Specifika a současné výzvy školních poradenských služeb Univerzity Karlovy a České zemědělské univerzity v Praze z perspektivy studentů
Thesis title in Czech: | Specifika a současné výzvy školních poradenských služeb Univerzity Karlovy a České zemědělské univerzity v Praze z perspektivy studentů |
---|---|
Thesis title in English: | Specifics and current challenges of school counseling at Charles University and Czech University of Life Sciences in Prague from the perspective of students |
Key words: | andragogika, andragogické poradenství, kariéra, kariérové poradenství, psychologické poradenství, univerzity v České republice, vzdělávání |
English key words: | andragogy, career guidance, career, counselling, education, psychological counselling, universities in Czech Republic |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV) |
Supervisor: | PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 01.11.2022 |
Date of assignment: | 14.09.2023 |
Date and time of defence: | 20.05.2024 07:45 |
Venue of defence: | Myslíkova 7, Praha 1, M103, multimediální učebna |
Date of electronic submission: | 10.04.2024 |
Date of proceeded defence: | 20.05.2024 |
Course: | Diploma Thesis Defence (OSZD005AN) |
Opponents: | prof. PaedDr. Ivan Pavlov, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce bude zpracována v souladu s aktuálně platným zněním Opatření děkana č. 38/2020 „O podrobnostech pro závěrečné práce“.
|
References |
Bláha, F., 2022. Vysokoškolské poradenství v ČR. Praha: Friedrich-Ebert-Stiftung.
Eliason, G.T. & Eliason, G., 2019. Career development across the lifespan: counseling for community, schools, higher education, and beyond, Charlotte, North Carolina: Information Age Publishing. Freibergová, Z., 2002. Poradenství na vysokých školách, Praha: Národní vzdělávací fond. Pavlov, I., 2021. Andragogické poradenstvo 2. rozšířené a aktualizované vydání, 1. vydání v České andragogické společnosti., Praha: Česká andragogická společnost. Pýchová, S. et al., 2020. Kariérové poradenství na každý pád, Praha: Wolters Kluwer. Průcha, J., 2014. Andragogický výzkum, Praha: Grada. Průcha, J., 2015. Česká vzdělanost: multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury, Praha: Wolters Kluwer. Svobodová, D., 2015. Profesní poradenství: vybrané kapitoly, Praha: Grada. I Urychová, H., Čihounková, J., Krupička, L. & (editoři), 2011. Aktuální problémy vysokoškolského poradenství. Brno, Asociace vysokoškolských poradců, o.s.. Veteška, J., 2016. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých, Praha: Portál. |
Preliminary scope of work |
Diplomová práce se bude zabývat tématem andragogického poradenství a jeho působením při studiu a v osobním životě studentů ze dvou vybraných vysokých škol v České republice. Teoretická část se bude opírat o obecné aspekty a definice poradenství, specifika práce kariérních a psychologických poradců a aktuální situaci nabízených poradenských služeb na konkrétních vysokých školách. Praktická část bude obsahovat charakteristiku dotazníkového šetření, včetně sběru a následné interpretace dat, pomocí jehož bude zjištěna informovanost o poradenských službách a jejich hodnocení studenty vybraných univerzit. Výsledky poté budou komparovány a budou moci sloužit k případným návrhům na zlepšení. |
Preliminary scope of work in English |
The diploma thesis will deal with the topic of andragogical counseling and its effect during studies and in the personal life of students from two selected universities in the Czech Republic. The theoretical part will be based on general aspects and definitions of counseling, the specifics of the work of career and psychological counselors and the current situation of counseling services offered at specific universities. The practical part will contain the characteristics of a questionnaire survey, including the collection and subsequent interpretation of data, with the help of which the awareness of counseling services and their evaluation by students of selected universities will be determined. The results will then be compared and can be used for possible suggestions for improvement. |