Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Behaviorální profil u dětí s úzkostnou poruchou
Thesis title in Czech: Behaviorální profil u dětí s úzkostnou poruchou
Thesis title in English: Behavioral profile in children with anxiety disorder
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 02.11.2023
Date of assignment: 02.11.2023
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 02.11.2023
Submitted/finalized: no
Advisors: Mgr. Kateřina Bukačová
Guidelines
Generalizovaná úzkostná porucha (GAD), specifická fobie, separační úzkostná porucha, sociální úzkost a selektivní mutismus jsou nejčastějšímiúzkostnýmiporuchamyu dětí a dospívajících. Popis GAD zdůrazňuje skutečnost, že mezi dětmi mohou projevy znepokojení zahrnovatrůznésomatické a depresivní příznaky(Kogan, Stein, Maj,First,Emmelkamp, &Reed, 2016).Pro děti je obtížnější než pro dospělé úzkostné stavy popsat a dávají je najevo skrze převážně své chování, pláč, křik nebo se u dětí tyto stavy projeví skrze somatickou stránku (Bacus, 2007).Cílem diplomové práce je podrobné zmapování především behaviorálních aspektů úzkostné poruchy v dětstvíprostřednictvím sebeposouzení.
V teoretické části práce bude zpracováno téma dětské úzkosti jako poruchy, symptomu a součásti syndromů podle připravovaného pojetí úzkostných poruch v ICD-11. Práce se bude řídit podle ICD-11, neboť diagnostická přesnost a klinická užitečnost ICD-11 byly ekvivalentní nebo lepší než u ICD-10 (Rebello,Keeley, Kogan, Sharan,Matsumoto, Kuligyna, Domínguez-Martínez, Stona, Grenier, Huang, Zhong, Stein, Emmelkamp, Chakrabarti, Andrews, &Reed, 2019).Teoretickáčást dále rozvine dosavadní možnosti posouzení úzkostných poruch u dětí a představí Behaviorální dotazník pro děti. Je to nově vznikajícísebeposuzovacískreenignovýnástroj, který cílí na zachycení základních projevů možných duševních obtíží jedince.
Ve výzkumné části budekladen důraz nafyziologickéa behaviorální stavydětía dospívajících s úzkostnými poruchami.Výzkumná částsezaměřína děti a dospívajícíve věku od 6 do 19 let,kterésedostanou do klinické péče a psychodiagnostickyse u nich potvrdí úzkostný základjejich obtíží.V rámci výzkumujim bude předložen k vyplnění Behaviorální dotazníkpro děti, výstupy budou srovnány s výpověďmi Revidované dětské škály zjevné úzkosti, 2.vydání (Reynolds, &Richmond, 2022).Údaje o typuúzkostné poruchy doplníinventář splněných diagnostických kritériíúzkostných poruchdleICD-11.Behaviorální dotazník pro děti je používán v rámci projektu„NA-C: Vývoj a standardizace neuropsychologické baterie pro sledování procesu učení, efektu léčby a kognitivní rehabilitace u dětské populace, včetně dětí sneurovývojovýmči onkologickým onemocněním”, který probíhá pod hlavičkou 2.lékařké fakulty Univerzity Karlovy (projekt číslo TL03000328 spolufinancován se státní podporouTechnologické agentury ČR v rámci Programu ÉTA). K dispozici budou tedy data od zdravých respondentů normativní studie.
Výsledky výzkumu přispějí ke zmapování oblasti úzkostných poruch u dětía dospívajícícha ke specifikaci behaviorálního profilu dítěte s úzkostnou poruchou podle ICD-11.Přínosem práce je náhled do nynějších možností diagnostiky úzkostných poruch u dětía posouzení výpovědní hodnotyskreenigovésebeposuzovacítechniky.
References
Bacus, A. (2007).Mé dítě si věří. Praha: Portál.

Freidl, E. K.,Stroeh, O. M.,Elkins, R. M.,Steinberg, E.,Albano, A. M., &Rynn, M. (2017).AssessmentandTreatmentofAnxietyAmongChildrenandAdolescents.Focus.TheJournalofLifelongLeraningin Psychiatry, 15(2), 144-156.https://doi.org/10.1176/appi.focus.20160047

Kogan, C.S., Stein, D.J., Maj, M.,First, M.B.,Emmelkamp, P.M.G., &Reed, G.M. (2016).TheClassificationofAnxietyandFear-RelatedDisordersintheICD-11.DepressAnxiety, 33,1141-1154. https://doi.org/10.1002/da.22530

Ocisková, M.,&Praško, J.(2017).Generalizovaná úzkostná porucha v klinické praxi.Praha: Grada.

Rebello, T.J.,Keeley, J. W.,Kogan, C. S.,Sharan, P.,Matsumoto, C.,Kuligyna, M.,Domínguez-Martínez, T.,Stona, A. C.,Grenier, J.,Huang, J.,Zhong, N.,Stein, D. J.,Emmelkamp, P.,Chakrabarti, S.,Andrews, H. F.,&Reed, G. M. (2019).AnxietyandFear-RelatedDisordersintheICD-11:ResultsfromaGlobal Case-controlledFieldStudy.ArchivesofMedicalResearch, 50(8),490-501.https://doi.org/10.1016/j.arcmed.2019.12.012

Reynolds, C. R., &Richmond, B. O. (2022).RCMAS-2. Revidovaná dětská škála zjevné úzkosti.Praha:Hogrefe-Testcentrum.
Robles, R.,de laPeñaF.R., Medina-Mora, M. E., de los DoloresMárques-Caraveo, M. E.,Domínguez, T.,Juárez, F.,GranadosRojas, A.,Sarmiento-Hernández, E. I.,Feria, M.,Sosa, L.,Aguerre, R. E.,Ortiz, S., Real, T.,Rebello, T.,Sharan, P.,&Reed, G.M. (2021). ICD-11GuidelinesforMentalandBehavioralDisordersofChildrenandAdolescents: Reliability andClinicalUtility.PsychiatricService,73(4),396-402.https://doi.org/10.1176/appi.ps.202000830

Shevlin, M.,Hyland, P., Nolan, E.,Owczarek, M.,Ben-Ezra, M., &Karatzias, T.(2021).ICD-11 ‘mixeddepressiveandanxietydisorder’isclinicalratherthansub-clinicaland morecommonthananxietyanddepressioninthegeneralpopulation.BritishJournalofClinicalPsychology, 61(1),18-36.https://doi.org/10.1111/bjc.12321

Vymětal, J. (2004).Úzkost a strach u dětí.Praha:Portál.

Youngstrom, E. A.(2020).AssessmentofDisordersinChildhoodand Adolescence.New York:GuilfordPublications.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html