Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Porovnání Vícejazyčného testu pojmenování a české verze Bostonského testu pojmenování u pacientů s Alzheimerovou nemocí.
Thesis title in Czech: Porovnání Vícejazyčného testu pojmenování a české verze Bostonského testu pojmenování u pacientů s Alzheimerovou nemocí.
Thesis title in English: Cross-validation study of The Multilingual Naming Test and the Czech version of Boston Naming Test in Alzheimer's disease.
Key words: Alzheimerova choroba|MINT|BNT|UDS|Uniform data set
English key words: Alzheimer’s disease|MINT|BNT|UDS|Uniform data set
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 02.11.2023
Date of assignment: 02.11.2023
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 02.11.2023
Date and time of defence: 29.05.2024 00:00
Date of electronic submission:10.04.2024
Date of proceeded defence: 29.05.2024
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Jana Dlouhá, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Obsahemteoretickéčásti budepředstavení konceptů poruchy fatických funkcí s důrazem na problematiku anomie. Budou představeny používané testy pojmenování ajejich klinickévyužití pro detekci kognitivního deficitu ve stáří s důrazem na problematiku Alzheimerovy nemoci. Detailně se budeme zabývat Vícejazyčným testem pojmenování, který je součástíneuropsychologická baterieUniformDataSet 3 (UDS-3)a jeho porovnáním se zlatým standardem pro hodnocení poruchy konfrontačního pojmenování, Bostonským testem pojmenování. Budou analyzovány českéi originální jazykovéverze obou testů a popsán proces převodudo českého jazyka.

Výzkumná část prácese bude věnovat poruchám řečiu Alzheimerovi nemoci, jejich diagnosticea roli Vícejazyčného testu pojmenování (MINT). Cílemjevalidovatzmíněný MINTv porovnání se zlatým standardem–Bostonskýtest pojmenování.Autor bude sbírat data uneklinicképopulace dle stanovených kritérií projektu Czech BrainAgingStudy, jehož bude diplomová práce součástí. Data od klinické populace (pacienti s mírným kognitivním deficitem u Alzheimerovi nemoci) budou poskytnuta od garanta projektu.Pomocí statistické analýzy dat bude zjišťována kontrastní validita, kdepředpokládáme statisticky významný rozdíl ve výsledcíchu klinické aneklinicképopulacev MINTa Bostonském testu pojmenování.Proběhne i hodnocení obtížnosti položek obou testů a porovnání s originálními anglickými verzemi obou testů.
References
Balthazar, M. L. F.,Cendes, F., &Damasceno, B. P. (2008).SemanticErrorPatternsontheBostonNamingTest inNormalAging,AmnesticMildCognitiveImpairment, andMildAlzheimer'sDisease. Neuropsychology, 22(6), 703-709.https://doi.org/10.1037/a0012919

Devora, P. V.,O’Mahar, K.,Karboski, S. M.,Benge, J. F., &Hilsabeck, R. C. (2022).CorrespondenceoftheBostonNamingTest andMultilingualNamingTest inidentifyingnamingimpairmentsin ageriatriccognitivedisordersclinic.Applied Neuropsychology:Adult, 1–7.https://doi.org/10.1080/23279095.2022.2130318

Chang, S. M., Kim, B. -soo, & Kim, S. H. (2018).Influencesofsociodemographicfactorsoneachitemof15-itemmodifiedbostonnamingtest inthekoreanversion. Alzheimer's&dementia, 14(7), P929-P929.https://doi.org/10.1016/j.jalz.2018.06.1205

Ivanova, I.,Salmon, D. P., &Gollan, T. H. (2013).TheMultilingualNamingTest inAlzheimer’sDisease:CluestotheOriginofNamingImpairments.JournaloftheInternationalNeuropsychologicalSociety,19(3), 272–283.https://doi.org/10.1017/S1355617712001282

Johnson, E. E. H., Alexander, C., Lee, G. J., Angers, K.,Ndiaye, D., &Suhr, J. (2022).Examinationofraceand genderdifferencesinpredictorsofneuropsychologicaldeclineand development ofAlzheimer'sdisease. Clinicalneuropsychologist, 36(2), 327-352.https://doi.org/10.1080/13854046.2021.1940299

Katsumata, Y.,Mathews, M.,Abner, E. L.,Jicha, G. A.,Caban-holt, A., Smith, C. D., Nelson, P. T.,Kryscio, R. J.,Schmitt, F. A., & Fardo, D. W. (2015).AssessingtheDiscriminantAbility, Reliability, andComparabilityofMultipleShortFormsoftheBostonNamingTest inanAlzheimer'sDiseaseCenterCohort. Dementiaandgeriatriccognitivedisorders, 39(3-4), 215-227.https://doi.org/10.1159/000370108

Kiselica, A. M., &Benge, J. F. (2021).NeuropsychologicalEquivalenceoftheClinicalDiagnosisofMildCognitiveImpairmentintheNationalAlzheimer’sCoordinatingCenterUniformData Set andAlzheimer’sDiseaseNeuroimagingInitiative. Dementiaandgeriatriccognitivedisorders, 50(3), 231-236.https://doi.org/10.1159/000516413

Lezak, M. D.,Howieson, D. B.,Bigler, E. D., &Tranel, D. (2012).Neuropsychologicalassessment(5thed). Oxford UniversityPress.

Lin, C. -ying,Chen, T. -bin, Lin, K. -neng,Yeh, Y. -chi,Chen, W. -ta,Wang, K. -shu, &Wang, P. -ning. (2014).ConfrontationNamingErrorsinAlzheimer'sDisease. Dementiaandgeriatriccognitivedisorders, 37(1-2), 86-94.https://doi.org/10.1159/000354359

Lin, L., Ni, L.,Wang, X., &Sheng, C. (2022).LongitudinalcognitivechangeanddurationofAlzheimer’sdiseasestagesinrelationtocognitivereserve. Neuroscience, 504, 47-55.https://doi.org/10.1016/j.neuroscience.2022.09.017

Mormino, E. C.,Papp, K. V.,Rentz, D. M.,Donohue, M. C.,Amariglio, R.,Quiroz, Y. T.,Chhatwal, J.,Marshall, G. A.,Donovan, N., Jackson, J.,Gatchel, J. R.,Hanseeuw, B. J.,Schultz, A. P.,Aisen, P. S., Johnson, K. A., &Sperling, R. A. (2017). Early andlatechangeonthepreclinicalAlzheimer'scognitivecompositeinclinicallynormalolderindividualswithelevatedamyloid-β. Alzheimer's&dementia, 13(9), 1004-1012.https://doi.org/10.1016/j.jalz.2017.01.018

Sherman, E.,Tan, J., &Hrabok, M. (2022). ACompendiumofNeuropsychologicalTests: Fundamentals ofNeuropsychologicalAssessmentand TestReviewsforClinicalPractice (Fourthedition). Oxford UniversityPress.

Stasenko, A., Jacobs, D. M.,Salmon, D. P., &Gollan, T. H. (2019).TheMultilingualNamingTest (MINT) as aMeasureof PictureNamingAbilityinAlzheimer’sDisease.JournaloftheInternationalNeuropsychologicalSociety,25(08), 821–833.https://doi.org/10.1017/S1355617719000560¨

Weintraub, S.,Besser, L., Dodge, H. H.,Teylan, M.,Ferris, S., Goldstein, F. C.,Giordani, B.,Kramer, J.,Loewenstein, D.,Marson, D.,Mungas, D.,Salmon, D.,Welsh-Bohmer, K.,Zhou, X.-H.,Shirk, S. D.,Atri, A.,Kukull, W. A.,Phelps, C., & Morris, J. C. (2018).Version3 oftheAlzheimerDiseaseCenters’NeuropsychologicalTestBatteryintheUniformData Set (UDS).AlzheimerDisease&AssociatedDisorders,32(1), 10–17.https://doi.org/10.1097/WAD.0000000000000223
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html