
Date of proceeded defence: | 27.05.2024 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD005) |
Opponents: | PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce se skládá ze dvou částí – teoretické a praktické. Teoretická část se zabývá edukací kulturního dědictví s využitím „netradičních“ metod jako je geocaching nebo výchova zážitkem. Dále teoretická část představuje historii českého divadla v Praze skrze kamenná divadla, konkrétně se zaměřuje na události z let 1743-1892 využité v následném edukačním programu. Historický úsek zpracováván pro potřeby edukačního programu odpovídá roku založení prvního kamenného divadla v Praze v roce 1743 a mezinárodní výstavě ve Vídni roku 1892, kde se české divadlo etablovalo na evropské scéně. V praktické části práce je zachycena příprava a realizace edukačního programu pro střední školy, konkrétně 2.-3. ročník. Edukační program je připravován pro realizaci ve veřejném prostoru a využívá metody popsané v teoretické části práce, tedy geocaching, audioguide a výchovu zážitkem. Praktická část je ukončena reflexí programu, která proběhne se školní třídou bezprostředně po jeho ukončení. |
References |
• PTÁČEK, Ladislav. Jak pře(d)kládat svět: základy dobré interpretace. Brno: Nadace Partnerství, 2012. ISBN 978-80-904918-5-4.
• SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6. • LUDWIG Thorsten, Interpretační průvodce, Ústav pro interpretaci místního dědictví • ČR, z.ú., 2004. • HAVLŮJOVÁ, Hana; CHARVÁTOVÁ, Kateřina a INDROVÁ, Martina. Památky nás baví 2. Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-7-9. • HUDEC, Petr (ed.). Postupme si dále! 2. Odborné a metodické publikace (Národní památkový ústav). Praha: Národní památkový ústav, 2022. ISBN 978-80-7480-163-1. • VLČKOVÁ, Olga. Divadlo a divadelní scény. Zmizelá Praha. V Praze: Paseka, 2014. ISBN 9788074325649. • CÍSAŘ, Jan. Přehled dějin českého divadla. 2. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2006. ISBN 80-7331-072-4. • CÍSAŘ, Jan. Česká divadelní tradice: mýtus, nebo živá skutečnost? Disk (Akademie múzických umění v Praze). Praha: KANT, 2011. ISBN 978-80-7437-051-9. • MAKOVSKÁ, Jana. České profesionální divadlo: období od osmdesátých let 18. století do počátku šedesátých let 19. století: určeno pro posluchače fakulty divadelní. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. |
Preliminary scope of work |
Cílem diplomové práce je tvorba a následná realizace edukačního programu pro střední školy ve spolupráci s Národním divadlem. Teoretická část diplomové práce navazuje na již vydané metodiky edukace kulturního dědictví a možnosti netradiční interpretace, pomocí kterých nalézá možnosti využití veřejného prostoru pro edukační činnost namísto uzavřeného prostoru kulturních institucí. Dále se teoretická část práce zabývá historickým vývojem české profesionální divadelní scény v Praze mezi léty 1743-1892. Na základě těchto poznatků je realizován edukační program ve veřejném prostoru Nového města v okolí historické budovy Národního divadla. |
Preliminary scope of work in English |
The aim of the thesis is production and realization of an educational programme for high school students in cooperation with the National theatre. The theoretical part of relates to methodology books on education of cultural heritage and alternative ways of its interpretation, which enables to exploit a potential of public space for educational activities. The second part of the thesis focuses on historical development of the Czech professional theatre in Prague during 1743-1892. Based on this knowledge, the educational programme is realized in an open area of New Town in the vicinity of the historical building of The National Theatre. |