Využití adaptované prózy v inkluzivní výuce českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ
Thesis title in Czech: | Využití adaptované prózy v inkluzivní výuce českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ |
---|---|
Thesis title in English: | Using Graded Readers in Inclusive Teaching of Czech Language and Literature at Primary School |
Key words: | adaptovaná próza|čeština jako druhý jazyk|čtení |
English key words: | graded readers|Czech as a second language|reading |
Academic year of topic announcement: | 2023/2024 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 30.10.2023 |
Date of assignment: | 03.11.2023 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 06.11.2023 |
Date of electronic submission: | 05.05.2024 |
Submitted/finalized: | committed by student |
Opponents: | Dr. phil. Kateřina Šichová, BA |
Guidelines |
Diplomová práce se zaměří na ověření potenciálu využití adaptované prózy v prostředí inkluzivní výuky českého jazyka a literatury 6. ročníku ZŠ. V teoretické části se nejprve popíše situaci žáka s OMJ v českém vzdělávacím prostředí a dítě ve starším školního věku z hlediska kognitivního vývoje. Dále se zaměří na výuku čtení a možná východiska prolnutí očekávaných výstupů češtiny jako druhého jazyka popsaná v kurikulárních dokumentech a očekávanými výstupy pro výuku českého jazyka a literatury v RVP pro základní vzdělávání. Praktická část bude obsahovat návrhy pracovních listů využívajících adaptované prózy. Materiály budou zasazené do výuky českého jazyka a literatury dle školního vždělávacího plánu školy, na níž bude výzkum probíhat. Vybrané pracovní listy budou testovány ve výuce, jíž se účastní jak rodilí, tak nerodilí mluvčí. Postup řešení: 1. rešerše kurikulárních dokumentů (RVP, Společný evropský referenční rámec pro jazyky, Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro základní vzdělávání) a odborné literatury zaměřené na výuku studentů s OMJ v českém vzdělávacím prostředí se zřetelem k cílové skupině staršího školního věku; 2. návrh pracovních listů s využitím adaptované prózy pro výuku českého jazyka a literatury dle očekávaných výstupů kurikulárních dokumentů; 3. testování pracovních listů s využitím adaptované prózy ve výuce ČJL na ZŠ ve třídě se žáky s odlišným mateřským jazykem i rodilými mluvčími; 4. interpretace získaných dat a hodnocení účinnosti využití adaptované prózy pro výuku ČJL. |
References |
ANTONIOU, Faye; LIVIERI, Α. Reading comprehension. Best practices for the inclusive classroom. Scientifically based strategies for success, 2010, 155-186. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume with New Descriptors, Council of Europe, 2018. DÖRNYEI, Zoltán. Research methods in applied linguistics. New York: OUP, 2007. DÖRNYEI, Zoltán; CSIZÉR, Kata. How to design and analyze surveys in second language acquisition research. Research methods in second language acquisition: A practical guide, 2012, 1: 74-94. EL MORABIT, Nadir, et al. Graded readers: an empirical study measuring the impact on low-proficiency EFL students’ writing fluency in Morocco. International Journal of Linguistics, Literature and Translation, 2021, 4.6: 237-244. GRABE, William. Reading in a second language: Moving from theory to practice. Cambridge university press, 2008. HAFIZ, Fateh Muhammad; TUDOR, Ian. Graded readers as an input medium in L2 learning. System, 1990, 18.1: 31-42. HERRERA, Socorro G.; PEREZ, Della R.; ESCAMILLA, Kathy. Teaching reading to English language learners: Differentiated literacies. 2010. KARLOVCOVÁ, Jarmila. Využití adaptovaných textů ve výuce češtiny pro cizince – text jako prostředek nácviku čtení s porozuměním. [online], 2011. KRASHEN, Stephen D. The power of reading: Insights from the research. Bloomsbury Publishing USA, 2004. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: RVP ZV – Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2022. NATION, Paul; WANG MING-TZU, Karen. Graded readers and vocabulary. 1999. PERCLOVÁ, Radka. Evropské jazykové portfolio: pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let v České republice. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, 2001. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2023. SELIGER, Herbert W.; SHOHAMY, Elana Goldberg; SHOHAMY, Elana. Second language research methods. Oxford University Press, 1989. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ŠVAŘÍČEK, Roman; ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha, 2014. VÁGNEROVÁ, Marie; LISÁ, Lidka. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Karolinum, 2021. |