Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Komunikace dětí s kochleárním implantátem: případová studie
Thesis title in Czech: Komunikace dětí s kochleárním implantátem: případová studie
Thesis title in English: Communication in Children with an Cochlear Implant: A Case Study
Key words: kochleární implantát|komunikace|předškolní věk|produkce mluvnené řeči|jazykové roviny
English key words: cochleat implant|communication|pre-school age|speech production|linguistic levels
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech and Deaf Studies (21-UBN)
Supervisor: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 02.11.2023
Date of assignment: 02.11.2023
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 06.11.2023
Date and time of defence: 10.06.2024 08:00
Date of electronic submission:13.05.2024
Date of proceeded defence: 10.06.2024
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je popsatkomunikacidvou dětí ve věku pětia šestilet, kterépřed třetím rokem věkupodstoupily kochleární implantaci. Analýzabude zahrnovatdeskripci komunikace verbální na základě jednotlivých jazykových rovin a také komunikace neverbální (přirozená gesta, znaky aj.).
Hlavní metody využívané v práci budou následující:
1)Individuální rozhovor (příp. opakované rozhovory)výzkumnice s dětmi(vedený primárně verbálně, ale s předem připravenými metodamipodpůrnými- např. piktogramy).
2)Polostrukturovanérozhovory s rodičiapedagogy, kteří s dětmi pracují, zaměřené na užívanékomunikační strategiedětív různých prostředích a situacích.
Po získání informovaných souhlasů od zákonných zástupců budou rozhovory zachyceny, a to nejlépe ve formě videa.

Postup práce:
1) orientace v odborné literatuře zabývající se sluchovými vadami, kochleárními implantáty, metodami AAK, osvojování jazyka dětmi;
2) po získání informovaného souhlasu realizace vlastního výzkumu;
3) analýza nasbíraného materiáluvčetně potvrzení/vyvrácení výzkumnýchotázekainterpretace výsledků.
References
BEDNÁŘOVÁ J., ŠMARDOVÁ V.Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let, Brno:ComputerPress, 2008. 212 s. ISBN 978-80-251-1829-0.
BYTEŠNÍKOVÁ, I.Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012.
CONTI-RAMSDEN, G., DURKIN, K.LanguageDevelopment andAssessmentinthePreschoolPeriod.NeuropsychologyReview, 2012, 22, p. 384–401.
DE SA SOUZA, S.CochlearImplants: New andFutureDirections.Springer: 2022. ISBN 9789811904523
HÁDKOVÁ, K.Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.
HLAVNIČKOVÁ, P. Kochleární implantát u dětí se sluchovým postižením.Kontakt, Vol.10, s. 30–33,České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra českého jazyka a literatury, 2008. ISSN 1212-4117.
HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 1. vyd. Praha: Septima, 2002. 90 s. ISBN 80-7216-162-8.
MAULDIN, L.Made toHear:CochlearImplantsandRaisingDeafChildren.UniversityofMinnesota
Press,2016, ISBN 9781452949901.
MOTEJZÍKOVÁ, J.Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: FRPSP, 2009. ISBN 978-80-06792-23-1.
NOSKOVÁ, M. Profil dětí s kochleárním implantátem v heidelberském testu vývoje řeči.
Kontakt, Vol.10,s. 374–381,České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra českého jazyka a literatury, 2008. ISSN 1212-4117.
PRŮCHA, Jan.Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada, 2011.
SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie.Osvojování jazyka dítětem. Praha: Karolinum, 2016.
SOLNÁ, Gabriela, ČERVENKOVÁ, Barbora.TEPO – test porozumění větám. Praha:CodeCreator, s. r. o., 2022.
SMOLÍK, F.Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada, 2015.
SMOLÍK, F., TURKOVÁ, J., MARUŠINCOVÁ, K. & MALECHOVÁ, V.Dotazník vývoje komunikace II.DovykoII. Dotazník pro diagnostiku jazykového vývoje ve věkovém rozmezí 16 až 30 měsíců. Příručka a normy. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017.
SVOBODOVÁ, Karla.Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. 2. vyd. Praha: Septima, 2005. 151 s. ISBN 80-7216-214-4.
Vybrané závěrečné práce:
BASLOVÁ, M.Vývoj jazyka a komunikace dítěte po kochleární implementacise zaměřením namorfosyntaktickourovinu jazyka. Praha, 2023, diplomová práce. Univerzita Karlova. Filozofická fakulta.
PILAŘOVÁ, A.Dítě s kochleárním implantátem v předškolním věku. Hradec Králové, 2015, bakalářská práce. Univerzita Hradec Králové. Pedagogická fakulta. (dostupné z:https://theses.cz/id/5r8s3v/16367001).
SVĚRÁKOVÁ, K.Hodnocení jazykových rovin u dětí s kochleárním implantátem v předškolním věku. Brno, 2018,bakalářská práce,Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
VLČKOVÁ, Marie.Dítě s kochleárním implantátem v prostředí mateřské školy. Olomouc, 2017,bakalářská práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Pedagogická fakulta. (dostupné z: https://theses.cz/id/4jzmte/?zoomy_is=1).
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html