Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Analýza předškolního vzdělávání romských dětí 2017–2023: Míra účasti, segregace a přípravná třída
Thesis title in Czech: Analýza předškolního vzdělávání romských dětí 2017–2023: Míra účasti, segregace a přípravná třída
Thesis title in English: Analysis of preschool education of Roma children 2017–2023: Enrolment rate, segregation and so-called preparation year
Key words: Vzdělávání|Romové|sociální znevýhodnění|mateřská škola|přípravná třída|segregace
English key words: Education|Roma|social disadvantage|preschool|preparation year|segregation
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (21-KSOC)
Supervisor: Mgr. Eva Richter, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 30.11.2023
Date of assignment: 30.11.2023
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 30.11.2023
Date of electronic submission:03.05.2024
Submitted/finalized: committed by student
Opponents: PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
V rámci etnických menšin s početnějším zastoupením v České republice patří Romové mezi ty, které jsou majoritní společností vnímané spíše negativně. Ilustrovat to lze například na výsledcích nedávného výzkumu veřejného mínění postojů mladých Čechů a Češek, dle kterého byli Romové vnímaní mezi měřenými skupinami jako nejproblémovější z hlediska soužití s většinovou společností (Cuker et al., 2023). V tomtéž výzkumu také většina respondentů přisuzovala nízké vzdělání některých Romů spíše jejich neochotě vzdělávat se než špatné vzdělávací politice. Právě na vzdělávací politiku a její důsledky pro Romy se zaměří tato diplomová práce, a to konkrétně na předškolní vzdělávání.
Vzdělání je jedním z předurčujících faktorů pro životní dráhu jedince, souvislost mezi úrovní získaného vzdělání a příjmy je očividná (ČSÚ, 2023). V České republice zároveň představuje oblast, ve které nemají Romové rovný přístup s majoritní společností. Klíčové mechanismy jsou podrobně popsány v Analýze příčin vyššího podílu romských žáků vzdělávajících se dle RVP ZV UV ve třídách zřízených podle § 16 odst. 9, školského zákona a návrh souboru opatření pro oblast vzdělávání a další relevantníoblasti (Hoření et al., 2022), která vznikla na základě přetrvávajícího zesíleného dohledu Rady Evropy, pod kterým se od rozsudku Evropského soudu pro lidská práva z roku 2007 D.H. a ostatní proti České republice – diskriminace romských dětí v přístupu ke vzdělávání nacházíme (D.H. a ostatní proti České republice, n.d.).
Předškolní vzdělání se v mnohých studiích a výzkumných zprávách objevuje mezi doporučeními, která by měla vést k vyšší školní úspěšnosti (Drmotová & Elichová, 2011; Hoření et al., 2022), a která má velký potenciál vyrovnat hendikepy a usnadnit přechod na základní školu (Němec, 2020; Greger, Simonová & Straková, 2015). Z hlediska výzkumného zájmu mu ale byla věnována pozornost především kvalitativními přístupy (Drmotová & Elichová, 2011; Greger, Simonová & Straková, 2015; Kohout-Diaz et al., 2018; Němec, 2020).
Rozsáhlejší snaha o přiblížení vzdělanostních drah romských dětí již od předškolního věku proběhl v roce 2009 (GAC spol. s.r.o.), tedy před více než deseti lety. Od zavedení povinné předškolní docházky v roce 2017 neproběhla žádná rozsáhlejší kvantitativní analýza zaměřující se jednoznačně na romské děti, avšak Gereger et al. realizovali rozsáhlé šetření mezi řediteli a ředitelkami mateřských škol ve vyloučených lokalitách (2021) s cílem změřit dopady zavedení této vzdělávací politiky. Na zjištění tohoto výzkumu bude diplomová práce navazovat.
Němec (2020) období předškolního vzdělávání spojuje s přípravou na vstup do základního vzdělání, která je u romských dětí pouze z rodinného prostředí z důvodů odlišných kulturních přístupů k výchově nedostatečná. Tu zvládá předškolní vzdělávání v mateřských školách (MŠ) dorovnávat pouze v omezené míře, a to z důvodů nízké účasti. Ta je důsledkem nedodržení řádného zápisu do MŠ, nedostatečnou kapacitou školek a přesměrování romských dětí do individuálního vzdělávání. Němec dále diskutuje význam přípravných tříd zřizovaných při základních školách a vliv nedostatečné předškolní přípravy na diagnostiku lehkého mentálního postižení, která je důležitým segregačním mechanismem v českém vzdělávacím systému.
Tato diplomová práce si klade za hlavní cíl:
· Popsat aktuální formu a míru účasti romských dětí na předškolním vzdělávání a identifikovat tak rozdíly mezi majoritní a romskou populací v přístupu k předškolnímu vzdělávání
Vedlejší cíle, které slouží k naplnění hlavního cíle jsou:
Popsat účast romských dětí na předškolním vzdělávání:
· Podle věku, s důrazem na povinný rok předškolního vzdělávání u pětiletých
· Vývoj v čase (dostupnost dat 2017–2023)
· Podle regionu
· Podle formy předškolního vzdělávání
o Běžná třída v mateřské škole
o Speciální třída v mateřské škole
o Individuální vzdělávání
o Přípravná třída při základní škole (tzv. nultý ročník)
o Odklad povinné školní docházky
· Z hlediska kapacity mateřských škol a spádovosti
· V souvislosti s diagnózou lehkého mentálního postižení
· V souvislosti se segregovanými základními školami (vysoká koncentrace romských žáků na dané ZŠ)
Jedná se o aplikovanou diplomovou práci s významnou společenskou relevancí a potenciálem sloužit jako podklad pro přípravu efektivních „evidence based“ veřejných vzdělávacích politik. Vzhledem k vysokému významu lokálních podmínek, jako je systém českého školství a přístup společnosti k romskému etniku, je pro prohlubování poznání nutný místní výzkum. Zahraniční literatura bude sloužit jako teoretické východisko, avšak s nutností kritického přístupu a opatrné interpretace pro český kontext.
Předpokládaný postup řešení diplomové práce:
1. Přehled současného stavu poznání v oblastech:
a. Romové a vzdělávání (v Česku)
b. Etnicita, diskriminace a vzdělávání
c. Předškolní vzdělávání a jeho role ve vyrovnávání socio-ekonomického znevýhodnění
2. Stanovení hypotéz
3. Příprava dat pro analýzu
a. Podrobný přehled dostupných datových zdrojů a jejich struktury
b. Jasné porozumění metody sběru dat a významu jednotlivých proměnných
c. Propojení datových zdrojů
d. Možná očištění o meziroční výchylky kvalifikovaných odhadů
4. Analýza
a. Konstrukce chybějících proměnných
b. Účast romských dětí na předškolním vzdělávání
i. Podle věku
ii. Vývoj v čase (2017–2023)
iii. Podle regionu
c. Koncentrace v určitých MŠ (segregace)
i. Kategorizace a následná charakteristika MŠ
d. Odklady a přípravné třídy (aproximace, není možné sledovat vzdělanostní dráhy konkrétních dětí)
e. Diagnóza lehkého mentálního postižení (aproximace, u diagnóz není známá etnicita)
5. Doplňující rešerše na základě výsledků pro jejich kontextualizaci
a. Expertní rozhovory (je možné, že bude nedostatek dostupné relevantní literatury k tématu)
6. Interpretace a diskuze
a. Návrhy opatření a politik
b. Návrhy zlepšení ve sběru dat
7. Limity a další výzkum

Výzkumného cíle bude dosaženo skrz sekundární analýzu již existujících dat, a to primárně veřejně dostupných školních výkazů, a neveřejných kvalifikovaných odhadů počtu romských dětí a žáků, které ředitelé škol vykazují na začátku každého školního roku. Z výkazů budou jako datové zdroje sloužit výkaz o mateřské škole (S 1-01), který obsahuje informace na úrovni jednotlivých mateřských škol o počtech všech dětí: v běžných a speciálních třídách, s individuálním vzděláváním, přijaté a nepřijaté podle spádového obvodu, podle druhu zdravotního postižení, podle věku; a výkaz o zápisu předškolnímu vzdělávání v mateřské škole (S 51-01), ve kterém jsou uvedeny počty dětí, které se dostavily k zápisu.
Kvalifikované odhady ředitelů jsou neveřejné a obsahují odhad počtu romských dětí na dané škole. Pro tuto práci jsou relevantní proměnné uvádějící počet romských dětí v MŠ: celkový, mladších 5 let, s odkladem a počet romských dětí v přípravné třídě při ZŠ. Pro sledování souvislosti mezi účastí na předškolním vzdělávání a postupem do základního vzdělávání budou využita i data o základních školách, a to jak kvalifikované odhady ředitelů, tak z výkazů (M 3).
Limity pro práci s těmito daty je určitá míra nejasnosti o významu jednotlivých kategorií a jejich chápání řediteli škol (např. sběr kvalifikovaných odhadů romských dětí v MŠ neobsahuje žádné instrukce pro ředitele a není tudíž jasné, jak chápou některé z vykazovaných kategorií). Bude také nutné propojit dva hlavní datové zdroje mezi sebou, které mají mírně odlišnou strukturu z hlediska identifikace konkrétních škol. Kvalifikované odhady obsahují pouze hrubé členění na dětí podle věku na mladší 5 let, 5leté a s odkladem. Metoda odhadů počtu děti řediteli má jasná metodologická rizika, jedná se ale zároveň o v českém kontextu jedinečný zdroj informací o počtech a prostorové distribuci romského etnika, vzhledem k nízké míře sebeidentifikace s romskou národností ve Sčítání lidí, domů a bytů (Katrňák et al., 2023). Aktuálně známá rizika a limity by neměly představovat překážku pro naplnění výzkumné záměru.
Předběžné pracovní hypotézy jsou:
· Romské děti se účastní předškolního vzdělávání v menší míře než většinová společnost.
o A to i v případě povinného roku předškolního vzdělávání.
o A to především v oblastech s vysokou koncentrací romské populace a v sociálně vyloučených lokalitách.
· Účast na předškolním vzdělávání snižuje pravděpodobnost diagnózy lehkého mentálního postižení.
· Mateřské školy s větší koncentrací romských dětí ve větší míře využívají individuální vzdělávání.
o A to obzvlášť v případě naplnění maximální kapacity mateřské školy.
· U romských dětí dochází ve větší míře k odkladům zahájení povinné školní docházky.
· Romské děti ve větší míře navštěvují přípravné třídy.
· Na základních školách zřizujících přípravnou třídu dochází k větší koncentraci romských žáků, a škola je tak školou segregovanou.
Hypotézy budou na základě další rešerše již existující literatury o tématu podrobněji rozpracovány a operacionalizovány na základě existujících analytických možností.
Očekávané závěry diplomové práce prohloubí znalosti o míře a způsobu účasti romských dětí na předškolním vzdělávání, posunou závěry kvalitativního výzkumu o přínosnosti a důležitosti předškolního vzdělávání blíže k zobecnění, nabídnou sociologickou perspektivu na téma, kterému se věnuje převážně pedagogický výzkum. Zjištění pak můžou sloužit jako podklad pro navrhování veřejných vzdělávacích politik Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
Datové zdroje:
Kvalifikované odhady počtu romských dětí a žáků v mateřských, základních a středních školách
Výkaz o mateřských školách (S 1-01): https://dsia.msmt.cz/vystupy/region/vu_region2022.html
Výkaz o zápisu k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole (S 53): https://dsia.msmt.cz/vystupy/region/vu_region2022.html
References
ČSÚ. (2023). Domácnosti podle decilového rozdělení čistých peněžních příjmů na osobu. Životní podmínky.https://www.czso.cz/documents/10180/189719223/1600212302c.pdf/8324afff-e4aa-4331-a2fb-e3ed92bd7d89?version=1.2
D. H. a ostatní proti České republice – diskriminace romských dětí v přístupu ke vzdělání - Výkon rozsudků Evropského soudu pro lidská práva. (n.d.). Portál Justice. Získáno 29. listopadu 2023, z: https://justice.cz/web/msp/-/d-h-a-ostatni-proti-ceske-republice-diskriminace-romskych-deti-v-pristup-ke-vzdelani
Drmotová, A., & Elichová, M. (2011). Školní úspěšnost romských dětí. Kontakt, 13(1), 65.https://doi.org/10.32725/kont.2011.009
Downey, D. B. (2020). How Schools Really Matter: Why Our Assumption about Schools and Inequality Is Mostly Wrong. University of Chicago Press.https://doi.org/10.7208/9780226733364
Essien-Wood, I. R., & Wood, J. L. (2020). Content Validation of the D-Three Effect Inventory (DTEI): Examining the Experiences of Black Children in Early Childhood Education. Journal of African American studies (New Brunswick, N.J.), 24(4), 644-653.https://doi.org/10.1007/s12111-020-09495-2
Frankenberg, E. (2016). Segregation at an Early Age. Center for Education and Civil Rights.
GAC spol. s.r.o. (2009). Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žákyň a žáků základních škol v okolí vyloučených romských lokalit. MŠMT.
Greger, D., Simonová, J., & Straková, J. (2015). Spravedlivý start?: Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Greger, D., Simonová, J., Holečková, P., & Seidlová Málková, G. (2021). Ověření dopadů zavedení povinného posledního ročníku předškolního vzdělávání; Závěrečná výzkumná zpráva. Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání.https://www.edu.cz/vysledky-vyzkumu-overeni-dopadu-zavedeni-povinneho-posledniho-rocniku-predskolniho-vzdelavani/
Gross, C., & Hadjar, A. (2020). Institutional characteristics of education systems and inequalities—Introduction I. International journal of comparative sociology, 61(6), 381-388.https://doi.org/10.1177/0020715220988040
Hibel, J., Farkas, G., & Morgan, P. L. (2010). Who Is Placed into Special Education? Sociology of education, 83(4), 312-332.https://doi.org/10.1177/0038040710383518
Hoření, K., Zajíčková, K., Uhrová, J., Obrovská, L., Gargulák, K., Prokop, D., Kunc, M., Kohoutek, T., Buchtík, M., Fabšíková, N., Komárek, J., Korbel, V. & Philipp, M. (2022). Výzkumná zpráva: Analýza příčin vyššího podílu romských žáků vzdělávajících se dle RVP ZV UV ve třídách zřízených podle § 16 odst. 9, školského zákona a návrh souboru opatření pro oblast vzdělávání a další relevantníoblasti. PAQ, STEM. https://www.edu.cz/vysledky-vyzkumu-analyza-pricin-vyssiho-podilu-romskych-zaku-vzdelavajicich-se-ve-skolach-a-tridach-zrizenych-podle-§-16-odst-9-skolskeho-zakona-vcetne-doporuceni/#
Ivatts, A., Čada, K., Felcmanová, L., Greger, D., & Straková, J. (2015). Roma early childhood inclusion+: special report on Roma inclusion in early childhood education and care. [Nadace Open Society Foundations].
Janssen, L., Zwier, D., & van de Werfhorst, H. (2023). Privatization of preschool education: The implications for educational inequalities in cross-national perspective. Acta sociologica.https://doi.org/10.1177/00016993231205201
Kaleja, M. (2011). Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.
Katrňák, T., Šimíková, I., & Fónadová, L. (2023). Proměny romské populace ve Sčítáních lidu, domů a bytů mezi lety 2001, 2011 a 2021. Fórum Sociální Politiky, 3, 2–5. https://www.rilsa.cz/clanek/promeny-romske-populace-ve-scitanich-lidu-domu-a-bytu-mezi-lety-2001-2011-a-2021/
Kohout-Diaz, M., Bittnerová, D., & Levínská, M. (2018). Limity inkluze ve vzdělávání romských dětí v České republice: boj o identitu žáka. Pedagogická orientace, 28(2), 235-268.https://doi.org/10.5817/PedOr2018-2-235
Kolektiv autorů. (2015). Očekávané́ rozložení́ četnosti SVP podle stupňů̊ podpůrných opatření. Univerzita Palackého v Olomouci a Člověk v tísni, o.p.s.http://inkluze.upol.cz/ebooks/analyza/analyza-10.pdf
Cuker, I., Delong, P., Dohnal, N., Dufek, V. & Veverková, M. (2023). Zpráva z výzkumu postojů̊ cílové skupiny k lidským právům a právům ohrožených menšin. Median.https://www.median.eu/cs/wp-content/uploads/2023/11/2423019_HateFree_vystupni_zprava_20231121_1.pdf
Mendes, M. M., Magano, O., & Toma, S. (2021). Social and Economic Vulnerability of Roma People: Key Factors for the Success and Continuity of Schooling Levels. Springer International Publishing.https://doi.org/10.1007/978-3-030-52588-0
Němec, Z. (2020). "Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání": o segregaci romských žáků ve vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Němec, Z. (2021). Change Must Come From Below But Also From The Top': Strategies For Roma School Desegregation In The Czech Republic. EduPort, 5(1), 18-28.https://doi.org/10.21062/edp.2021.005
Němec, Z., & Šebová, B. (2023). Do školy se konečně těší: podpora sociálně znevýhodněných romských žáků a rodin prostřednictvím práce asistentek pedagoga. Nová škola.
Prokop, D. (2022). Dynamika sociálního vyloučení v České republice: Nerovné šance ve vzdělávání. Dizertační práce (Ph.D.) Univerzita Karlova. Fakulta sociálních věd.
Span, C. M. (2015). Post-Slavery? Post-Segregation? Post-Racial? A History of the Impact of Slavery, Segregation, and Racism on the Education of African Americans. Teachers College record (1970), 117(14), 53-74.https://doi.org/10.1177/016146811511701404
Vorlícek, R. (2017). "Vyvolení, outsideri a romové": Selekce záku v základní skole s výberovými trídami. Slovenský národopis, 65(1), 26.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html