Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Podpora vícejazyčného žáka na počátku školní docházky
Thesis title in Czech: Podpora vícejazyčného žáka na počátku školní docházky
Thesis title in English: Supporting multilingual pupils at the beginning of their schooling
Key words: vícejazyčnost, jazyková podpora, pedagogická podpora, primární vzdělávání, začleňování
English key words: multilingualism, language support, pedagogical support, primary education, inclusion
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Supervisor: Mgr. Klára Martinovská, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 31.10.2023
Date of assignment: 22.11.2023
Confirmed by Study dept. on: 05.02.2024
Date and time of defence: 22.05.2024 13:00
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo
Date of electronic submission:13.04.2024
Date of proceeded defence: 22.05.2024
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Autorka samostatně provede rešerši odborné literatury vztahující se k tématu. Pravidelně bude konzultovat jednotlivé části práce, bude finalizován obsah a osnova práce na základě seznamu prostudované literatury. Dále bude autorka zasílat jednotlivé kapitoly práce k připomínkám vedoucí práce, poslední konzultaci může autorka využít nejpozději 14 dní před odevzdáním práce, kdy vedoucí projde celý text práce.
References
ČERNÍK, Jan. S vietnamskými dětmi na českých školách. Jinočany: H & H, 2006. Multikulturní inspirace. ISBN 80-7319-055-9.
GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: MSD, 2004, 232 s. ISBN 80-86633-14-4
HÁJKOVÁ, Eva. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-809-7.
HAVRDOVÁ, Klára. Zdravý kolektiv s dětmi s OMJ pro 1. stupeň ZŠ. Ilustroval Tereza ŠAJNEROVÁ. Praha: Meta, 2022. ISBN 978-80-88171-38-6.
KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1511-9.
LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Přeložil Tereza HUBÁČKOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 9788026211235.
MOREE, Dana. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Editor Iva Janská. Praha: Člověk v tísni, 2008, 110 s. ISBN 978-80-86961-61-3.
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Preliminary scope of work
Diplomová práce bude zaměřena na podporu vícejazyčného žáka na počátku školní docházky. Autorka provede rešerši odborné literatury a v teoretické části práce stručně uvede základní pojmy jako je inkluze žáků z vícejazyčného prostředí, jazyková podpora, pedagogická podpora, možnosti školy v podpoře takových žáků, spolupráce rodiny a školy či zapojení klíčových aktérů v procesu začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. Výzkumná část práce bude zpracována formou případové studie, kdy případem bude vybraný žák první třídy základní školy. Jako metody sběru dat budou využívány rozhovory, pozorování, analýza dokumentů. Cílem práce bude zmapovat jaké má škola možnosti při podpoře takových žáků a jak může učitel pracovat na začleňování takových žáků do procesu běžné výuky.
Preliminary scope of work in English
The thesis will focus on supporting multilingual learners at the beginning of their schooling. The author will carry out a literature search and in the theoretical part of the thesis she will briefly introduce basic concepts such as inclusion of pupils from multilingual backgrounds, language support, pedagogical support, school possibilities in supporting such pupils, family-school cooperation and involvement of key actors in the process of inclusion of pupils with a different mother tongue. The research part of the thesis will be developed in the form of a case study, where the case will be a selected pupil in the first grade of primary school. Interviews, observations, document analysis will be used as data collection methods. The aim of the thesis will be to map what possibilities the school has in supporting such pupils and how the teacher can work on the inclusion of such pupils in the process of regular teaching.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html