Podpora vícejazyčného žáka na počátku školní docházky
Thesis title in Czech: | Podpora vícejazyčného žáka na počátku školní docházky |
---|---|
Thesis title in English: | Supporting multilingual pupils at the beginning of their schooling |
Key words: | vícejazyčnost, jazyková podpora, pedagogická podpora, primární vzdělávání, začleňování |
English key words: | multilingualism, language support, pedagogical support, primary education, inclusion |
Academic year of topic announcement: | 2023/2024 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Supervisor: | Mgr. Klára Martinovská, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 31.10.2023 |
Date of assignment: | 22.11.2023 |
Confirmed by Study dept. on: | 05.02.2024 |
Date and time of defence: | 22.05.2024 13:00 |
Venue of defence: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Date of electronic submission: | 13.04.2024 |
Date of proceeded defence: | 22.05.2024 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD005) |
Opponents: | doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. |
Guidelines |
Autorka samostatně provede rešerši odborné literatury vztahující se k tématu. Pravidelně bude konzultovat jednotlivé části práce, bude finalizován obsah a osnova práce na základě seznamu prostudované literatury. Dále bude autorka zasílat jednotlivé kapitoly práce k připomínkám vedoucí práce, poslední konzultaci může autorka využít nejpozději 14 dní před odevzdáním práce, kdy vedoucí projde celý text práce.
|
References |
ČERNÍK, Jan. S vietnamskými dětmi na českých školách. Jinočany: H & H, 2006. Multikulturní inspirace. ISBN 80-7319-055-9.
GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: MSD, 2004, 232 s. ISBN 80-86633-14-4 HÁJKOVÁ, Eva. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-809-7. HAVRDOVÁ, Klára. Zdravý kolektiv s dětmi s OMJ pro 1. stupeň ZŠ. Ilustroval Tereza ŠAJNEROVÁ. Praha: Meta, 2022. ISBN 978-80-88171-38-6. KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1511-9. LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Přeložil Tereza HUBÁČKOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 9788026211235. MOREE, Dana. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Editor Iva Janská. Praha: Člověk v tísni, 2008, 110 s. ISBN 978-80-86961-61-3. PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7. PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. |
Preliminary scope of work |
Diplomová práce bude zaměřena na podporu vícejazyčného žáka na počátku školní docházky. Autorka provede rešerši odborné literatury a v teoretické části práce stručně uvede základní pojmy jako je inkluze žáků z vícejazyčného prostředí, jazyková podpora, pedagogická podpora, možnosti školy v podpoře takových žáků, spolupráce rodiny a školy či zapojení klíčových aktérů v procesu začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. Výzkumná část práce bude zpracována formou případové studie, kdy případem bude vybraný žák první třídy základní školy. Jako metody sběru dat budou využívány rozhovory, pozorování, analýza dokumentů. Cílem práce bude zmapovat jaké má škola možnosti při podpoře takových žáků a jak může učitel pracovat na začleňování takových žáků do procesu běžné výuky. |
Preliminary scope of work in English |
The thesis will focus on supporting multilingual learners at the beginning of their schooling. The author will carry out a literature search and in the theoretical part of the thesis she will briefly introduce basic concepts such as inclusion of pupils from multilingual backgrounds, language support, pedagogical support, school possibilities in supporting such pupils, family-school cooperation and involvement of key actors in the process of inclusion of pupils with a different mother tongue. The research part of the thesis will be developed in the form of a case study, where the case will be a selected pupil in the first grade of primary school. Interviews, observations, document analysis will be used as data collection methods. The aim of the thesis will be to map what possibilities the school has in supporting such pupils and how the teacher can work on the inclusion of such pupils in the process of regular teaching. |